|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har nyligen blivit ägare av en e92 -07. Jag skulle vilja montera en alpine stereo som jag har liggande. Vad behöver jag för att montera den? Länk (Har baksensorer) Jag har ingen skärm/ratt i min bil. Jag antar att det inte är det billigaste systemet som sitter i bilen... Står alpine på vid a stolpen och så sitter den en diskant där. Innebär det att det sitter ett slutsteg monterat? Kommer det funka i så fall med min alpine CDE-178BT(har jag för mig den heter)? Brukar alltid bygga i lite ljud i mina bilar, är det något speciellt jag bör tänka på när det gäller Bmw e92? Tacksam för svar /Mattias | |
| Glömde skriva att jag har knappar på ratten, och vill gärna att de ska funka även med ny stereo =) | |
|
Välkommen! Skriv in chassinr här Länk så får du fram utrustningslista. Lite om E90-ljud. Länk Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Tackar! S663A Radio BMW Professional Fick jag fram, men jag hittar inte det på sidorna du länka till, eller är det något jag missar? |
|
|
663 nämns i slutet på första sidan. (Det är inte alltid S & A skrivs ut.) Du har inte även 676? Utrustningskoder Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
aha, var in på Brl i Örebro idag. Så med lite tur har jag fått rätt kablar för att byta till min alpine spelare. När jag läste i länken där de pratas om stereo här på forumet så pratar de om alpine kit på sidan 4. Men det verkar som om de flesta har köpt det löst på Bmw och eftermonterat det. Såg idag när jag tryckte runt lite på org. stereon att man även kan läsa av förbrukning och temp på olja m.m. Men som jag förstår kan man även läsa av det i färddatorn? Det är väl inget som påverkar det om jag byter till en eftermarknads stereo? Hinner jag ska jag försöka koppla in min stereo imorgon =) Så kanske man bygger på med en liten baslåda om allt funkar bra =) |
|
|
Fick igång stereon med kablarna som jag köpte, men jag måste nog dra fram en kabel med konstant +. Eller finns det något lämpligt ställe man kan koppla in sig? Eller är det att dra en ny kabel från batteriet som är att föredra? Antar att det är det som är fel, stereon startar, men stänger av sig för att sen starta en sekund senare för att sen stänga av sig igen, och så fortsätter det så. Ska prova att dra en kabel utanför bilen och se om det räcker för att få bort problemet =) Men nu är man på rätt väg i alla fall. |
|
|
Hej, Det bör vara samma stereo i din bil som i min, en eftermonterad alpine. Det som skiljer mot standardstereon är: 1. Bättre högtalare i framdörrarna 2. Separata diskanter i främre stolparna, samt ny plastlist med plats för dessa diskanter 3. Alpine emblemen på främre stolparna 4. Ett 4 x20 watt slutsteg som är monterat i bagaeutrymmet som driver främre högtalare samt subbarna Samma är: 1. Högtalare bak 2. Själva kontrollenheten i instrumentbrädan 3. Sub basarna under Framstolarna (men jag har bytt dem själv till samma som i hifisystemet) Tror inte att byte av kontrollenheten gör så stor skillnad i detta fall, men om du redan har den så. Mer effekt bak skulle iofs vara bra, och även nya element bak då originalen som sitter där inte är något vidare bra. Vad som behövs för att koppla in den vet jag inte, men borde bli uppenbart när den gamla plockas bort, om det är någon typ av adapter till någon anslutning. |
|
|
Då har vi nästan samma system. Jag har ett två kanaligt steg, som går till basarna under stolen. Men annars är det nog samma. Blev bättre ljud med ny spelare. Dok måste jag hitta någonstans som det finns konstant plus. För minnet funkar inte. Eller dra en egen kabel från batteriet. Sen får jag inte ljudet till baksensorerna att funka. |
|
| Japp du behöver dra en konstantplus till din eftermarknadsstereo. Googla lite eller sök på detta forum så hittar du endel som gjort på lite olika sätt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.