AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.265

Klimatanläggning löper amok E91

Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Har ett litet bekymmer med min klima den har liksom tappat finliret på temperaturen speciellt i Autoläget då den tex kan börja blåsa maxläget 30-40sek för att sen börja blåsa tokvarmt bara på framrutan sen återgå till "normalläge" några minuter sen blåsa max i 30sek igen osv

Märktes väldig väl i höstat när den antingen blåste för varmt eller för kallt så man fick justera 2-3grader upp eller ner hela tiden för att märka någon skillnad, kan fläktmotståndet eller liknande ge dessa symtom? Har kört obd2 läsare och hade två felkoder Aux heater failure 009CB9 samt heater in connection with shutdown 009CA8 som jag raderade och dom har inte dykt upp igen men kliman blåser fortfarande som den vill.

Någon som har några goda idéer innan jag lämnar till Åf?
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Jag har inte studerat hur just BMW:s klimatanläggning ser ut. Däremot har jag studerat min gamla Volvo 850:s system. Den har en givare (termistor) i det färdigblandade luftflödet innan luften kommer ut i kupén. Detta för att hindra instabilitet i regleringen. Jämför termostat på elradiatorer som har förvärmning (accellerationselement) av termostaten. Om BWM:n också har en sådan givare och den ger ifrån sig fel signal kan nog anläggningen bete sig som i din bil. Det skickas antingen ut för varm eller för kall luft som sedan den stora regler-loopen (kupégivaren) får stora problem att hantera för att få en stabil temperatur. Kupétemperaturen pendlar upp och ned.

Detta är bara rena gissningar från min sida men kan vara värt att kollas upp.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag är inne på samma sak. Jag har haft liknande på en E39:a, då var det gallret vid givaren som var igensatt med damm. Kupegivaren sitter bakom ett av de små gallren på panelen. Prova att dammsug där eller blås försiktigt med tryckluft. Det kanske kan hjälpa.

**BMW-ägare i 36 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Detta kanske kan vara till nytta?:Länk. Sitter temp sensor etc.

Felkod 9CB9 ska inte ha med extra värmare o göra. Kan iaf inte hitta nått om att det skulle.
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Man kanske ska chansa på att köpa en ny givare frågan är om man ska ta nr4 eller nr8, verkar gå på dryga 500lappen st ;/

edit: eller 120kr st på ebay
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Troligen består sensorn av en termistor av NTC-typ och det är troligt att sensorerna är av samma värde. Om möjligt koppla loss en sensor och mät resistansen. Värden mellan 1 kohm och 100 kohm är rimligt vid 20 grader. Det är svårt att gissa vilket nominellt värde som har använts. (Min Volvo 850 hade 10 kohm.)

Sedan jämför du värderna mellan sensorna för att se om något avviker markant. Tänk på att resistansen ändras med upp till -5 % per grad Celsius. Ju varmare destu lägre resistans.

Notera att det är vilda gissningar och ska tas med en stor nypa salt. Men om resistansen är nära noll eller mycket hög så är givaren trasig. Resistansen ska ändras markant för ganska liten temperaturändring.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Tack för den Näcken ska se om jag hinner göra ett ryck och mäta upp under helgen!
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Har glömt bort att återkomma med lösningen så här kommer den. Tydligen hade glasfirman som bytte framrutan skitit i att även byta imm/fuktsensorn så den här gången när rutan byttes fick jag ny sensor och problemet försvann : )
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.