AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
7.904

Generell upplevelse 440i

Sida 2 av 2
BMW får nu daglig internkritik för vägran att fabriksmontera webasto på 3- och 4-serien bland andra. BMWs föga begåvade lösning tycks vara att höja effekten på sätesvärmen! Den lär ändå knappast avisa rutorna, värma kupén osv. Men visst, Mercedeshandlarna hålls ju nöjda och glada om nu München har detta som självdestrukivt mål!
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Ett typexempel är om jag vill avbryta en blinkers och jag minns inte om jag körde komfortblinkers (3 blink) eller vanlig blinkers i ändläget. Var det komfortblinkers och den har samtidigt avslutat sina 3 blink och jag därefter för över spaken i motsatt riktning så börjar jag plötsligt blinka åt andra hållet....

Händer relativt ofta när jag kör ut från rondeller, där inte blinkersen slås av automatiskt - men jag kanske är ensam BMW-förare att använda blinkers i rondeller =)
Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

Såld: 320d Touring -10
Såld: 430i GC -16
332 - en intressant teori! Så måste det absolut ligga till! Eller så kan det vara så att barnarbetarna som programmerar de övriga funktionerna i bilen har gjort ännu ett misstag. ;)

tsint - som Arnold säger i Kindergaten Cop: "You lack discipline"! Om du lär dig att alltid blinka på samma sätt (förslagsvis 3-blink) så kommer det skräckscenario du beskriver efterhand att sluta inträffa! Kom ihåg att, som du själv antyder, tre blinkningar vid sväng är ungefär tre mer än vad en genomsnittlig BMW-förare uppnår!

:)
Visa användare
62
Kimi68
440ix GC-17 MPPSK, M-brakes
BMW har alltid velat sticka ut när det gäller bl a blinkers.
Det är bara några år sedan dom slutade med den kritiserade typen, en knapp på varje styrsida när det gäller motorcyklarna.

Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
tsint>> Ska funka att dutta spaken åt det hållet den blinkar för att avbryta blinkningen.
tsint
Som Wiberg säger så behöver du göra en ny 3-blink åt samma håll som den redan blinkar åt för att den ska sluta blinka. Försöker du döda blinkeriet genom att blinka åt andra hållet så börjar den helt enkelt blinka åt andra hållet.
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
@Wiberg, exakt, ibland blir det ett farligt blinkande...

Men det hjälper väl inte om det tidigare var en komfortblinkning som precis tagit slut, då kommer jag få ytterliggare 3 blink, såvida jag då inte duttar två gånger. Och var det inte en komfortblinkning så ska jag bara dutta en gång. I praktiken så kräver det att jag kollar på blinkerindikatorn för att se vad som händer...

Jag är inte ensam om detta, när AMS eller TV testade 3-serien för någon vecka sedan så lyftes just BMWs blinkers upp som något negativt.

En enkel lösning är att konfa bort komfortblinkningen, så det bara blir en blink - men jag ser det som ett misslyckande :)
Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

Kan inte annat än bekräfta att under gårdagen drabbades även jag av felblinkning, dessutom i värsta tänkbara läge - precis när jag svängt in på uppfarten till den lokala pizzerian. Mycket ovärdigt. Rena turen att uteserveringen var stängd för säsongen så att ingen såg det! ;)
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
; )
Visa användare
62
Kimi68
Ett till plus: 4-hjulsdriften med "sladdknappen" intryckt!

Ett till minus: Smäller hårt från fjädringen om man kör fort över fartgupp.
Är det adaptiva fjädringen som gör att det blir så?

Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

Jag märkte nu när det var rejält blåsigt att bilen faktiskt känns stabilare (mindre passningskrävande) på motorväg med styrningen i sportläge (med motorn kvar i komfortläge för bibehållen bränsleekonomi). Så ett extra plus för möjligheten att ställa in styrning separat från motor.

Jag har alltså passiva dämpare och drabbas därför inte av försämrad fjädringskomfort när jag sätter styrningen till sportläge. :)
Visa användare
62
Kimi68
Måste bara lovorda 4-hjulsdriften också.
På vägar med mycket snö är den helt underbar att sladda runt med och jag gillar verkligen att den är åt det överstyrda hållet.
Glad att jag valde dubbfritt, så man slipper vara rädd om dom och så slipper man ljudet från dom med när det som i Sthlm ofta är saltat och asfalten i fri dager.

Visa användare
62
Kimi68
Då har man kört nere på Ringen.
Satan vilken sjuk upplevelse.
Första dagen 4 varv i blött.
Andra dagen två varv i torrt.
Efter första överhettade jag bromsarna (beläggen).

Men så sjukt roligt och jag hade hyfsat bra tempo för att vara nybörjare som kan banan.

Körde med sladdhjälp alla varven pga dålig känsla i RFT-däcken men ganska plötsliga släpp, men det funkade ändå kanon och det gick att pressa bilen ganska hårt.

Nästa körning blir med andra belägg och däck.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hur är din bromsteknik? Det är väl ett typiskt nybörjarmisstag att överhetta bromsar, även om mer racemässiga belägg såklart också är bra.
Visa användare
62
Kimi68
Ah, det kan förstås bidragit till det.
Jag gick nog på rätt hårt, rakt av så att säga, men inte så ABS gick in iof.

Med antispinn/antisladd så belastas bromsarna något oerhört under bankörning
ro
154
robertbmw
330Ci e46 -02
man kan ju leta fel ...kanske skulle kolla på en Skoda istället...haha
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.