AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.411

Komfortstolar med minne

el
24
elsebo46
520dA F10 2017

Jag har haft Komfortstolar i 4 st av min BMW och det har funkat klockrent, nu har jag fått min nya
520 och där fungerar det inte som tidigare. Jag har alltid haft 2 lägen programmerade på min nyckel
1:an har för stadskörning och kortare sträckor 2:an har jag för långfärd på motorväg då vill jag sitta lite lägre och använda lårstödet. På min gamla (520d 2014) var det bara att hålla in 1 eller 2 så flyttade stolen till sitt läge.
På min nya måste jag trycka och hålla in knappen 3ggr för att komma till rätt läge på stolen om jag tex.
går från 1 till 2.
Är det någon med ny bil som har samma problem?
Jag skall kolla med BMW på måndag om dom har någon förklaring.
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
På idrive finns det en inställning som du kan bocka i för stol och nyckel. Har haft samma i-lands problem då min X5 gjorde precis som du säger men inte min F11 från -15. Hittade den igår, och imorgon byter jag till en F10 -17 så tur man upptäckte den funktionen igår 😂😂

Crille
el
24
elsebo46
520dA F10 2017

Hej! Jag har allt ibockat!
Det fungerar med min och min hustrus nycklar, bilen ställer in rätt pos. beroende på vilken nyckel som används.
Problemet är när jag vill gå från pos.1 till pos 2 när jag kör då måste jag trycka och hålla in knappen 3ggr för att komma till programmerad inställning.
På alla mina andra bilar med Komfortstolar så räckte det att trycka och hålla in 1 gång för att komma till rätt position.
Christer
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Det fungerar likadant på min.

Om senaste inställningen = förprogrammerat lgh (alltså antingen #1 eller #2) så räcker det med en tryckning för att den skall byta till det andra inställda läget.

Om senaste inställningen = manuellt läge så måste jag hålla knappen intryckt tills det önskade förprogrammerade läget uppnås.

Lite irriterande.

----
BMW CS/SC #6212
el
24
elsebo46
520dA F10 2017

Nu har jag fått lösningen mitt problem, det är BMW som gjort en ändring i programvaran. Nu kan man inte flytta stolen medan man kör med en knapptryckning. När man trycker på minnesknappen så stannar stolen efter stund och så får man trycka in den igen, i mitt fall får jag trycka 4ggr för att komma till rätt pos. Det har med säkerheten att göra.
Crille-Boy: Så du vet. Det finns inga 2017 F10. Ditt tionde tecken i chassinumret är ett G. Vilket betyder årsmodell 2016.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.