AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.130

Glappt tanklock E81 2007

Hallå hallå där ute! :)

Har en fråga ang. mitt tanklock som inte vill åka in som det ska, känns som det ej fjädrar.

Någon som vet hur man kan undersöka problemet eller spänna något kanske? :)

Med vänlig hälsning, Fredrik
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Låter som du har samma problem som jag, dvs det är ingen fjädring överhuvudtaget när man stänger tanklocket (samt att det öppnas vid inspirerad kurvtagning och ser allmänt pinsamt ut att köra omkring med ett halvöppet tanklock).

Lite osäker på exakt vilken modell och tillverkningsmånad du har, men jag tror du har samma lösning som jag. Det är detalj #2 (filler pot) i skissen nedan som behöver bytas för att åtgärda detta
Länk

De dagarna är förbi då man kan justera eller laga detaljer. Numera byter man hela moduler och större komponentkluster. Trenden går dessutom att byta bil vart 5:e år - för det är ingen som vill försöka underhålla (då det inte är ekonomiskt hållbart) ett 5 år gammal stort och komplicerat elektromekaniskt IT-system som rullat största delen utomhus i den svenska fukt- och saltmiljön.

Jag kollade för ett tag sen med BMW och tror detaljen kostade runt 300 SEK och arbetet var väl någon timme eller så (det är lite knepigt att byta och kräver en del fipplande).

Så en totalkostnad på runt 1500 SEK skulle jag gissa på - men ring och hör med din närmsta BMW-verkstad för att få en mer korrekt prisuppgift (jag tar mina direkt från minnet och då blir det som det blir).

Om du kollar pris, följ gärna upp i tråden här för detta är ett ganska vanligt fel på 1-serien.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.