AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.183

Oljeförbrukning N53

Sida 2 av 2
Upptäckte att Aral 5W-40 som enligt mapodo var godkänd LL-04 olja inte är en godkänd olja. Fast den verkar ha samma additiv....
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad menar du med "inte godkänd"?

Menar du denna oljan:
Länk

Den är bland annat BMW LL04-klassad...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Har supertronic i bilen nu o tänkte byta till Hightronic,kollade på Mapodos sida o där stod det ej på förpackningen men under information om oljan stod det att den var godkänd.
Men nu fick jag ju svar på det,tack!

mcwede
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
SuperTronic 0W40 är en äkta helsyntetisk PAO-olja, meden HighTronic är en högraffinerad mineralolja, så den förstnämnda är tekniskt sett en bättre olja.

Mvh
Johan B

js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Jag blir nyfiken - varför vill du byta till high-tronic?
Priset,25L för under 1500kr (5,20E/L) o köper man i 20L dunk är priset ca 3,80E/L

Sen har bilen gått 20200mil,använder alltid motorvärmare.....

mcwede
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Johan:Hur vet du att Hightronic ej är pao?

Peter:Vart hittar du 25l dunkar? Hittar inte ens 20l på mapodo! Däremot öldepot:Länk

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gaspo, genom att luska runt lite och läsa diverse dokument och ha vetskapen om att det är relativt få äkta syntetiska PAO- eller Esterbaserade oljor som säljs numer, de flesta "syntetiska" oljorna är "bara" högraffinerade hydrocrackade mineraloljor...

Även däckonline säljer numer oljor (bland annat Aral), smidigt då frakten är inräknad i priset och att man slipper beställa på "utrikiska", samt kan betala smidigt.

Mvh
Johan B

Det var inte 25L dunk jag menade,sry...5x5L dunkar blev det. 25L=1478kr med frakt.
autoteilemann.de

mcwede
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Jo däckonline handlar jag ifrån,även oljefyndet.

Johan:Jo jag har förstått att det är få oljor som idag är pao oljor och esterbaserade oljor finns men är svindyra. Blir nyfiken när du skriver luska runt lite och läsa diverse dokument :-). Du har skrivit en del om Aral Supertronic lägsta flytpunkt som är Max -60 som ett bra bevis på pao olja. Men finns flera andra oljor med väldigt låg lägsta flytpunkt, Tex Castrol har några med -58,-51. Är bara nyfiken :-)
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Hej,

Här kommer ett hett tips.
Överväg att byta ventiltätningarna....stoppade oljeläckaget på våran bil.

Innan bytet drog bilen 4 liter/1000 mil. Nu är motorn heltät.

Izzy
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Vad innebär "hydrocrackad"? Jag har sett det uttrycket lite här och var men inte hittat någon förklaring vad det betyder...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gaspo, man får göra en sammanvägd bedömning utifrån flera olika källor och parametrar. Tyska datablad/säkerhetsdatablad är oftast mer/bättre detaljerade då de inte får ange en högraffinerad mineralolja som syntetisk i Tyskland.

jsn, det är en metod att framställa basoljan från råolja.

Mycket förenklat:
En PAO-olja (benämns typ IV) framställs genom att man raffinerar fram de kortaste kolvätekedjorna ur råoljan och sedan bygger man (genom en kemisk process) med dessa korta kedjor ihop dem igen till exakt den längden man vill ha på kolvätekedjorna utifrån önskade egenskaper = en homogent sammansatt basolja där alla kolvätekedjor är lika långa = stabila egenskaper och lång livlängd, samt färre nedbrytningsrestprodukter i oljan då den slits "jämnare".

En hydrocrackad högraffinerad mineralolja (typ III) framställs genom att man slår sönder långa kolvätekedjor i en "hydro-crack-process" för att få dem ungefär lika långa och sedan renar man den genom raffinering.
Den oljan blir mycket bättre än vanlig klassisk mineralolja, men inte lika bra som äkta helsyntetisk olja.
Dock är den mycket billigare att framställa än äkta PAO-olja. Kan man då sälja den och prissätta den som "syntetisk", skapar man en betydligt större vinstmarginal i produkten...

Mvh
Johan B

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Johan: Ok tack! Vad tror du om min senast islagna olja?:Länk
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Tack Johan!
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Johan, hur gick det med boken?
Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Så är en hydrocrackad mineralolja som Hightronic 5W-40 en "dålig" olja då? Den ska ju inte i en effektstark värstingmotor direkt.

mcwede
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.