|
|
|
|---|---|
|
Är ute efter en 730D (ja, 750:n vågar jag inte köpa efter alla problem med N63:motorn som har lett till recalls i USa men inte Europa) och undrar om det är nån ägare här som kan rekommendera vilka options man bör ha och vilka som inte är lika viktiga. Har själv kommit fram till: Comfort-stolar Comfort access Soft close Taklucka El-backlucka 4-zons klima med värme i baksätet Helljusassistent Gärna HUD då jag provkört en med det och det var mycket trevligt... Redan här stöter man på patrull, extremt svårt att hitta välutrustade bilar, oftast faller det på soft close eller baksätet där många snålat in på värme eller 4-zons klima. Är det något onödigt jag har med på listan? | |
| Soft close, elbaklucka och värme i baksätet (kanske också helljusassistent som funkar sådär tycker jag) hade varit lägre prio för mig. | |
|
Aktiv farthållare och filvarning är självklarheter. Medan helljusassistent är något jag hade hoppat. Åtminstone om den är lika dålig som på E60. Massage i stolarna och även kyla är något jag hade krävt i en F01. Detsamma gäller gardiner. Jag hade vågat köpa en bensinare. Du kan ju välja 740i. Men vettigast bör en 740d vara. 730d är lite för svag. Mvh Stephan |
|
| Eller kanske en F01 760 | |
|
The more the merrier heter det ju så självklart ska du ha så mycket gadgets som möjligt. Comfortstolar fram och bak Comfort Access HUD Vingelvarning Döda vinkelvarning Adaptiv farthållare Taklucka 4-zons klima Soft Close Helljusassistent (tycker den fungerar helt OK, kanske bländar av lite sent) är väl sånt som anses om måsten. Jag har allt ovan och lite till på min och tycker det ska vara massor med grejer. Har oxå läst många timmar kring problemen med N63:motorn men förutom en kille här på AP så verkar det vara få i Sverige (inte så många sålda) och även i Europa som drabbats. Tycker inte du ska avskriva V8:an direkt trots allt. Det är dessutom dom som oftast har mest utrustning. Är bilen bara servad som den ska och man har uppgraderat vevhusventilationsslangarna så tror (hoppas) jag att det inte ska vara några bekymmer. Min har gått 19,4K mil och den går som ett skott. OK, den drar lite för mycket olja i min smak men det ligger helt inom de av BMW stipulerade nivåerna. Nånstans hoppas man ändå att BMW har koll på läget när dom hävdar att bilar med EU-spec inte drabbas. Jag har varit på BMW centralt i frågan och fått svar från personer jag har förtroende för. Sen så drar ju en diesel mindre, har en vän med en 730d och när vi tillsammans åkte till Nurburgring i somras så blev han lite trött på att stanna så ofta för att tanka :-) Han tankade ungefär varannan gång mot mig..... Lycka till med letandet! Niklas Fransosen |
|
|
Självklart så gillar man gadgets :-) Men det får också ställas i relation till driftskostnader och risk. 750:n blir helt klart dyrare att äga redan vid 1000 mil pga. försäkrings och bränslekostnader. Det i kombination med dom här problemen gör nog att jag avstår. Annars är en 750 väldigt prisvärd! T.ex. den här som är svensksåld och väldigt mycket utrustning (men lite märklig ägarhistorik). I princip all utrustning utom rear seat entertainment tror jag: Länk |
|
|
Den i länken har inte Night Vision, komfortstolar bak och så är den en kortis. Samt då Rear Seat Entertainment vilket är guld om man åker långt med barnen :-) Nåt till ser jag att den saknar, det ska vara 5 knappar på sidan om ratten, denna hade bara tre ;-) men kommer inte på vad det kan vara så här tidigt..... Om du ska ha bilen som daily driver så är så klart en d bättre men en i passar biltypen egentligen bättre. Och JA, försäkringen är ingen kul historia om man dessutom bor i en större stad. Fast en sjua köper man eg inte för att få någon form av ekonomi i utan för den stora njutningen! Fransosen |
|
|
Letar också lite halvhjärtat efter en f01 diesel. 730d eller 740d. Options som är måste för mig är komfortstolar, adaptiv farthållare och bra stereo. Vet inte om jag sett någon utan el-baklucka? Trodde nästan det var standard. Många är ju importerade, går tyvärr bort för mig pga försäkringen. De jag tittat på kostar det dubbla per år. Då måste bilen ha nåt speciellt eller vara riktigt billig. Jag är nyfiken på integral-styrningen. Har inte provat nån bil med det än. Känns som det är en dyr grej att laga när det börjat krångla? (skriver när inte om...) |
|
|
Ville med köpa en F01 men kostar för mycket att försäkra 😡 730D ca 20,000 740i 24,000 750i 28,000 30år bor i "stan" |
|
|
Ja, import går inte..blir för dyrt med försäkring. 7-serien generellt dyrare än t.ex. S-klass och A8 gällande försäkring. Adaptiv farthållare begränsar utbudet rejält är min erfarenhet. El-baklucka är tillval men ja det är ovanligt utan. |
|
|
Min är importerad från Frankrike (så klart :-D) och jag betalar runt 22kkr per år hos BMW Originalförsäkringar. Och vad jag förstår så skiljer inte dom på svenska resp importerade bilar men ska låta det vara osagt. Andra bolag kanske är tydligare på den punkten, att dom prisar ut importbilar. Bor i villa strax utanför Tokholm och är 48 år. Niklas Fransosen |
|
| Ni måste vara ute å cyklar ,ja bet ca 12500:- hel försäkring import hel år | |
| WAN, du har är äldre och bor inte i storstad, det gör väldigt stor skillnad. | |
| stryk ordet "har" ovanför... | |
thekinglives |
Angående försäkringen på import vs svensksåld, när jag köpte min jämförde jag både svensksålda och import, ingen skillnad hos mitt bolag (länsförsäkringar). Utrustning som jag var ute efter då jag köpte min var.(i rangordning) Dieselvärmare (måste) komfortstolar (måste) aktiv styrning (nästan måste) Värme i baksätet(nästan måste) Exklusivläder (jäkligt premium stort habegär) navi (absolut inget måste men lite naket utan) Efter att ha köpt en med betydligt mer utrustning än mina grundönskemål kan jag säga att listan har justerats lite, dock saknar min exklusivlädret och det saknas fortfarande. Av den utrustningen jag har så rangordnar jag den ungefär såhär: Dieselvärmare (absolut måste) Dynamic drive (absolut måste) komfortstolar (absolut måste) intergral aktiv styrning (absolut måste) Avbländade speglar(absolut måste) softclose (måste) bluetooth (måste) röststyrning (nästan måste) aktiv farthållare med stop&go (riktigt bra) navi headup skyltläsning (riktigt bra) Adaptive headlight (riktigt bra) solgardiner (riktigt bra) tv/dvd (mysfaktor) ambient light (mysfaktor) värme i baksätet (kul med knappar) top wiev side wiev (kul med lite omväxling på skärmen) Saker jag kunde varit utan: internet lane change vingelvarnare dödavinkeln.... glastaklucka |
|
Ja vi har nog liknande smak tror jag! Dakotaläder har jag i mina bilar nu och det känns mer KIA Sorrento än lyxig bmw tyvärr... Taklucka tar jag hellre utan också, ser ingen nytta med den alls, bara fler felkällor. Dynamic drive ja. BMW har verkligen snurrat till namnen på de olika finesserna. Visst har alla f01 ställbara stötdämpare? (tidigare EDC) Dynamic drive är EDC plus aktiva krängningshämmare? Ja värmare måste man ju ha såklart! |
|
thekinglives |
wheelie: kärt barn har många namn heter det ju:) men det är som du skriver aktiva krängningshämmare. intergral aktiv styrning och dynamic drive gör verkligen att bilen får ett bredare register, både en trea och sjua i samma bil. Dakota skinnet är ingen rolig historia, fy skäms BMW hur tänkte ni.......likaså standardratten. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.