|
|
|
|---|---|
|
Är det något poäng i att trimma hjulinställningen på en standardbil? Bakgrunden till min fråga är att F11’an, tillsammans med många andra BMW, inte är den mest riktningsstabila bilen som finns. Nu är ju inte det heller BMW tanke skulle man tro, men iaf skulle jag önska att min F11 vore lite mera stadig. Nu har jag fintrimmat bilen både med tanke på däck(provat flera olika däck och fälgstorlekar) och hjulinställning efter BMW’s skal-värden. Men speciellt i motorvägsfart och på vinterväg är jag inte nöjd med hur bilen uppträder( min E39’a var på denna punkten en bättre vinterbil). Spårar väldigt på skrapade vintervägar, och måste passas hela tiden. Tillbaka till min fråga så funderar jag på att om man skulle gå utanför skal-värdena ( mer eller mindre toe-in eller camber) skulle kunna få en mer riktningsstabil bil. Givetvis på bekostnad av något annat… Mins jag rätt är skal-värdet för toe-in på framhjulen 5 grader. Ganska mycket kan tyckas…eller? Nu är det väl inte sååå vanligt att man laborerar med hjulvinklarna på en familjebil. Det kostar ju en del för varje gång hos verkstaden, men vore kul om någon kunde underbygga mina funderingar med något vettigt. Kanske det då vore värt att prova. | |
|
Om du har aktiv styrning? Med vinterdäck och högre däckprofil blir det ganska vingligt ihop med bakhjulsstyrningen som vill korrigera kursen. Det blir lite stabilare med EDC i Sportläge (troligen Sport+ på din bil) och avstängd sport påverkan på motor och växellåda. |
|
|
Nej, har inte aktiv styrning. Men även på min utan aktiv styrning så hjälper det mycket att sätta EDC i sport. Sport + vill jag inte ha på vinterväg i god fart då den får lite "rymligare" anti-sladd. Roligt om man vill leka, men inte annars:) |
|
|
Mera toe in och mera caster ger mer riktningsstabil bil, men du vill ju inte att bilen skall ploga sönder däcken så var lite försiktig med hjulinställningen. /DJ |
|
|
Nu är jag ute på tunn is..., men blir det inte lite andra förutsättningar på vinterväglag där friktionen varierar mellan de olika hjulen. Tex om friktionen på högra hjulet till stor del försvinner, är det inte då bäst om motsatt hjul är mest möjligt i "0", och inte har kraftig camber eller toe in? |
|
|
Min erfarenhet är att det ofta är fel vinklar i bakvagnen som gör att styrningen känns fel och/eller att bilen upplevs spårkänslig, känslig för sidvind etc. Jag hade lite av dessa problem på min förra E61. Jag provade en del olika saker, som olika däck och fälgar, etc. Även "s k" fyrhjulsinställning. Så småningom fick jag till bilen så den blev bra och en väldigt stor skillnad mot tidigare! Men det krävdes en riktig mekaniker som var intresserad och kunnig nog för att ställa om hjulvinklarna i bakvagnen. Men det krävde lite rejälare åtgärder än att bara skruva med skiftnyckeln. "Rätt" camber och toe i bakvagnen tror jag var det avgörande i mitt fall. Min upplevelse blev att bilen till slut kändes "perfekt". Jag lade ned en hel del energi och provade flera olika E60 och E61 för att kunna jämföra med min egen bil, och säkerställa att problemet inte satt i mitt huvud. Det skiljde förvånansvärt mycket mellan olika bilar! Vissa gick i princip perfekt medan andra var mycket sämre än min egen!! På senare tid har jag provat rätt många F11 och någon F10 innan jag köpte min nya bil. Kan återigen konstatera att det skiljer en hel del mellan olika bilar, men jag upplever inte skillnaderna lika stora som de var på E60/61. Jag är helt nöjd med min F11, både på sommar- och vinterdäck. Men jag har alltså provat åtminstone ett par olika F10/11 som inte alls uppförde sig så som de borde, och som jag personligen inte skulle ha accepterat. Jag tror att tillverkningstoleranserna är för stora och ibland skiljer det alltför mycket. På några exemplar har man oturen att toleranserna samverkar åt fel håll och summan av detta ger ett dåligt resultat. Sannolikt förstärks feltoleranserna med tiden och körsträckan när bussningar och lagringar börjar bli slitna. Försämringen kan nog börja överraskande tidigt på vissa exemplar. Jag tror dessutom att det märks tydligare när man har väldig bra däck och eller väldigt låga/breda däck. Ett däck som är mer exakt i sitt uppträdande gör att felaktiga hjulvinklar framträder tydligare. Enligt min egen bedömning så tror jag att toleranser/tillverkningskvalitet etc är bättre på F10/11 än vad de var på E60/61. Men om din F11 inte upplevs som "perfekt" så har du ett fel som går att åtgärda. Jag är rätt så känslig inom detta område men jag upplever faktiskt att min F11 känns "perfekt", åtminstone ännu så länge... |
|
|
Nu hade jag inte en BMW men jag höll på med just detta på min Lexus IS 200, Vi justerade om hjulvinklarna inom rekommenderade värden och det var väldig skillnad på uppträdandet på bilen. Ville ha bilen lugn på landsväg och efter lite meckande hittade vi dit såp du borde väl kunna uppnå detsamma kan man tycka. //RX 450h -12 |
|
|
Intressant benke_berguv, låter som att det är värt att spendera några kronor på detta. Minns du åt vilket håll justeringen blev bra: mer eller mindre camber och toe in? Eller var det närmast möjligt börvärdet som var bäst? Krävde det en engagerad(och duktig)mekaniker? Eller var det du som styrde, och gav besked om vilket värde dom skulle justera till? |
|
|
Kan bara svara för min egen gamla bil men för den finns en tabell i BMWs egna instruktioner som anger hur vinklarna skall justeras åt ena eller andra hållet (istället för att bara ställa nominellt i mitten) beroende på vilket beteende kunden klagar på tex "ostabil i hög fart framåt". Borde verkstaden ha koll på om de har egen utrustning för hjulinställning tycker jag. Min erfarenhet är precis som Ulf530 att bakvagnen är viktig. Likaså att man har bilen i samma höjd varje gång man mäter/justerar. Och att man betydligt oftare borde kolla hjulinställningen runt om! Speciellt när bilen är fräsch och man är nöjd så att man vet vad som är "bra". |
|
|
e39520it: Var längesen så jag minns inte riktigt men det var toe in han meckade med (när allt annat var bra) har jag för mig. De som gjorde det är väl lokalt kända flör att vara bra på hjulinstälningar här uppe i luleå. Vi gjorde 3 inställningar med testkörning mellan öändringarna innan den blev som jag ville ha den. //RX 450h -12 |
|
|
"Min bil är väldigt ostabil i hög fart bakåt." ;) ;-) --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Det är enkelt fixat Sverige, bara att svetsa fast styrväxeln så den är fixerad! ;) Generellt bör man välja verkstad för hjulinställning med omsorg när det gäller BMW - dessa bilar kräver en duktig och engagerad mekaniker som kan tänka lite själv... Glöm inte bort att enligt BMW SKALL bilen viktas ner med sandsäckar innan hjulinställningen görs, annars blir vinklarna inte korrekta under färd! Detta missar merparten av verkstäderna, även BMW-verkstäder... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Sverige: har du en Daf? :D | |
|
Bra där Johan B! Men att lasta ned med dödvikt har jag och min mekaniker missat. Har du någon länk eller något om detta så vore jag mycket tacksam? |
|
|
Ulf530, kika här: Länk Knappa dig fram till rätt modell och hjulinställning. Inte världens snabbaste sida att navigera sig fram i, men mycket bra information (BMW:s egna instruktioner). Jag hittade information om exakta vikter till E39:an och om jag minns rätt var det: 75kg/respektive framstol, 75kg i mitten av baksätet och 50kg i mitten av bagaget. Inte helt 100:a på vikterna, men informationen finns som sagt på hemsidan i länken om du letar runt lite. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
75kg stämmer men vikten bak verkar variera lite beroende på modell. BMW är ganska tydliga: Bilen ska lastas ner enl spec, höjden skall mätas vid varje hjul och hjulinställning får ej påbörjas förrän ev. höjdfel är korrigerade (utbyte av slitna delar). Tror riktigt att verkligheten ser ut så. Tror också att det ibland är just därför resulaten varierar! |
|
|
Inte många biltillverkare som gör fyrhjulsintällning på fabriken, dom kör en grundinställning, dom som kommer å klagar på att bilen känns ostabil, då gör man en inställning på garanti. Mycket billigare än att justera ALLA bilar Mvh Mats |
|
|
Tack alla för bra inlägg. Lasta ned bilen borde väl vara för att efterlikna verkligheten. Om min verklighet är att jag åker 90% ensam i bilen med portföljen som enda last så borde min bil lastas ned endast på förarplatsen..(?) Alternativt att det blir inte så stor avvikelse även om man avstår att lasta ner bilen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.