|
|
|
|---|---|
|
Hej på er! Motorn gick het och stannade (320i -02). En snubbe skulle hjälpa mig och hävdade att motorn var slut, men han kunde byta den billigt. Nåväl, han blåste mig, bytte aldrig motor, utan försökte lösa det ändå men gick bet. Så jag litar inte på hans beskrivning om att motorn var slut. Nu har jag hämtat den och behöver råd. Vissa säger "skrota", men det känns sorgligt och den borde trots allt vara värt 20 000 kr om den går. Andra säger "byt motor", men jag misstänker att det går lös på lite för mycket pengar för att det ska vara värt det. Själv tänker jag "ta den till landet och meka själv när du får tid", men jag är tämligen oerfaren även om jag är allmänt teknisk och händig. Görbart? Är rädd att den blir stående där... Vad göra? Går den att sälja? Den är ju i övrigt väldigt fin. | |
|
Den stora frågan är vad som gått sönder i motorn, innan man vet det kan man inte säga vad som är bästa vägen framåt :( Om du säljer den i nuvarande skick så blir det som reservdelsbil, med priset satt därefter. Du väljer själv om du vill sälja den i delar eller enbart komplett. Var förberedd på att potentiella köpare kommer försöka pruta så mycket så du blir mörkrädd igen... Jag vet inte vad en begagnad sådan motor ligger på i pris, men frågan är isf om du kan byta den själv eller behöver lämna bort den. Skillnaden i totalpris är väl några tusen iaf. Du får kolla vad olika skrotar tar för denna motor. Om du funderar på att renovera så måste du först veta vad som faktiskt gått sönder för att avgöra om det är rimligt eller inte. Men det låter som att om du gör detta själv så är risken stor att det blir ett väldigt långt projekt...? |
|
|
Klokt. En motor kostar runt 4 000 kr. Och jag gissar att man måste vara VÄLDIGT noga med att hitta rätt motor, inte någon "ungefär". Byta motor själv låter som det enda alternativet till att sälja som reservdelsbil (några tusenlappar?). Släpper det där med renovering, eftersom den är halvt demonterad och det verkar omöjligt att få veta vad det är för fel.. Och hur svårt kan det vara, tänker jag? :-) Fota, filma allt, sedan skruva loss, lyfta ur, lyfta i och skruva fast allt? Eller? |
|
|
Jag hade plockat isär motorn och sett vad som är kass. Är det enbart lager och diverse smått, så är det lönt att renovera den. Då vet du att din är frisk istället för att köpa en begagnad också är den kass på något annat. Nya lager c:a 3000:- också toppa packning c:a 1500:-. Packnings tub 100:- på mekonomen som exempel. Du kommer även behöva låna/köpa special verktyg till vanos. Sen om du tänk behålla bilen och lådan ändå är nere, så lika smidigt att byta kopplingen direkt. C:a 1000:- för ny lamell. Blir en del i pengar, men det hänger lite på om du ska behålla den eller anser det vara värt summan. Hade gärna fixat den, men tyvärr bor du långt bort. |
|
| Förresten har den gått het, så är det bäst att plana toppen också, om den slagit sig. 900:-. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.