AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.181

Oljeförbrukning N53

Sida 1 av 2
Har märkt en ökad oljeförbrukning,när jag inhandlade den vid ca 15500mil hade jag en förbrukning på 1L/1000mil med LL5-30,nu vid 20200mil o LL00-40 olja ligger förbrukningen på 1L/500mil.

Nån som råkat ut för något som kan förklara förlusterna? Vevhusvent etc....Har inte gjort något noga felsökning än o frågan finns säkert att finna i forumet nånstans.

mcwede
Dr
362
Drib
325i-08
Har noterat liknande, en ökning från 0.7l/1000mil till 1.4l. Men denna ökning av inträffade efter byte från LL-04 5W-30 (Castrol) till LL-04 0W-40 (Aral).

Kanske är Aral tunnare vid start och samtidigt är inte oljeskrapringarna lika effektiva? Så en tunnare olja (vid låg temp-Aral i detta fall) ökar oljeförbrukningen, trots att den skall vara tjockare vid varmare förhållanden. Nu på vintern är väl större delen av drifttemp relativt låg, så kanske det skulle förklara ökningen?

Bara gissningar och spekulation...

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Motorer brukar generellt dra mer olja på vintern.

Vet inte om det har att göra med att metall drar ihop sig vid låg temperatur och då skapar mer spel, men oavsett orsak brukar oljeförbrukningen öka under vintern...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hmm jag slog i Aral 0W-40 förra oljebytet, haft mindre "kortkörningstickningar" i lyftarna vilket var positivt. Dock fick jag fylla på en liter efter 500 mil häromdan när den varnade. Tror dock inte att givaren var maxad från början så det har väl gått åt ca 7 dl. Körde på jobbets ELF Full-Tech MSX 5W-30 innan och då klarade jag nog 1000 mil på en liter.
Men det får man väl leva med. dock första BMW jag fyllt på mellan oljebytena. (N52)

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Exakt den typen av byte jag oxå gjort,tidigare Castrol 5-30 till nu Aral 00-40....Då är det nog bytet till Aral som ställer till det.

Så bör man fortsätta med Aral eller byta tillbaka till Castrol? Kostnaden för 1L extra påfyllning mellan oljebyterna är ju försumbar.

mcwede
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag fortsätter med Aral oljan. Castrol är inger för mig.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Då blir det Aral i fortsättningen för mig oxå.

mcwede
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Samma här. Helt plötsligt när jag bytte i somras till Aral oljan så började min bil dra olja. Vilket den inte gjort innan. Kört Mobil ESP 5W-30 innan. Har nu bytt till Castrol Edge FST 0W-30 nu i dagarna. Får se vad resultatet blir :-)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
He he...

Många Aral- och Castrol-oljor är exakt samma olja men i olika förpackningar - även BP-oljorna är samma!

De ingår alla i BP-gruppen och görs på samma raffinaderier och samma produktlinjer - kan vara 1000 dunkar med Castroldunkar som fylls, för att sedan fylla 1000 dunkar med Aral-dunkar och sedan 1000 BP-dunkar på fyllningsbandet, från samma kran med samma oljetank som försörjer den....

Men som jag nämnde tidigare, spelar årstiden (yttertemperaturen) in när det gäller oljeförbrukningen.

Kom på en temperaturrelaterad faktor som kan spela in - motorns "choke" vid kallstart. Vid kallare väderlek "chokar" den mer och längre, vilket kan skölja bort oljefilmen från cylinderväggarna så den förbränns/följer med i avgaserna.

Men en liter på 500 mil är inget att bråka om, BMW "godkänner" 1 liter på 100 mil!
Även om det är rätt mycket...

Mvh
Johan B

Såg att även Aral 5W-40 är godkänd LL-04 olja,blir nog den nästa gång. Inte säkert det förändrar något men va fan....

mcwede
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Jo jag vet att det ägs av BP etc. Men tex Aral Supertronic O-40 olja tappas troligtvis inte från samma kran som Castrol 0-30. Sedan så har väll dessa olika märken olika additiv/egenskaper Iaf hävdar dom detta. Men det kanske är falsk marknadsföring som mycket annat? Förvånar mig inte ett dugg.

Blev förvånad av Castrol Edge FST TI 0-30 fryspunkt -51! Aral har ju också en väldigt låg fryspunkt Max -60. Men saknar sulfat/aska värden på Aralen.
Jag ska iaf testa o se om den drar mindre olja nu. För innan jag bytte till Aral så drog den nästintill inget. Men det kan mycket väl vara slumpen eller inbillning :-)kr. Roligt o testa iaf. Betala 89:- mer för 6l Castrol så det var ju iaf överkomligt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, självklart är inte Castrols 0W30-olja samma som Arals 0W40!

Men många oljor med samma viskositet och klassningar (inte alla men många), är exakt samma oljor oavsett om det står Castrol, BP eller Aral på dunkarna.

Mvh
Johan B

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Sedan marknadsförs dom olika. som super duper oljan med olika roliga benämningar :-)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, på sätt och vis!

Castrol kallar sin "superduper-doping" för Titanium och Aral sin för XMF - med största sannolikhet är det exakt samma additivpaket...

Detta är iofs inget konstigt, kallas för "märkesmystik" och används ofta i marknadsföringssammanhang då olika fabrikat/märken är olika starka på olika marknader.
Aral är gigantiska i Tyskland och har en gedigen/stark historik = starka i Tyskland.
BP har motsvarande historik/styrka i andra länder (t ex. England), medan Castrol har samma situation i ytterligare andra länder.
Så man tar helt enkelt och sätter det namn på produkten som man tror skall sälja bäst.

I "oljevärlden" är det mycket vanligt att exakt samma produkter har helt olika märkesnamn och tappas i olika dunkar, både "märkesoljor" och under namn som är "re-branded" som t ex. Biltema och motsvarande utomlands.

Mvh
Johan B

js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Johan B, menar du SuperTronic? (Typ) Aral SuperTronic 0W-40 Low SAPS?) Jag hittar ingen XMF...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag menar Arals "unika" additivtillsats som de kallar XMF:

Jämför med Castrol "Titanium":

Mvh
Johan B

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Tack för filmerna Johan. Jovisst e Aral gigantiska i Tyskland finns det tex nån annan mack i Tyskland :-) det bara kryllar av dom :-). Lustigt att Castrol inte nämner ett ord om rengörande effekter?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har för mig att de gör det i något annan reklamsammanhang, men det kan också vara ett led i marknadsföringen där man försöker få "samma olja" att ha olika unika fördelar...

Mvh
Johan B

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Ok! Läste på lite om API och ACEA kunde inget om dessa benämningar. Roligt o lära sig lite om oljeklasser.

Testade wynns oil system cleaner nu vid senaste bytet. Bara av ren nyfikenhet. Innan när man bytt olja så har den nya oljan blivit väldigt mörk fort. Tyder ju på bra rengöring och vad jag läst mig till helt normalt. Diesel bil ska nämnas. Märkte nu att den nya oljan inte blivit lika mörk. Så nått kanske detta experimentnivå gjorde :-). Däremot verkar det ha samlats en del skit i botten på tråget. För vid koll på oljesticjan så är det mörkare längst ner.

Tack för dina svar Johan uppskattas!
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Intressant min 330 n52 gick tidigare på castrol 0w 30 sen böt jag till aral 0w 40 brukade slå i en halv lite på 500 mil efter ett par oljebyten med aral har den enligt mätaren inte dragit något på 900 mil.

Den ska in i februari hade jag tänkt så ska nog be dem mäta upp så den inte visar fel.
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
ska väll tillägga att den drog även med aral men sen har den slutat kan ju vara att man kör lite lugnare än i början också men vad vet jag
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.