AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.812

Chockhöjning av försäkringen...

Sida 1 av 2
Sp
852
Space-X-plorer
325CiA -93 Silver
Länk

----------------------------
Finns på icq: 60288954

"BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den"
Jag ser hellre att man höjer självrisken faktiskt.
Frågan är hur länge till det är värt att ha en lite roligare bil. GTn rullar inte mkt och försäkringen kostar mer än bensinen varje månad =(

/Per
Ma
46
Marcus_H
530iA -93
Blev själv drabbad, IF höjde från 550:- till 922:-/mån! De skylde på att jag bytt vindruta!? Blev en jäkla dyr ruta om jag får säga mitt!

Nåja har nu bytt till Folksam där jag får betala "bara" 628:-

/ Marcus
nån gång får de ju vara nog..
Precis som zodiaken så är det på gränsen att det är dyrare med försäkringen än soppan / månad.
Inte kul inte kul.

larsson -m3 93-
Visa användare
253
Chrome
M635 Csi -84 Schwarz

Nu har dom verkligen nått höjden av fräckhet!!!

Skall vi som försäkringstagare behöva kompensera deras urkorkade "aktie" affärer som dom totalt har misslyckats med.
Helt seriöst, man kan börja med att fråga sig hur många gånger har man blivit "väl bemött" i en skadefråga av ett försäkring bolag för att inte prata om hur lång handläggningstid dom har!!
Där tar dom himla god tid på sig!!

När det sedan kommer till nya försäkringar och inbetalning av premier är dom plötsligt grymt effektiva!?!?!

Näää, det är faktiskt tid att göra något drastiskt för att få folk och vakna inför bolagens hycklerier!!!

// Aaaaaaaaaaarg
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Fortfarande kan ni vara glada att ni äger bilen i Sverige.. Försäkringsnivåerna är fortfarande bra mycket lägre än övriga europa.

//Robban
BMW CS #4729
Länk
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
Försäkringsbolagen har oxå problem med alla dessa människor som fejkar parkeringsskador då de repat sina bilar. Detta drabbar oss ärliga konsumenter, snart så kommer även "ärliga" smitningsskador att måsta tas via vagnskadeförsäkringen, med chockhöjda premier som följd.

Harri Nikander, din koskenkorva i etern
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Må vara så men vi ska betala för försäkringsbolagens dåliga penningplacerinagr som inte ger tillträckligt med avkastning, samt att bilverkstädernas timdebitering står på samma nivå och BMW har ju sänkt sina reserdelspriser, rimmar dåligt.

MVH
Hasso
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Utan att ha egentliga grunder kan jag (nästan) lova att inte många promille av höjningarna beror på folks fejkade parkeringsskador.
Tror snarare på det som någon nämnde tidigare, dåliga affärer i allmänhet och aktiehandel i synnerhet. När F-bolaget har kalkylerat med en vinst på 4 miljarder och det i slutändan bara blir 3,2, måste dom ju göra något, höja premien så klart. Inte sant? :))
Det stora problemet är väl att det ser likadant ut i alla bolag, vilka för övrigt inte är så jättemånga i Sverige. Och av en ren slump så visar det sig att alla bolag höjer sina premier exakt samtidigt också, mycket märkligt. Mycket märkligt......

--------------------------------------------
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Håller med Anders S. Jag tror att FB inte står för allt förstor del utav höjningen. Jag tycker det är mycket fräckt att höja pga fallande aktiekurser osv. Vad tror ni dom säger om man ringer dom och säger att jag betalar bara halva premien i år pga att jag förlorat endel på aktiemarknaden.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bra ide Acey!! Glömde den biten i mitt protestbrev.
Det har varit dagens debatt i lokalradion, och det ska visst höjas överlag även hem-villa mm.
T.H verkar än så länge vara värst på höjning.

MVH
Hasso
Visa användare
605
göran
525ixt-94
Mina fordon är gamla och betalda.
Man får överväga halvförsäkring vid nästa
förfallodag.

/göran,
vintermannen/
Behöver man inte kombi, behöver man inte bil
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Att dom är betalda gör dom inte mindre värda göran....

Jag förstår vad menar iof :)

--------------------------------------------
Länk
Jo vi konsumenter får nog försöka sätta hårt mot hårt, frågan är bara vad vi skall hitta på. Vi sitter ju liksom i rävsaxen.

Jag har bara minustecken utöver mina insättningar på pensionssparar kontot, skall åberopa det nästa gång försäkringen skall betalas. :(

Fredrik M - Z3 2.8
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tyvärr så är vi ju helt beroende av försäkringar så det finns inte mycket att göra. Blev uppringd av mitt bolag för lite "information". Frågade om jag köpt några nya "prylar" senaste tiden. Ehm hur så? Ja, tänkte mest om du vill höja din försäkring. Varför? Jo det är ju tråkigt om lägenheten brinner ner och du inte kan få ut så mycket som du önskar. Jo får nog fundera på det...

Det är ganska kul när man kollar på lite almänt sparande man har. Det man har satt in har försvunnit minus lite till...
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
Nu tror jag väl att om man studerar försäkringslagen så är sambandet mellan fejkade parkeringsskador och föralldel riktiga skador vs. premierna, betydligt större än påverkan av ev. felinvesteringar på börsen.

Visa användare
605
göran
525ixt-94
Vad jag menar är att det finns en smärtgräns
för priset på vagnskadedelen vs värdet på bilen.

Var gränsen ligger påverkas av om man har skulder
kvar på bilen och om man brukar ha skador.

Själv är jag en superkund för bolagen, inga skador
och trogen betalare på en bunt objekt.

/göran,
vintermannen/
Behöver man inte kombi, behöver man inte bil
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
harri:Faktum att i radiodebatten i lokalradion så skyllde de i första hand på att vinsterna från kapitalinvesteringarna sjunkit så mycket att de inte täckte de "ökade" kostnaderna som de sk.,parkeringsskadorna utgör.Så den allmänt dåliga börsen gör att vi får stå för fiolerna när de felinvesterat.Och det var i första hand trafikförsäkringen som skulle höjas en del till det dubbla på vissa håll.

MVH
Hasso
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Det är vidrigt med denna försäkringspremihöjning, på 5 fem år har de höjt min från 3200kr till 4700kr/helf.helår det motsvarar nära
50% är detta normalt???

Inte så konstigt att det sker så mycket bedrägerier..rätt kul faktiskt snart lönar det sig inte att ta det på försäkringsbolaget när man får
smärre skador och fortsätter det så kommer väl ingen att helförsäkra en bil om den inte är unik eller väldigt ny. Min teori är att de flesta
och speciellt BMW ägarna är stolta över sina bilar och sköter dem mycket bättre än genomsnittet och vill därför inte blåsa
försäkringsbolaget. Men det känns som om självrisken skall ligga mellan 3-5000kr så vill man ju ha ut mer än bara själva skadan när
det kostar så förbannat mycket...skulle denna kostnad vara vesäntligt lägre skulle den här sortens "svinn" försvinna dva att
försäkringsbolagen blir tvugna att laga mer/ersätta mer än nödvändigt. Jag vill tro att det är dessa typer av kostnader som kanske
utgör den största börda för bolagen, att det finns en hel del som låter sina bilar försvinna på olika sätt kommer väl alltid att finnas men
frågan är hur många de är jämfört med de mer "accepterade små fulingarna"
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
Då kunde de nog inte försäkringslagen i Lokalradion, det är ganska hårt reglerat hur sambandet mellan premier och skadeersättningar skall korrelera.

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Alltså höja trafikförsäkringen till den dubbla??? vadå kommer halvförsäkringen att kosta lika mycket som trafik då eller??? näe blir det så så får man köra oförsäkrat (igen) :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.