AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
848

m3 eller "vanlig" 3 serie

hej igen.

som många vet är jag sugen på m3 e46 men kan inte bestämma mig.

är det möjligt att bara byta motorn i en t.ex bmw 320 e46 till en s54(?) (sån som sitter i m3:an). asså bara byta rak av ?

vad säger besiktningen ?

mvh
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Besiktningen säger nej.
En sådan operation kräver registrering som "amatörbyggt fordon" eller "ombyggt fordon" eller vad titeln nu lyder. Och det kräver ju såklart att övrigt från M3'an följer med för att vara proportionerat efter den större motorn. Hur har du tänkt och göra med bromsar, chassie, väghållning etc. t.ex.?

/Anders
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, det går inte av två anledningar.
- Effekt- och vridmomentsökningen är för stor
- Det krävs ett avgascertifikat (räkna med ca 500 000 SEK för ett sådant)

Däremot om du bygger om E46'an såpass mycket att det räknas som ombyggt fordon kan du åberopa 15kW/100kg om din modifieringar anses tillräckliga för klara av detta.

Din E46'a måste då väga minst 1680 kg för att få ha S54-motorn, vilket är nära tjänstevikten för en E46 M3 (ligger väl runt 1650 kg).

Men att bygga om och registrera den som ombyggt kostar mycket mer än vad det kostar att köpa en E46 M3 direkt, samt att försäljningsvärdet inte är i närheten lika högt som en E46 M3.

Denna fråga har dykt upp tusentals gånger och slutsatsen har alltid blivit:
- Köp en M3 om du vill ha en M3.

Fundera kanske på att hitta en fin E46 325i eller 330i istället, kanske med komplett M-Sport paket och liknande. Jag skulle hellre vilja ha en fin E46 än en risig och sönderkörd E46 M3 som ingen haft pengar över att göra någon service på.

Fundera även på dina ägandekostnader och om du anser det är värt det. Till exempel så kostade en helförsäkring på min E34 535i här i Malmö över 30 000 SEK om året! De flesta försäkringsföretag vägrade försäkra den, mitt utbud av försäkringsbolag som ville försäkra var extremt litet.

Luta dig tillbaka och fundera på vad du egentligen vill ha? Är det bara motorn/effekten du är ute efter? Är det det härliga sport-chassit med den härligt fina väghållningen som även bjuder på underhållande track days som du tar din bil ut på som lockar?
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Som ägare till en M-bil, och erfarenhet av i stort sett alla olika 3 serie bilar av E36 och E46 kaross med olika motorer, både 4or och sexor me olika effekt (givetvis också M3 av bägge också), kan jag råda dig att slå till på en äkta M3. Du blir inte besviken. Roligast bakom ratten utan tvekan. Det ÄR värt pengarna, så är det bara.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.