AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.326

Aktion vakumnivån,p-broms,kedja E90/91?

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Hej!

Fick av en slump reda på från en annan forum medlem om en aktion i somras. Denna aktion gällde bromsvakumnivån som krävs för att bromsservon skall fungera eventuellt inte kan tillhandahållas under hela bilens livslängd. Det skulle sättas in ett varningssystem och bromsservon skulle kontrolleras. Någon annan som fått detta brev i somras??

Jag har inte fått det. Det som jag tycker e lustigt är att forum medlemmens bil är tillverkad 2008/11 min 2008/9 2 månaders mellan rum,bägge 320d. Komponenterna som sitter är exakt likadana. BMW hävdar vin nr! Jag ifrågasätter denna aktion lika mycket som kamkedjeaktionen som var ett skämt gällande dessa vin nr. Då komponenterna var exakt likadana på alla bilar men BMW Sverige hävda vin nr. Men intern dokument hävdar på om kund klaga på oljud m.m.

Skulle vara kul o höra era åsikter och teorier om denna senaste aktion angående bromsvakum.

Brevet: Kompletering on board diagnostic bromsvakum.

I samband med BMW's regelbundna kvalitetsanalyser har det konstaterats att vakumnivån som krävs för att bromsservon skall fungera eventuellt inte kan tillhandahållas under hela bilens livslängd. Det krävs då mer kraft på bromspedalen för att bromsa bilen.

Vi vill säkerhetsställa att din bil är felfri. Därför ska bilen utrustas med ett övervakningssystem för bromsvakumet och bromsservon ska kontrolleras. Åtgärden är naturligtvis kostnadsfri.

Vi ber dig snarast kontakta närmaste BMW verkstad för bokning av tid. Etc etc etc.

Fick även reda på att det tydligen låg en bulletin på p-broms också.

Sedan så kommer vi till kedjan hans var tydligen bytt. Helt otroligt! Vet att flera fått höra av sig till BMW under 2015 för att då få reda på att kedjan skulle kollas på aktion. Men detta var inget BMW hade gått ut med till dessa ägare utan dom hade läst om problemet på nätet. Har bara läst om en person härinne som fick ett brev. Även läst på andra forum samma sak. När jag ringde i somras till BMW göteborg om min bil hade någon bulletin liggandes på kedjan tex så nääää. Tacka fan för det. Då tydligen aktionen bara var under 2015. Ringde då BMW Sverige o dom hävda vin nr. Men jag tjafsa om hur dom kommit fram till detta m.m. Hon i kundservice skulle ta det internt med garantiavdelningen. Ringde sedan igen då jag inte hörde av dom. Hon hävda vin nr. O jag tjafsa. Då sa hon vänta så ska jag kolla igen direkt med garantiavdelningen. Efter en bra stund kom hon tillbaka i luren. O då säger att om jag får problem med kedjan så kommer BMW ta på sig detta!!!! What the **** tänkte jag grymt. Fråga om hon nu skriver in detta i deras interna datasystem och hon gör detta. Ringer tillbaka efter några dagar för o verifiera att dom verkligen gjort detta och det är gjort. Sen gick det en vecka o jag tänkte fan kunde vara bra o ha detta på pränt. Så jag maila om att jag ville ha det skriftligt. Då har dom helt plötsligt ändrat sig. Helt sjukt!! Nä lita på BMW in my ***

Detta med kedjeproblemen kom ju redan på tal så långt tillbaka som 2011 vad jag förstått. Så tillslut kände väll BMW att vi tar o byter några bilars kedjor så visar vi våran goda vilja :-). Exakt samma komponenter gällande kedja med tillbehör,vevaxel,oljepump etc i alla N47 motorer så detta med vin nr
är enligt mig BS.
bm
15
bmwnut
320i sedan-11
Hej.
Jag fick också detta brev ang. bromsvacum...
Fick lämna in bilen på en koll först så de kunde
beställa hem grejor.. sen en tid till, då de utförde jobbet
kostnadsfritt såklart.. men jag fick inga papper på
vad som gjorts eller bytts..
Hoppas att det är bra nu.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Tack för svar!
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Fick också ett sånt brev för ett tag sedan angående min 320i alltså bensinare.

Har även bytt kamkedja i år, på egen bekostnad

BMW CS #5206
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Tyvärr e det ett jobb för drygt 40k o byta kedjor sträckarna etc. O bilen kanske e värd 90-95k. Kör hellre till bilen rasar. Eftersom BMW Sverige inte erkänner sin okunskap om denna bluff aktion som va 2015
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.