AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.443

BMW 539 X-drive -08 Vänster Yttre backspegel

He
5
Henry Olsson
BMW 530 X drive 2008
Hen en BMW 530 X drive diesel -08
Vänster backspegel har fått "fnatt# den elektriska manövreringen fungerar inte. Efter att ha fällt in speglarna och sedan fäller ut dem så stannar den högra som den ska men den vänstra fortsätter och ställer sig i magläge framåt.
Har kollat med verkstad och de tror att något gått sönder i spegeln och rekommenderar byte (4 800:-)
Har någon ett tips om vad man kan göra?
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag hade samma på min förra E60. Det var något med att den inte kände av ändlägena. Vill minnas att jag googlade och hittade instruktioner för initiering av ändläget. Dessutom så körde jag i rostlösningsolja i mekanismen.

Minns inte helt men jag fixade det utan att byta något eller lämna in på verkstad.

**BMW-ägare i 36 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
He
5
Henry Olsson
BMW 530 X drive 2008
Tack för tipset
Har själv funderat i de banorna dvs att den inte känner av andlägena på ett korrekt sätt.
Kommer du ihåg hur du gjorde själva initieringen?

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Det var några år sedan nu, men jag sprutade in 5:56 i mekanismen, körde spegeln i olika lägen och vred tillbaka manuellt i omgångar tills den verkade fungera bättre och till sist fungerade det efter att gjort enligt denna instruktionen.

Question 2007 530i

My passenger side mirror will not stop in the proper position. It keeps moving outward, further than it should, after it has been folded inward.

Answer
The mirrors on the E60 5-series models (2004-2010, 525i, 528i, 530i, 535i, 545i, 550i, M5, etc) are power operated to fold inward toward the doors for increased side clearance when parking. If the mirrors are acting odd and not returning to the proper positions, they may need to be re-synchronized. Try the procedure below:

1. Fold the mirror in using the power fold button on the door switch block.

2. Grasp the folding part of the mirror and fold it outward manually. The mirror housing will disengage from the mirror base and will now be in the breakaway position.

3. Operate the mirror via the power fold button. The mirror will now fold out past the expected end stop.

4. Operate the mirror via the power fold button again to fold the mirror in. When the mirror is fully folded in, the motor will continue to run until a clicking and/or popping sound is heard. This sound is the mirror housing resetting its position.

5. Fold the mirror back out, using the power fold button to ensure it has folded out to the correct position.

När jag väl fått igång den så använde jag funktionen med jämna mellanrum för att hålla liv i den.

He
5
Henry Olsson
BMW 530 X drive 2008
Tack
Försöker i morgon.

Det där har hänt två gånger på pappas 525a. En gång 2012 och en gång 2013. Båda gånger var det mycket kallt.

Det räckte att fälla in och sedan trycka ut och när spegeln nått rätt position stoppade jag spegeln med handen. Sedan var det frid och fröjd igen:). Det var/är ett så simpelt fel att jag överhuvudtaget inte tänker på det.

Gör det inte till en större sak än vad det är. Pappa använder funktionen VARJE gång bilen används så det hände inte på grund av lite användande:). Sedan 2013 har det inte hänt igen. Hmm möjligen hände det även min 550i-08 men lite osäker då det är så bagatellartat:).

Mvh Stephan
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Problemet för Henry är nog samma som mig. För lite användande som gör att det ärgar ihop i vårt klimat. De började med enstaka gånger och blev såsmåningom permanent fel. Dessutom ett "glapp" i nolläget som gjorde det mer viktigt att åtgärda. Men det går att fixa utan dyra åtgärder även om de flesta som råkat ut för det byter spegel eller som något Youtube-klipp visar, kopplar bort funktionen genom att klippa kabeln.

Om du vill ta bort plastkåpan för bättre åtkomlighet så ta först bort glaset för att få åtkomlighet att släppa på plastsnäppena, annars är risken stor att de går av.

Lycka till med att få igång den.

He
5
Henry Olsson
BMW 530 X drive 2008
Hej
Har nu flera ggr försökt att fixa det genom att göra som det stod i instruktionerna. Tyvärr utan resultat. Spegeln fortsätter att åka förbi normalläget . Har sprutat in 556 också och blåst med tryckluft men inget resultat.
När man rör på spegeln och jämför med den högra så känns den lite glapp. Kanske är det trots allt något som gått sönder inutui.
Kan man ta bort glaset ock försöka se något utan att montera bort spegeln.
Tacksam för tips.
Henry

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Precis som min var och den "rättade till sig" efter att kört fram, brutit tillbaka många gånger med 5:56 i mekanismen. Om du tar bort glaset så kan du därefter ta bort plastkåpan och då kanske du kan se vad du gör. Jag behövde inte det även om jag var på väg...

Lycka till!!

He
5
Henry Olsson
BMW 530 X drive 2008
Har nu försökt gång på gång och även tagit bort kåpan och sprutat in 556 i mekanismen men tyvärr utan resultat.
Det är nog kört tyvärr !!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.