AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.443

Wallbox Pro någon fler som har en?

Sida 1 av 2
Då har jag äntligen fått den installerad. Dock har man ett antal frågor och det känns inte som om BMW sverige har koll.

Har någon fått igång nätverkskopplingen?
Uppdaterat firmware?

Min display ser lite konstig ut som om att det är fukt på insidan. Tänker dock vänta med att klaga och se om det löser sig.

Är i princip nöjd den laddar min 330e på 2.5 timmar. Har även installerat belastningsskydd som ser till att inte boxen tar mer än vad huset kan leverera och om huset behöver ström så begränsas uttaget från boxen. Jag har 25A in och jag har ställt in så att boxen tar ut upp till 16A om möjligt.

/Patrik
Jag kan nu svara på mina egna frågor:

Skärmen är OK.
Jag har fått igång nätverkskopplingen.

BMW hade ett firmware som var nyare tillgängligt på nätet men sedan försvann den. Jag lyckades dock ladda ned den innan den försvann. Har dock ingen lust att fresta lyckan med en uppdateringen eftersom allt funkar bra. Den enda man skulle vilja ha är att min bil finns med och inte bara i8, i3 och X5 4.0e.

Min säljare lovade hela tiden att ge mig namnet på en installatör men eftersom det aldrig hände så börjar jag tror att jag är den enda i Sverige som har kopplat in den.

Det kostade c:a 7000 kronor att få den installerade. Firman var tvungen att beställa hem givare till belastningsskyddet eftersom mätaren fanns med men inga transformatorer.

Jag använde min lokala elektriker till slut och det var inga problem efter att ha läst dokumentationen med gemensamma krafter.
sa
275
sarli
I4 m50 G26
Bra uppföljning! Det är alltid trevligt att lära sig av andras erfarenheter. Var intresserad av Wallboxen (vill ladda hemma och på jobb men inte lust att packa in sladden hela tiden). Tar 7000:- i beaktning. Pionjärskostnadskontot?
me
364
mephisto
M240i/6 -17
Letade wallbox till kollegans nya 94Ah i3. Han beställde denna från Holland för € 520 exkl moms inkl frakt. Prisvärt och möjlighet att välja längre sladd.

Länk
Fo
20
ForestC
BMW 330e -17
BMW 320d GT -16
Kunskapen om Wallbox verkar extremt låg hos återförsäljare. Jag höll på i nästan två månader att få vettiga besked om bara så enkla saker som prisuppgifter...

Slutade med att jag beställde en 32A 3-fas Keba-box från Tyskland och en lös spiralkabel på 10m från Storbritannien. Slutade på runt 9 000 exkl moms totalt.

BMWs variant är dock snyggare och flashigare men den dag det blir en riktig elbil och ingen hybrid så kommer jag långt med 32A-laddaren :)
me
364
mephisto
M240i/6 -17
Manligt med 32A in i kåken :)

Framöver kommer det bli DC-laddning även för hemmabruk. Fortfarande dyrt men bilen behöver ingen inverter. En liten trafo och batteri i garaget.
Boxen blev ganska billig eftersom de sålde den utan installation för 10,000 kronor. Walbox Pro har support upp till 32A men eftersom 330e endast kan använda 16A så utökade jag elen i huset till 25A. Vad jag gillar med Wallbox Pro är att den har support för begränsing så den mäter aktivt hur mycket huset använder och ser till att man aldrig överskrider huvudsäkringskapacitet.

Hoppas att även min laddbox ska kunna hantera en ren elbil även fast den bara är 1-fas.
me
364
mephisto
M240i/6 -17
Klart den klarar en ren elbil men det kommer ta tid att ladda med 1-fas. Bästa är att ladda lite reducerat på alla 3 faser såklart.

1-fas 10A ger ca 1 mil räckvidd i timmen. Mer på en i3, mindre på en Tesla.
Om jag förstår rätt kan jag ladda upp till 1-fas 32A med min box. Jag laddar idag min 330e på 1-fas 16A och det tar c:a 2.15 om batteriet är tomt.
Is anyone using Wallbox Pro with energy meter combined with a solar system?
If so, what Wiring setup did you go for?

I installed the unit myself, charging works BUT for some strange reason it displays half of the kW power compare to the real power.

I tried different wiring setup but only 3Phase4Wires + 3CTs seems to work for the wallbox unit. If I set a different wiring on energy-meter.. Wallbox unit is not able to read solar system power data.

Has anybody else experienced this?
I managed to fix it.
The reason was a wrong Current Transformers (CT) ratio.

@Patrikt: do you still have downloaded firmware ? If so, can you please share it ?
Yes I think I still have it somewhere let me look at I try to PM you tomorrow.
@jaro2k You should have a PM now.
Hello, I see that you have Wallbox Pro. I got a huge problem, because I tried to update it and now I got IP problem. There is no connection between motherboard and touchscreen. I am looking for default IP address which factory gave to Wallbox - can you check this in your charger and let me know?

Now I am not able to charge my car.
All help will be appreciate.
Michal

la
3
larsNo
i3 Rex 2018
Hej
Har köpt en begagnad wallbox pro. Har haft en elektriker som installerat den, men vi får inte iordning på strömstyrningen fast vi köpt en Garo enerigmätare som stödjer RS485. Den visar att mätaren finns, men sedan får jag en varningstriangel att den har problem att kommunicera.

det var en sådan som jag köpte
Länk

någon som vet vad jag kan har gjort för fel vid konfigureringen? har ställt in baud och even rätt

jag får inte heller ordning på IP kommunikationen. säger bara att det inte går att skicka. BMW verkar ha NOLL koll på sina prylar. ingen som kan någonting. pinsamt tycker jag
Hello, it seems that you have same problem as I had.
There is not solution for it.

This charger is rubbish now.
Schneider electricans from DE also didn't find the way to advice.

There is NO solution for this.
If you can RETURN the wallbox ASAP.

Regards!
la
3
larsNo
i3 Rex 2018
Hi
Thanks. Well the charger is working even though on limited current.

Did you get the software update to work?

I do not think bmw can skip support for their device when it is not even 5 years old
Maybe I did not translate your first message correctly.
I understood that your motherboard are notable to connect with touchscreen, am I right?
WallBoxPro works for me!
Original smart meter included in Pro version of this charger is: Schneider Electric iEM 3255.
Anyway, I was not satisfy with the build-in regulator when connected to photovoltaic system so I re-configured wallbox-pro to be controlled by Loxone miniserver. In this case you not going to need a smart-meter connected to wallbox. Loxene miniserver is able to read data from Fronius smart-meter or optionally other inverter you may have.
la
3
larsNo
i3 Rex 2018
Hi

The motberboard work. Every thing works except the configuration for the power meter and the IP for email notifications

After reading this, I am afraid update the software

Should I do that?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.