|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! I samband med en uppsats på Uppsala Universitet utför vi här en undersökning där vi vill få information om er inställning till Tesla's bilar. Detta för att se närmare på vad det är som begränsar allmänheten från att övergå till att köra elbilar. Formuläret hittar ni här: Länk Vi lottar även ut 2 st SF-biobiljetter! :-) | |
|
Viktigt för er att förstå att Tesla är en elbil, men att allt som tycks om Tesla inte avspeglas på alla elbilar. Tesla är exempelvis en väldigt dyr bil, få av oss köper bilar för ca miljonen och det avspeglar sig ju direkt på frågor om ekonomisk risk. Det skulle innebära en ekonomisk risk för mig att köpa en dieselbil för en miljon också. Jag svarade nu bara direkt om Tesla, inte alls gällande elbilar generellt eftersom det inte efterfrågades. |
|
|
Väldigt sant Grelle, att avgränsa oss till Tesla var ett sätt att smalna av ämnet på. Många av de som kan tänka sig en Tesla är inte intresserade av t.ex en Renault Zoe och vice versa men av olika anledningar kan tänkas. Det är alltså mer av en case study för just Tesla. Får tacka för ditt deltagande! |
|
Transocean |
Och slutsatsen på masteruppsatsen blir att folk vill köra Tesla men att den är för dyr |
|
Klart slut;) EB |
|
|
Helt ointressant eftersom jag är tvungen att stanna två gånger för att ladda när jag åker till Stockholm. Särskilt vintertid vid kyla är den bristande räckvidden i verkligheten helt omöjligt för mig att leva med. Dessutom har det i princip ingen positiv inverkan på den globala miljön om några få bilar i Sverige byts ut till elbilar. Insatserna och investeringarna borde ske på de platser i världen dör de ge mest nytta för miljön. Garanterat tio gånger bättre, kanske 100 gånger bättre, för miljön om investeringarna görs på rätt ställe. Sverige och sveriges fordonsflotta har ingen mätbar effekt på den globala miljön. |
|
| Tesla har amerikansk kvalitet = bristfällig... | |
|
Ulf530, en bil som konverterar till el i Sverige gör större skillnad än om en bil konverteras i de flesta andra länder på denna jord. Vår elmix har så låga inslag av koldioxid att elen kan antas vara koldioxidfri. I Polen som exempel är ca 80-90% av elen producerad med kolkraft så att byta en snåldiesel till elbil där gör inte alls samma nytta. Att däremot bygga förnyelsebar elproduktion i Sverige är slöseri för den hade gjort mycket mer nytta utomlands där den oftast direkt ersätter koldioxidproducerande el. Du verkar ha blandat ihop begreppen gällande dessa två saker. |
|
Verdi |
Har räknat lite på en Tesla och det är faktiskt inte så dyrt som jag trott. Ska åka och kika på en sån. En Tesla och en i3 på uppfarten skulle väl ge en del miljöpoäng? :) |
| Verdi, hur ser kalkylen ut? Med en Tesla och en i3 är du nästan onödigt modern, men ibland är det väl kul att vara en föregångare. :) | |
Verdi |
Det är en lite speciell kalkyl. Har inte tid att förklara allt i detalj. :) Men en välutrustad Model S 75D skulle kosta nästan på kronan lika mycket som min M550d per månad. Runt 10 tusen. Om jag snålar och väljer bort premiumpaket, hifipaket och luftfjädring och nöjer mig med RWD eller går ner på 60kWh-batteriet så kommer kostnaden ner mot vad kalkylen på XC70:n säger. Dvs runt 7500:-/mån. En BMW i3 hamnar enligt samma kalkyl runt 4500:-/mån. En M140i xDrive har jag fått till ca 8500:-/mån. En 530d Innovation Edition hamnar strax norr om 10 tusen också. Ja, och så vidare. Allt räknat med 2000 mil per år och en ägandetid på 3 år. Vi kör mer än 30 mil ungefär 2 ggr per år. Ner till Skåne på sommaren och sen hem igen. :) Då kan man väl ladda en gång medan man äter lunch? |
| Räckvidd är inget problem, däremot laddtider och möjlighet att ladda. Dagen detta är löst så ryker den gamla sura förbränningsmotorn direkt. | |
Verdi |
För min del är det ju löst. Skulle fungera för min vardag. Det höga priset är ett litet problem men jag tror att Tesla garanterar restvärdet till 50% efter 3 år. |
|
Jag har ingen bensinmack hemma därifrån hur många 220V uttag som helst. För min egen del är tankningen det minsta problemet. Priset desto större. Så länge det inte är billigare att åka el är det inte intressant. ------- //Lövet |
|
|
I dagsläget är en elbil från Tesla för dyr för mig, dock skulle en elbil passa bra till min vardagliga körcykel. Har tillgång till laddstolpe på jobbet, samt eluttag hemma i carporten. Åkt mycket Tesla som taxi mellan Södertälje och Arlanda samt provkört bilen vid Täby showroom, kul bil att köra. /Magnus |
|
| De rent praktiska hindren för mig är avsaknaden av laddmöjlighet och inköpspriset. Sen så tilltalar inte Model S mig som bil. Och, ja, jag har kört den. För mig var körställningen under all kritik, satt riktigt illa. Dessutom såg man knappt någonting genom bakrutan. Så jag har inget emot elbilar, men gillar inte Model S. | |
|
Ladd/sladd elbilar,är bara en parentes i bilutvecklingen. De ENDA som duger framöver är ju naturligtvis riktiga bränslecellsfordon. Förövrigt har Ulf530 HELT rätt. |
|
|
Ja verkligen. Precis så är det: Länk ------- //Lövet |
|
|
Värdeminskningen är över 10tusen i månaden. Batteriet 400tusen att byta. Troligen mkt svårt att hitta kompetenta mekaniker som kan jobba med bilen. Det kommer bli svårt att bli av med bilen den dag du ska sälja. Ej ekonomiskt försvarbart för privat personer. |
|
Verdi |
marauder, Ja det bygger ju på att man kan utnyttja det låga förmånsvärdet och eventuellt även få garanterat restvärde. Utan det så tappar bilen konkurrenskraft. Däremot är jag inte så bekymrad över batteriet. De ger väl 8 års garanti? Och vid det laget så har nog batteripriserna kommit ner ganska mycket. |
Verdi |
Göran69, Bränsleceller har en del svårigheter. Jag var också en batteriskeptiker men har faktiskt svängt en del nu. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.