AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.416

Varningslampa för bromsbelägg lyser

Hej.
Besiktade bilen för ett tag sen och fick nedslag på:
1. Bromsslang, fram, båda sidor, skadad.
2. Bromsrör, längsgående vänster bak vänster yttre, rostskadad.

Lämnade in bilen och fick det fixat (bilen gick igenom efter det) men nu har en varningslampa börjat lysa som indikerar på slitna bromsbelägg om man ska tro google. Hörde av mig till verkstaden och dom säger att det är lugnt. Besiktningsmannen sa ingenting heller trots att den lyste under ombesiktningen. Ska jag lita på verkstaden eller ska jag ta ett snack med dom?

Har en E36 om det spelar någon roll.

Men hur stor är chansen att den tänds när verkstaden har fixat saker som har med bromsarna att göra?

Nu kan jag ingenting om bilar men borde inte besiktningsmannen ha sagt något när jag besiktade första gången, att de börjar bli slitna eller så. Fick bra bromsvärden på bilen.

Visa användare
5.115
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Det som högst troligt har hänt är att verkstaden har haft sönder givaren för detta. Sitter på vänster fram och höger bak. Instucket i beläggen. Vanligt att dessa ramlar isär när man jobbar med bromsarna. Går att bypassa om man tvinnar ihop kablarna på bilsidan. Då måste man givetvis inspektera beläggen själv för slitage.

Mvh Ola
Tack för svar! Så då är det bästa att jag själv håller koll alltså. Ingenting jag måste fixa direkt eftersom bromsbeläggen är bra? Dom byttes för ganska precis två år sen. Hur ofta brukar man byta?

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Man byter när de är slitna.
När man trots ficklampa inte kan se själva beläggmaterialet längre mot bromsskivan, då vet man att det är hyfsat ordentligt slitet. Så lär det inte vara hos dig, om du inte lagt hysteriskt med mil på bilen under dessa två år sen sist. Du lär väl se en beläggtjocklek om mellan 7-10 mm kanske om jag skulle chansa. Du får titta.

Slitagevarnaren monterar jag alltid bara "för att" när jag byter bromsar. Fyller för mig ingen nytta (mer än att den korrekt monterat släcker en lampa, ja) En bilförare ska kunna inspektera bromsar på samma sätt som man tar en titt på däckstryck och att glödlampor är hela i ljus o liknande. Fullständigt trivialt. Tror till och med det ingår i kunskapen till att ta körkort.

Bromsbelägg slits enligt mig i mycket långsam takt vid normal och mjuk körning.
Så du behöver sannolikt inte vara orolig om du bara tar en titt då och då.

/Anders
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
När man lossar hjulen på en bil kan det lossna rostflagor från Bromsskivorna som i sin tur gör att de råkar hamna mellan bromsskivan och bromssensorn och då kan sensorn skavas av och indikera. Inte ett helt ovanligt fenomen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.