|
|
|
|---|---|
|
Hej, nedan länkar jag en bild på framdelen av min 316i Compact -97 och jag har tappat plastskyddet som täcker hålet där man fäster bogseringskroken(under den högra framstrålkastaren/passagerarsidan) och jag undrar om någon vet vad den heter och var jag kan få tag på en sån del. Länk Bilen står just nu i Skåne och jag är i Norrtälje, men ska ta upp bilen efter vinter så om det finns möjlighet att få tag på en sån billigt och snabbt vore det helt fantastiskt! Säg till om ni har problem att se bilden så ska jag försöka hitta ett sätt att länka bilden. Tack på förhand! | |
![]() 13.401 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det är troligtvis detalj #4 i sprängskissen nedan dvs 51 11 8 146 078 (men jag vill inte svära på det då jag inte har så bra koll på exteriören till just E36'or) Länk Det verkar vara ett brytdatum på 09/1996 på detaljen, men eftersom din är en -97 så bör skissen stämma. Om det är en M-front så är det en något annorlunda del du behöver, men vad jag kan se så är det ingen M-front i detta fallet. Det enklaste är såklart att bara springa inom BMW på kafferasten och beställa en (kostar ca 140 SEK). eBay verkar ha en del också, men pga fraktkostnad så är det bättre att köpa direkt hos BMW. Länk Det bästa är ju såklart att pinna in hos tex Returbilen och plocka denna delen själv, det bör finnas en hel del E36'or därute. För vad jag kan se så sitter denna delen även på de flesta E36-modeller. Du kan även lägga ut en köpes-annons här på Autopower där du eftersöker denna delen, prova även forum som "BMW marknaden Södra sverige" och "BMW köp och sälj Sverige " på FB. Just köpes/säljes verkar fungerar någorlunda bra på FB, men det är tyvärr lite Aftfånbladet/Expressen-känsla över hela layout/flöde men det går iallafall att söka (fast som vanligt forum är det fullständigt hopplöst). Leta även E36'or som demonteras av olika personer, det är ganska sannolikt att den delen finns kvar där och säljes till ett lämpligt pris. |
|
Kollade länken och det stämmer, det är detalj #4 i sprängskissen och du har rätt, det är inte en M-front. Jag ska kolla i FB gruppen om någon säljer en sån, annars hör jag med BMW. Var bara lite orolig att BMW kanske inte skulle ha med tanke på att bilen är en -97 och att de brukar inte ha så mycket delar/reservdelar till äldre BMW om jag har rätt. Men tack så mycket för tipsen! Ska höra med de så fort som möjligt! |
|
Tvärtom faktiskt, BMW har historiskt sett varit ett av de bättre märkena för att hålla reservdelar till äldre modeller. Jisses, en -97 är knappt inkörd :-) Även till min 323i -85 kan man fortfarande få väldigt många reservdelar till. På denna finns tex två små täckluckor för muttrarna till stötfångaren fram och de finns fortfarande att köpa hos BMW. Jo, det bör finnas en del där ute som har denna delen liggandes eller en E36 som håller på att skrotas - så det ska nog inte vara några problem att hitta den delen. Kollade angående brytdatumet 09/1996, men det verkar vara exakt samma artikelnummer före och efter detta datum - så jag är osäker på varför BMW lagt in detta brytdatum (men jag har sett detta fenomen på många reservdelar). Före 09/1996 Länk Efter 09/1996 Länk |
|
Jo, BMW och Mercedes är nog de två biltillverkare som har bäst reservdelshållning till äldre bilar och ibland tar de upp tillverkningen igen om efterfrågan är tillräckligt stor... Eftersom delen finns med i RealOem.com och inte är listad som "Ended", så finns den att köpa - generellt brukar man kunna multiplicera priserna i dollar med 10 så hamnar man oftast ganska nära svenska priserna i kronor. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Så pass, det visste jag inte. Wow då antar jag att det är bra att man har en BMW ;) Det glädjer mig att höra att de är en av de bättre märken för att hålla reservdelar även till de äldre modellerna. Ska kolla med de imorgon och se vad de tar för en sån del. Tack!! |
|
Följ gärna upp och återkoppla om vad denna faktiskt kostade hos BMW (brukar alltid vara andra som undrar samma sak)! Som Johan B säger så brukar en muktiplicering av ETK-dollarn med 10 hamna nära, men faktorn kan ibland variera mellan typ 10 och 30. Så min gissning på 140 SEK är en kombination av faktor och fingertoppskänsla - vi får se imorrn hur bra min känsel i fingertopparna är denna helgen! :-) |
| jadå, jag kommer skriva här igen när jag får veta! :) | |
|
Jag har pratat med BMW nu och den lilla plast skyddet #4 kostar 121kr till en E36 316i Compact -97. Kollade för skojskull också vad hela paketet skulle kosta om man vill byta listerna både fram och bak, det går på ca 1000kr totalt då det går på ca 500-600kr fram respektive bak. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.