AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.922

Köpråd M4

Hej jag går i tankarna på att köp en M4 kom gärna med både negativa & positiva svar tack!
11
Löfke
535d-15
Hej

Jag hämtade ut en ny m4 i Maj-15. Efter att ha svävat på moln ett par veckor så kunde jag se lite mer nyktert på mitt bilköp.

Positivt:
En våldsamt snygg bil (Mineral-grå) som accelererar ifrån det mesta.
Väghållning om vägen är bra (förklaring nedan)
Mycket uppmärksamhet vid macken också (vilket iofs inte är min grej).
Absolut användbart baksäte.

Negativt:
Ljudnivå i kupen, vindbrus vid rutor från ca 120km/h. däckljud likaså.
Bilen vandrar frisk på vägen vilket gjorde att jag bytte från
19 till 18 tums hjul. Bilen blev mkt trevligare att köra, inte så nervös
på vägen, bättre grepp också med lite mer gummi på hjulen.
Dock är det fortfarande en hård bil.

Bilen är snabb men ändå inte....låt mig förklara...
430hk innebär blixtrande acceleration till farliga hastigheter...
Mitt problem är dock spårkänsligheten. det är jobbigt att ligga och korrigera
bilen hela tiden om man skall åka några mil på svenska landsvägar.
Därför sänker man farten lite och blir omåkta av "svenne" som avspännt
avverkar mil. På perfekta vägar (som sällan finns) är väghållning dock oklanderlig

Jag tröttnade faktiskt på bilen och bytte till en 535d-15.
En bil som inte är lika snygg och saknar den hysteriska accelerationen som
M4 har. Däremot är 535d betydligt snabbare på 30 mil (smily)
Utöver detta är 535an bättre på allt.

Ta gärna detta som ett tecken på förgubbning (53år) men jag tycker livet
är skönare i f10.

Ha det bra/Löfke

Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Jag tror du får vara lite mer konkret för att få feed back. Vad är det du närmare undrar om?
Lite blandade tankar:

Jag upplevde aldrig vindljud som något större problem, men däremot så är vägljudet väldigt påtagligt på dålig asfalt (speciellt med lite bredare MPSS som kommer med competition package)

Förbrukning (siffror enligt datorn, säkerligen något högre i verkligheten) runt 1.4 blandad körning, med farthållare under 100 så var det inga problem att få 0.7. Som många andra bilar i klassen så har den för liten tank, tankade full tank ett par gånger i veckan.

En hel del problem med äldre M3/M4 löstes med mjukvaruuppdateringar i våras, har inte samma erfarenhet av tidigare årsmodeller men enligt pöbeln på nätet så innebär det en helt annan bil. Jag tror inte spårigheten som Löfke nämnde ovan påverkades men själv så har jag inte haft något problem med det (och då bor jag i Göteborg, hamnstad med mycket tung trafik som förstör vägnätet). Se dock till att få en uppdatering det första du gör (Läs om det här Länk )

Jag körde 700 "vardagsmil" med min M3, allt från dagishämtningar till roadtrips. Hade tänkt att ha den året runt men sålde i höstas så fick inte uppleva vinterhalvåret. Den gick förvånansvärt bra inne i stan, med adaptiva dämpare så är den inte hårdare än en vanlig 3-serie med m-sport. Går som ett lok i olagliga hastigheter på motorväg. Väldigt balanserad vid buskörning med tanke på biltypen (stor sedan).

Nu svär jag i kyrkan, men personligen så hade jag inte köpt en M4 utan tittat på C63 eller något från Porsche istället. Det är som M3 som modellen utmärker sig mot konkurrensen. M3 och M4 är likvärdiga på alla sätt, men det finns betydligt roligare bilar i coupe-segmentet medan M3 ligger i top i sedan-segmentet.
Verdi
Löfke,
Verkar finnas en del som bränner sig på M-bilar. Jag köpte en uppsättning vinterhjul till F11:an av en man på närmare 60 år som snabbt tröttnat på sin nya M5:a och istället köpt en V90.

dd88,
Finns inte C63 som sedan längre alltså?
11
Löfke
535d-15
Hej Verdi

Jag tillhör helt klart skaran som "bränt mig" på M-bil.
Jag trodde väl att det va en bra kompromiss mellan vardagsbil och sportbil.
Med facit i hand är det "bara" en sportbil (Min alldeles egna uppfattning).

Men jag vill inte ha köpet ogjort. nu vet jag ju hur det är och haft en riktig M....
Verdi: Den finns, men coupen är betydligt mer sofistikerad. Annan utväxling, fetare däck, bredare spårvidd, nyutvecklad upphängning bak (styvare, grövre stag, annan infästning och bussningar), 100kg lättare och estetiskt mer utmärkande AMG-attribut.

Har själv inte kört sedanen men en samlad mediakår är överens om att den är underlägsen. Eller så kan man vända på det och säga att Mercedes åtgärdade det dom fick kritik för på sedanen innan coupen kom ut på marknaden. Finns massor att läsa om det om man googlar lite.
mu
65
musse05
Corvette C7
MB C220 CDI(tjänstebil)
Ja, ska man åka M4 så bör det vara som entusiast bil. Då uppskattar man egenskaperna som man får från en sportbil. Som daily driver kommer man tröttna på just de egenskaperna. Så mitt råd blir att se till att ha en vardagsbil och använd M4:an på träffar/track days/helgturer eller då man behöver en feel good upplevelse.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tyvärr har M3 / M4 hamnat något på mellanhand. Inte tillräckligt fokuserade för att vara en utpräglad "entusiastbil" men inte heller tillräckligt förfinad för att vara en "vardagsbil" De är tillräckligt praktiska, men som synes så verkar många tröttna av andra anledningar.
Om man som jag är låst till en bil så är det en väldigt bra kompromiss. Hade min nuvarande situation sett ut som när jag köpte den så hade jag haft kvar den, var väldigt nöjd med bilen men det krävs att man står ut till vardags.

Nu när jag snart har möjlighet att ha två (eller fler...) bilar så är M3/M4 inte längre intressant av de anledningar som Acey nämner, då får det bli något mer fokuserat åt båda hållen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.