AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
834

bmw e36 325 har den lcm modul

br
399
braman
bmw 540 e39 01 vit m-paket
bmw e36 325 har den lcm modul va är det som driver alla lyser fram bak
hastighetsmätare hus vart får den alla signal

det så fick ett kortslutning på min bil farm bak ljus fungerar ej nu plus hastighetsmätare

det bara fram blinkers som lyser hela tiden som som vet varför
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Det finns en LKM på e36.
br
399
braman
okej men vart sitter den har tittat och tagit ut alla boxar hittar ej sånt den ända jag har hitat är abs box nått annat som heter zvm
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Jag får nog göra en pudel på tidigare inlägg och säga att e36 inte har LKM/LCM.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Mig veterligen är inte någon större styrbox inblandad för halv- och helljus (förutom CCM).

Det går via front power distribution box (både control och load till reläet för halvljus går genom denna box).

Ground side av control side efter reläet går direkt till en jordpunkt.

Ground side av load side går sedan via front power distribution box genom CCM (Check Control Module) och vidare till halvljusen. Så load side är alltså ground side switched.

CCM ska enligt en gammal notering jag har sitta på vänster sida nedanför/under instrumentbrädan.

Well, well hallonswell. Det är ju bara att börja mäta och felsöka, ganska straightforward - eller hur? Tjoho! :-)

Divide and conquer! Har man fel i load-sidan eller control-sidan? Hur långt fram finns spänning och var "slutar" den? Samma sak med jord, hur långt fram har du jord och var "slutar" den.

Första steget är att bre ut ditt elschema över hela köksbordet och betrakta det en timme eller två :-)

Börja sedan med att kolla om du har spänning fram till load- och control side av reläet (terminal 30 och 86 i reläsockeln). Load side ska vara hot at all times, medans control side ska såklart bara vara hot när halvljuset ska lysa.

Om allt är kosher där, verifiera att ground side av control side kan bära en ström. Enklast är att koppla in en vanlig hederlig testlampa med vanlig glödlampa (de brukar dra ett par hundra mA - visade sig idag att min testlampa bara drog 30 mA så det kan variera ganska mycket) till batteri plus och kolla sedan att den lyser fint när du sätter den mot terminal 85 i reläsockeln.

Gör sedan samma sak för load side. Finns en jord där så är det bara att följa strömmen så att säga och se var det börjar fungera, gå via front power distribution (säkring #11 och säkring #12 för höger respektive vänster halvlljus) och sedan via CCM och sedan ut till halvljusen och sedan till jord.

Men gör inget av ovanstående om du inte är säker på vad du gör eller har kunskap om elscheman och felsökning i elektronik. Det är ENKELT att sätta testlampan fel och ta sönder både det ena och det andra!
br
399
braman
okej tack för alla ska se va jag kan gör imorgon återkommer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.