|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej på er! Jag får en mineralvit f11 levererad strax före jul. (Bästa julklappen någonsin. Till och med lite bättre än flakmopeden jag fick när jag var 15 år.) Jag har genom min säljare bokat en lackförsegling hos Sonax i Karlstad som ska göras innan jag hämtar ut den. Men jag har börjat fundera på hur det kommer sig att man kan göra en försegling direkt på en ny och därmed också nylackerad bil? När jag fick bagageluckan lackad på e61an så fick jag inte lägga på vax eller liknande fören efter 3 månader om jag inte minns fel. Borde jag vänta? | |
Transocean |
Jag menar ha läst att lacken skall först "hårdna" i 3-6 mån. Vilket är ju dumt om man kör mycket för då har man ju redan massa stenskot i fronten. |
| Verkar finnas två läger här, det ena hävdar att lacken måste härda i ett antal månader innan man lägger på vax och försegling, medans det andra lägret säger att idag spelar det ingen roll längre. Jag har inte sett någon tråd där någon varit olycklig över att bilen vaxats och konserverats för tidigt, men jag läser långt från alla trådar. | |
|
Lackförseglade min F31 i samband med leverans, inga problem ännu men det är ju bara ett sampel. Jag tror så här: Det är möjligt att det varit ett problem tidigare men skulle inte tro att det är så längre. Dessutom är det väl ännu mer orimligt att ta ut en ny bil med mjuk och porös lack i svenskt vinterväglag? Men det verkar ju lacken klara galant. Mycket "tro" här från min sida dock. |
|
|
Det är stor skillnad på att "lägga på" vax eller göra en ordentlig polering. Att man skulle behöva vänta 3 månader för att lägga på ett lager wax känns nästan löjligt att dom ens säger. Wax bildar ju en tunn hinna ovanpå lacken. Skulle det vara så känsligt så skulle man ju i princip inte kunna köra med bilen på 3 månader. |
|
|
Det är stor skillnad på lacken från fabriken och en omlackning - i det första fallet är lacken genomhärdad då man har bakugnar med hög temperatur, i det andra fallet behöver lacken ofta härda någon/några månader innan den har satt sig helt. Så det är problemfritt att lackförsegla en fabriksny bil (under förutsättning att bilfirman inte har lackat om delar av bilen pga. transportskador - det händer!). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Varför lackbehandla / försegla en ny bil? Den är ju ny och blänkande ska inte det räcka, efter något år eller då man ska sälja den kan jag förstå. Det finns ju ingen försegling som står emot stenskott iallafall..möjligen att det skyddar bättre mot fågelträck iallafall ett tag. Vad är poängen? Mvh | |
|
Håller med siste talaren! Lackförseglade en ny bil jag köpte 2006 men i backspegeln har det inget annat än psykologisk effekt. En blå eller röd bil kunde förr må bra av det efter 3-4 år men med dagens klarlackade bilar är nog även det meningslöst. Är klarlacken matt kan den förstås bli finare av polering. I annat fall vill jag mena att en ordentlig vaxning med vax av bra kvalitet (ett som sitter kvar bra) gör lika mycket nytta. Tror man på "lackförsegling" kan man ju även väga in att en svart lack är som ett såll jämfört med en vit lack. Över dem båda ligger dock ett lock av klarlack... Givetvis tycker ju inte firmorna som gör detta, eller de flesta av dom som betalat för det, att det är meningslöst. |
|
|
Vad gäller "härdning" av lacken kan man ju tänka på att även en nyproducerad bil haft en flera veckor lång resa hit. En omlackad bil får man ju nycklarna till direkt så där finns givetvis någon skillnad (utöver härdningen i ugn på fabrik). Känns som att det finns mycket mystik kring bilars lack, men det allra roligaste påstående är det att man får färre stenskott :) Inte ens *effekten* av syenskotten blir annorlunda. |
|
| "...tänka på att även..." ska vara "...även tänka på att..." | |
|
Du kan göra det i samband med leveransen, jag gjorde det i samband med att jag fick min 1-serie. Oftast byggs ju bilen någon månad innan bilen ens kommer till hamnen i Sverige. Därefter skall man få tid till leverans vilket kan ta ytterligare lite tid så lacken lär vara redo då. Du kan ju kolla med säljaren när bilen byggs. En fördel med förseglingen är att den blir lätt att hålla ren - värt en hel del tycker jag. |
|
|
Nja, när väl bilen har gått in i produktion så brukar det gå snabbare än ett par månader innan man får bilen. Det är väntetiden innan den börjar produceras som ofta är rätt lång. Ser beror de även mycket på vilken återförsäljare den går till. |
|
|
Jag får som vanligt tacka för alla bra svar! :) Någon med erfarenhet av sonax i Karlstad? |
|
|
Jag tog med lackförsegling i ordern (Ditec) när jag köpte min nya F11 (silvermetallic) och är mycket nöjd med detta. Så mycket lättare att tvätta och hålla ren, fortfarande efter 7 månader. Insekter lossnar mycket lättare. Oftast räcker det med högtrycksspolning så slipper jag handtvätta (jag tvättar aldrig maskintvätt med borstar.) Baserat på tidigare nöjdhet har vi tagit lika på vår nya F20 som vi hämtar ut på fredag. Den är Alpinvit, alltså inte metallic. Hoppas och tror att det ska fungera lika bra. Men jag förmodar att jag får göra en ny mera omfattande lackbehandling efter kanske två år på F11 och tre år på F20. |
|
|
Jag har Ditec-behandlat min MX5:a och Ditec ska efterbehandlas efter 18 månader och ska 'hålla' 3 år. Keramisk lackbehandling håller ofta 5 år utan efterbehandling så det blir inte särskilt mycket dyrare per år. |
|
| Hade jag haft lyxen att plocka ut en ny bil så hade jag tvättat den riktigt ren och sen lagt på ett bra vaxskydd själv. Krävs ingen polering när den är ny. Om inte man är pedant och vill ha den våtslipad och polerad för att plocka bort apelsinskal... | |
|
Har du sett hur lacken ser ut på vissa nya bilar där återförsäljaren har preparerat bilen innan leverans till slutkund? Att säga att en ny bil inte behöver poleras innan den behandlas med lackskydd är inte direkt 100% korrekt. Sen finns det olika nivåer av lackskydd; 1) PPF (oftas i samband med nr 2) 2) Gtechnic/Cquartz etc. Keramiskt lackskydd som även ger visst skydd mot repor (främst tvättrepor) 3) Ditec/MrCap etc. 4) Vax (finns givetvis olika kvalitéer) som appliceras för hand Det känns som de flesta väljer mellan 3 eller 4. Min erfarenhet är motståndskraften mot slitage inte är så superstor skillnad, däremot blir resultatet mkt bättre om ett proffs har gått över bilen med en polermaskin innan ytskiktet appliceras. Mvh/ Niclas |
|
|
Hittills har jag haft två fabriksnya BMW på lackskyddsbehandling på Sonax i Karlstad. Kan bara rekommendera detta. Superbra jobb utfört under strikt ansvar av innehavaren Kalle. Efter behandlingen som ger en skarp lyster i lacken, bättre än nyskick, så blir bilen mycket lättvättad. Den fösta bilen som jag behandlade var lättvättad även vintertid med avfettningsmedel. I augusti behandlade jag min nyinköpta 4-serie Gran Coupe Tensamanikblåmrtallic och likaledes behandlade min kompis sin likadana då nyinköpa mineralgråmetallic. med utmärkt resultat. Har gått en tid sedan du skrev JohanNilsson men du kanske inte fått leverans än. Om inte annat så boka gärna en tid, rekommenderas skarpt. |
|
|
Härligt med nån med bra erfarenhet,Calles S. Jag väntar tyvärr fortfarande på leverans men ska absolut lämna in den där så fort tillfälle ges. |
|
|
Som svar på frågan: "hur det kommer sig att man kan göra en försegling direkt på en ny och därmed också nylackerad bil? " Därför att en ny bil är så gott som ofördärvad i lacken, i sitt bästa skick och det är det skicket du som bilägare vill behålla och därmed skydda. Man märker mycket stor skillnad på en korrekt skyddad lack och en obehandlad bil efter ett år. |
|
Ro 316 X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line Amazon 122s -66 635csi -82/83 Alpina B9 Renault Master 1 -88 |
Det var länge sedan jag hörde att man lägger på "nybilsvax" innan leverans av bilar. Det höll några månader innan glansen blev sämre. Vet inte om de gör så idag, men det kanske var bättre yta på lacken förr från fabrik (innan den vattenburna lacken). Vad säger en lackerare? Har jobbat på en dörrfabrik och där sade lackerarna att vattenburen lack ger sämre yta. Jag skulle själv satsa på lacksförsegling på en ny bil medan lacken är perfekt. Blackshiningbeauty |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.