|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Batteribyte var det många som hade som synpunkt på Toyota Prius när den lanserades också. Bevisligen håller batteripacken på Prius över 50k mil, säg den förbränningsmotor som klarar av de distanserna utan någon service. Komponentutbyte på en elbil är inte svårt. Däremot har du självklart rätt i att det behövs annorlunda mjukvara och verktyg, något som varje verkstad inte äger i dagsläget. |
|
|
Priset är problemet för mig, skulle bytt för länge sen annars, efter provkörningen kändes min diesel Alpina väldans gammal... sen har väl Tesla en del att jobba på med interiör och exteriör - precis som Volvo mfl. - det kan man dock leva med om priset var annorlunda. Batterier oroar inte mig mer än kamkjederas på var och varannan BMW .-) dom kommer vara betydligt billigare och bättre när det är dags för byten |
|
| Nu ska de upphöra med restvärdesgarantin: Länk | |
|
"Nu ska de upphöra med restvärdesgarantin" Bara för att den är meningslös. Finansiering kommer beräknas på ett högre restvärdesbelopp, mer likt marknadsvärde. Alla trodde att elbilar skulle ha uselt andrahandsvärde. Valde själv att ta den ekonomiska risken på i3:an. Hade jag gått på deras garanti hade jag förlorat mycket mer pengar :) |
|
| Som det sett ut hittills har andrahandsvärdet på Tesla Model S varit väldigt högt, så pass högt att det känns lite meningslöst att leta efter begagnade bilar. Man ska nog misshandla bilen grovt för att det inte ska vara möjligt att få ut mer än 50 % av inköpspriset efter 3 år. | |
|
Jag undrar jag hur restvärdet kommer att vara när hypen har lagt sig!? De jag känner som har Teslor är i regel tekniknördar som vill ha de senaste senaste och jobbar företrädesvis inom IT-branschen. I och med att Tesla verkar uppdatera sina modeller lite ”on-the-fly” så är ju frågan även hur bra andrahandsvärde de kommer att ha på sikt? |
|
| Man ska komma ihåg att andra sedaner som säljs nya för miljonen inte heller har något direkt bra andrahandsvärde. M550d, 750i, S-klass och A8 tappar ju alla 400-600' på 5 år. | |
Verdi |
Tror det är ganska lätt att få folk att köpa en 3 år gammal Tesla för ca 150-200 tusen mer än vad en 3 år gammal BMW 530d kostar. En 530d kostar väl åtminstone 350 tkr efter 3 år? Det borde betyda att en Tesla går att sälja för uppåt 500-550 tkr utan att det är en särskilt mycket sämre affär för privatköparen. Om det nu inte kommer en riktig game changer. Dvs en helt ny elbil som klarar samma saker som Model S till ett avsevärt lägre pris. |
|
>Tror det är ganska lätt att få folk att köpa en 3 år gammal Tesla för ca 150-200 tusen mer än vad en 3 år gammal BMW 530d kostar. Det får man ju hoppas med tanke på att Teslan är ca 300 000kr dyrare i inköp. Jag skulle dock själv inte köpa en ny Tesla om inte restvärdet var garanterat. |
|
Verdi |
Nej att det tar bort den där garantin på 50% med hänvisning till att restvärdet är mycket bättre än så är inte logiskt. Då kostar det ju ingenting för dem samtidigt som de erbjuder ett worst case scenario och tar bort en stor del av osäkerheten. Undrar om de inte tror att Model 3 kommer förstöra mycket av begmarknaden för Model S? |
|
En ny 3:a eller en 3 årig S-modell, som kanske kostar mer, tror du har en poäng där. Sedan kommer batteri-packet också att spela in på något sätt, en stor klumpsumma för byte någonstans under livscykeln. em3 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.