AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.801

Bmw 325 e92 vattenpump reparationskostnad?

Bulgurnalle
Lämnade in bilen hos den legendariska bmw mekarn Rinaldo i Jönköping ikväll för att min vattenpump har gett upp. Prisförslaget jag fick är 4000kr för en ny elektronisk vattenpump och ny kylarvätska, då är inte arbetskostnaden inräknad ännu, är detta ett rimligt pris?
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Låter vettigt tror bara pump kostar 5 till 6 tusen på BMW jag skulle byt termostaten med när ändå han är där å pillar. Hur långt har den gått
Bulgurnalle
Då blev det lite mer rimligt om de är så dyra att köpa in, trodde att en ny pump låg runt en tusenlapp ny. Frågade faktisk om termostaten behövde bytas men enligt mekaniken så behövdes det ej, bör jag övertala honom? Bilen har snart rullat 18600mil och vad jag vet så har inte växellådsoljan heller bytt och enligt mekaniken så behövdes den ej bytas heller. Bilen är en -06
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
4K e typ billigaste pumpen jag hittar. Så med vätska också så e det bra pris. 1,5h -2h jobb?

Mekanisk pump som det sitter på nyare är runt 1-2k i pris o billigare termostat. Men jobbigare o lufta systemet. Då den elektriska sköter det åt en :-)
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Jag hade iallafall byt termostat om du tänkt ja kvar bilen några år till tråkigt om den ger sig snart med jobbet kostar ju inget direkt då han ändå ska byta pumpen.

Finns inget intervall på växellåds olja men jag kmr nog byta min om några år
Bulgurnalle
Det visade sig att vattenpumpen var fullt fungerande, det var endast en kabel som satt lös. Antar att det är Holmgrens bil som har fipplat med bilen när jag lämnade in den hos dem för skadebesiktning, då jag hamnade i en liten tvist med dem.
Da
65
Danne80
Bmw 316 Compact -98
Ett tips är att kolla Ebay om ni ska byta pump. Halva priset mot Bmw. Och samma tillverkare (Pierburg!?)

Länk
Bulgurnalle
Tack för tipset Danne80! Är ju lite av ett lotteri ibland med ebay, har handlat mycket bildelar från Ebay vissa gånger har passformen varit sisådär. Ska spara länken iaf om problemet återkommer. :)
Da
65
Danne80
Bmw 316 Compact -98
Bulgurnalle: Ja man får vara lite försiktig. Följer man reglerna att bara köpa renommerade märken och väljer en säljare med många sälj och bra omdömen så brukar det aldrig vara några problem. :)
BM
23
BMW_Filip
325i Touring -09
Betalade 4700 för pump och arbete på min e91 325i i somras. Skilde typ 300 kr på bmw original och en piratkopia..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.