|
|
|
|---|---|
|
Hej! Idag när jag åkte till jobbet, just när jag var framme och skulle parkera bilen så tändes den gula lampan och felmeddelande med "parkeringsbroms ur funktion". När jag senare skulle åkte hem från jobbet var lampan släckt. När jag svänger in på gården och ska parkera bilen å tänds den igen. Jag kan inte lägga i handbromsen, det händer ingenting när jag trycker på knappen. Är det någon som har råkat ut för samma alternativt har tips på lösning? | |
|
Hej. Gammal tråd. Men löstes problemet Jag har det nu på min F10 lci Det verkar som det är något elfel. Någon måste ju ha haft samma fel. Mv. Björn. |
|
|
Hej Ja min mekaniker sa att det har ärjat i bromsoket så han gjorde rent det och sen har det bara fungerat. Jag hade faktiskt glömt bort detta tills nu. Men som jag minns så var det så han gjorde. Och undra om det inte också var någon gummiplunch som hade åkt på sidan.. För i mitt fall fick vi bara varningen när det var blött väglag vintertid. vilket brukar innebära att det är saltat. och saltet ställde till det där.. Kanske inte mycket till hjälp men lycka till |
|
| Ok. Tack för svar. | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Fick samma problem 2 gånger förra vintern när jag körde igenom ett riktigt tjockt lager med blötsnö som, jag antar, stänkte ner bromsoken eller elektroniken till dem. Försvann båda gångerna efter 1 timme. Har inte haft problem sedan dess, men det har inte varit någon blötsnö att tala om heller. Sedan dess har jag bytt bakbromsar (skivor/klossar) och rengjort/smörjt upp allt dessutom. |
|
God Fortsättning Forum, Nu har det hänt mig också.... 520d F11 2015 (11500 mil) "Parkeringsbroms ur funktion".... varningslampan började lysa under färd. Sedan har den inte funkat. Blötsnö och slaskigt här i Stockholm. Kan det vara anledningen ?Något som man kan ge sig på själv ? Eller ligger det i någon elektronik-box ? Kan få lite liv i handbromsen då jag drar upp "handbromsknappen" under färd (30-40 km/h). Kännar att det "hugger" lite grann.. Gott Nytt År ! //MK Ekerö |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Har inte haft några problem med min handbroms nå mer, har dock inte varit någon blötsnö att tala om heller. Rätt säker på att det kommer in fukt i någon kontakt och stör ut handbromsfunktionen. |
|
Det lär sitta en EPB/elektroniks styrenhet (box) någonstans.... någon som vet vart den sitter ? Kan mycket väl ha kommit in fukt där också... ? (se annan tråd gällande antennförstärkaren) |
|
|
Hatar egentligen när det blir så här.... Men nu funkar Parkeringsbromsen igen, dvs ingen varning eller felmeddelande... Passade i och för sig bra, då det var besiktning idag (UA). Ha de //MK |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.