|
|
|
|---|---|
|
en sak slog mig. på min 520d, 12a har jag aldrig behövt fyllt på olja mellan servicarna. Brukar förvisso försöka byta olja innan de 3k milen som serviceintervallen är (oftast vart 1,5-2k) men ändå. på min gamla e91 diesel så behövdes en slurk olja då och då. har jag tur eller är motorerna så bra idag att det är så helt enkelt? | |
|
På min innevarande F11 har jag inte behövt fylla på olja mellan bytena. Byter olja varje år trots att service-indikatorn säger vart annat år. Inte behövde jag fylla på med olja mellan bytena på min förra bil (Volvo 850 Turbo) heller. Till detta ska sägas att jag är snäll mot motorn då den är kall. Ingen fullgas om inte värmen är uppe i normal driftstemperatur. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Har aldrig fyllt mellan servicarna på ex min förra E60-08 (525dA)med 18 000 mil då jag sålde den. Använde dock motorvärmare alla dagar med minusgrader och upp till ca 5grC. Mvh Jonas B |
|
| Behöver inte fylla på mellan oljebytena på min e60 525, behövdes inte på min gamla e39 528 heller, men jag byter olja minst en gång om året, eller 1500 mil sådär. | |
|
Efter att ha läst runt en hel del om oljeförbrukning (främst e39) så har jag kommit till slutsatsen att jag numera själv kommer att byta olja betydligt oftare än "longlife"-intervallen. Jag har hört diverse historier om att det beror på hur motorn körts in de första tusental milen, att för mkt fis-körning är dåligt mm. Men, i e39-fallet tror jag (och detta är helt ovetenskapligt) mycket på att många problem som frusen vevhusventilation, oljeförbrukning, mm kan bero på för långa intervall. Finns många trådar om det här med oljeförbrukningen på forumet här. Bytte oljan nu strax innan vintern efter bara ca 700 mil sedan förra bytet och jag märkte ärligt talat skillnad på bilen efter bytet. Nu vet jag ju inte hur väl (eller mindre väl) bilen skötts innan då jag köpte den i maj men... Tror att det kan vara en mycket bra idé att skita i BMW:s intervaller just för oljan om man är rädd om motorn. |
|
|
Om man behöver fylla på olja utanför servicarna har bilen en DÅLIG motor. Det är min personliga åsikt. Jag har endast en enda gång behövt fylla på olja i en 540i E34 M60 och det visade sig bero på att oljefilterhuset var sprucket och expanderade när motorn var riktigt varm. Per Larsson hittade felet om filterhuset byttes. Detta är alltså motorer som är över 20år gamla. Även de övriga BMW jag ägt har inte behövt fyllas mellan service. Annat om någon packning varit dålig. Gäller även andra bilmärken. Man ska inte behöva fylla på olja mellan service! Mvh Stephan |
|
|
Stephan, så förenklat är det nog inte! Moderna motorer byggs på ett annat sätt än äldre dito - nu har man så kallade lågfriktionsmotorer med klenare kolvringar, smalare lager etc., vilket i kombination med mycket tunnare oljor ofta ger en liten oljeförbrukning under normal drift, men samtidigt mer bränslesnåla motorer. Lägger man därtill mycket längre oljebytesintervall, är det inte ovanligt att man måste fylla på lite olja mellan servicarna! Och tvärtemot vad många tror, drar ALLA motorer lite olja - det är helt normalt och oundvikligt med tanke på hur en förbränningsmotor jobbar. Däremot kan en motor dra så pass lite att påfyllning mellan oljebytena inte behövs. Man måste också tänka på att i vissa fall kan man ha en oljeförbrukning som inte syns på stickan/sensorn då oljan så sakteliga späds ut med vatten och bränslerester, så att nivån är konstant - detta är särskilt vanligt i bilar som går mycket kortkörning och många kallstarter. I dessa fall kan man då plötsligt få en kraftig "oljeförbrukning"/nivåförlust av oljan om man kör en längre sträcka under lite högre belastning där oljetemperaturen stiger så pass mycket att vattnet och bränsleresterna förångas och sugs ut genom vevhusventilationen....då ser det ut som en snabb oljeförbrukning men i verkligheten är det inte oljan som har försvunnit! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.