|
|
|
|---|---|
|
Jag har nu två morgonar i rad varit med om att bilen har varit varm och skön men batterinivån är endast runt 80% även fast laddkabeln är i. Är inte hela vitsen att den inte ska använda batteri för klimatisering när laddkabel är i? Inställningarna är låg strömstyrka och klimatisera direkt. Någon som vet? Tack, Patrik | |
|
Hej, Jo lite batteri drar den, men inte så märkbart då klimatiseringen endast pågår ca 1 min. |
|
|
Klimatisering (uppvärming) drar mer än vad den hinner ladda så går den i 10-20 minuter så går batterinivån ner. Jag har inställningen "reducerad" (ca 10A), ladda direkt och klimatisera till starttid. När jag åker har jag 80-90% laddning beroende på hur kallt det där ute och hur långt efter inställd tid jag faktiskt åker. |
|
| Brukar inte ha igång min mer än 1-3 min och den värmer bilen bra, tinar upp frusna fönster m m. Då går det åt ca "1 km el räckvidd". | |
|
Beror ju lite på utetemp. Men jag har nog igång min för länge då jag oftast inte kommer mig iväg den tid jag har ställt in. Antagligen bättre att använda appen och köra igång värmen när man nästan är på väg. |
|
|
Jag upptäckte också att om jag satte laddaren på reducerat så hade jag mer batteri. Det borde innebära att när installationen av min Wallbox Pro är klar så borde problemet var löst :-) Tack för feedback. /Patrik |
|
|
Kan man köra 12A eller 16A (2,8/3,8 kW) så torde väl laddningen kompensera för effektuttaget till värmen. Någon av er som haft problem med att laddkontakten inte vill släppa eller spärra nu när kylan kommit? Jag har inget garage just nu och därför får aldrig bilen tina och torka helt och när då tempen först pendlat runt 0 och sen ner mot 6-10 minus så fungerar inte låsning/upplåsning av spärren. Har fått använda en värmare några för att få lös kontakten några gånger. |
|
|
Jo givetvis beror det även på temperatur, i mitt fall har intervallet varit 0 till -4. Kör alltid "klimatisera direkt" via appen precis innan jag ska ut. |
|
| Kan även tillägga att jag alltid har på läget "maximal laddning". | |
|
Hade precis tänkt fråga samma sak. Min står oftast runt 90% när jag har ställt in den på värma till start. Men då har jag fått svaret. Inget stor problem för mig då jag ändå når målet men lite störrande har det varit. Om det räcker med 2-4min innan så är det ju bättre att starta med appen istället då. En relaterad fråga. Värmer den även motorn så man slipper kallstarter när bilen väl går över till bensinmotorn? |
|
|
Värmaren värmer bara kupé som jag förstår. Det gör faktiskt även dieselvärmaren på BMWs dieslar som jag har förstått det. Förvärmning av bensinmotorn skulle nog vara bra men att använda batteriet till det är nog en dålig lösning och att använda en vanlig motorvärmare kanske inte hjälper då man ju rätt ofta kör några km på el just i början av resan. En modern bensinmotor klarar ju kallstarter rätt bra. Ett argument för just bensin/el hybrider istället för diesel/el hybrider är just att en bensinmotor fungerar bra även när den är ganska kall medan en diesel helst ska vara ordentligt varm. |
|
|
Om man kör "unplugged", vilken är den lägsta batterinivån som det går att använda sig av klimatisering (tänker mest på värmning)? Tex man besöker vänner utan möjlighet att koppla upp sig men vill ända ha lite värme i kupén innan hemfärd. Mvh i-väntans-tider |
|
| Vet inte exakt men ca 20% laddning skulle jag tro. Värmaren är på 5kW men den kommer ju bara dra det den behöver för att tempen ska komma upp till inställt värde. | |
|
Hej, Dem gånger jag använder klimatisering utan laddare förbrukar den ca 3-4 km el. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.