AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
987

Högtalakablar i e39?

Köpte en dubbeldin eftersom originalstereon, en business, lät dåligt. Har monterat ljudanläggningar förut men här stötte jag på patrull. Eftersom jag vill att kabeldragningen ska bli bra så klippte jag loss samtliga kablar från den svarta dosan så att jag kan löda ihop dessa. Enligt kopplingsdosans schema ska de partvinnade kablarna vara högtalarkablar. Testade koppla in samtliga kablar men det låter inget. Satte ett batteri på högtalarkabeln men det händer nada. Det är i de här situationerna jag får lust att spränga upp hela skiten i luften. Är de tvinnade kablarna lågnivåkablar in till bilens eget slutsteg?
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Varför inte bara köpa ett adapterkablage

tex detta Länk

Länk

Finns en massa olika och olika prisnivåer

Kolla bara så att det blir till rätt årsmodel
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Hero02: Läste du inte att han klippt kablaget??
Originalstereon är en Business med cd-spelare samt cd-växlare i skuffen. Bilen är en -99 523. Den har oxå en färddator som numera är pensionerad. Det verkar finnas kablage åt alla håll och de scheman jag hittar på nätet stämmer inte på kabelfärgerna. Har hittat kablarna som går till högtalarna i bmw:s slutsteg och testat samtliga kablar med batteri. Tyvärr verkar det som om kablarna som satt i multikontakten fram inte driver högtalarna vilket jag trodde. Det verkar troligt att de är lågnivå till slutsteget. Hade jag vetat detta så hade jag köpt färdiga anslutningar! Nu verkar det som om jag måste dra nya kablar för varje högtalare och räkna impedansen på serie/parallellkopplingen på dörrhögtalarna. I skrivande stund känns det lockande att bara byta bil.
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Kane
Jo jag läste det , min tanke var att löda ihop det som det var innan och sedan skaffa adapterkablage.
Dom var ju avklippta så det bör finnas en liten kabelstump kvar I den svarta dosan
Är sumparna för små så går det väl att fixa nya stift och fixa det
Gjorde om hela kabeldragningen så nu är allt korrekt kopplat. Kan konstatera att originalstereon låter riktigt illa jämfört med den jag monterade in. Nu låter musiken helt ok så nu återstår vassare högtalare i hatthyllan!
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Gött att det löste sig.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Har du Hifi professional eller DSP måste du koppla in på kablaget i bagaget istället.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.