|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har fått låna en OBD2-läsare som jag först trodde var generisk men som visar sig vara för Audi/VW, som heter u281. Riskerar jag att paja nåt om jag skulle koppla in den i uttaget och testa se om jag kan få ut något med den? | |
| Nej. | |
|
N, dags att investera i riktiga grejer... Mvh Ola |
|
|
Om jag inte är ute och cyklar, så har VAG-bilarna lite speciella protokoll som gör att det inte brukar fungera så bra med läsare som inte är direkt avsedda för dem - så jag misstänker att det blir problem åt andra hållet också - dvs. att använda en VAG-läsare till andra bilar... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har testat nu och det gav inget resultat. "Linking Error". Jo jag har tänkt investera olaO, var bara det att en kompis hade en liggande så tänkte prova. Jag ska beställa BMW-Scanner 1.4 men är även sugen på en bluetooth-variant för att eventuellt kunna skapa min egen färddator. Vet ni om man kan ha den inkopplad jämt eller kommer den ligga och tjuvdra ström då? |
|
|
Carly har brytare på sin så den kan sitta i. Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Med knapp va? Då måste man ändå manuellt slå av den (även om den sitter i). Mao, så är nog inte det jag var ute efter möjligt. Jag skulle helst vilja att den bara satt där och man inte skulle behöva bry sig alls. |
|
|
Ja, man får trycka in knappen. Ungefär lika jobbigt som att trycka in start/stopp... ;-) --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Jo men glömmer jag så drar den väl slut på batteriet? | |
|
Var just på väg att beställa BMW scanner på ebay, men vilken ska jag ta? Verkar ju finnas massa varianter som heter samma sak... Länk Länk Länk De ser lika ut... Men finns skillnader, olika BMW på klistermärket, vissa har inga lampor... Var borde jag beställa så jag vet jag får rätt grej? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kolla med olaO ovan. Han har koll. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Låter intressant , väntar med på svar från OlaO | |
|
"Jo men glömmer jag så drar den väl slut på batteriet?" Det lyser om den så det är rätt så tydligt när den är på (speciellt om man parkerar i garage). Har inte mätt strömförbrukningen, men ett antal timmar är inga problem. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Jo hade varit väldigt intressant att höra olaO:s svar. | |
| Lyfter detta en sista gång sen tror jag att jag chansar... :/ | |
|
Kanske är en sådan här man skall gå på Länk |
|
| Nä BMW scanner 1.4.0 är det man ska ha för e39 iaf har jag förstått från andra trådar. Dock är frågan om det är dåliga kopior eller real deal i länkarna ovan... | |
|
Hej, OlaO har enligt egen uppgift slutat sälja sina kit. Men prova att PM:a honom för lite rådgivning. När jag köpte mitt BMW Scanner, kände jag inte till Ola utan köpte första "bästa" från Kina. Det var helkass. Sen köpte jag ett betydligt dyrare kit från GB. Det fungerade inte heller. Men genom att kombinera hård- resp. mjukvara från GB och Kina (eller tvärtom) fick jag till det. Antagligen med en stor portion nybörjartur. OlaO har förmodligen till en början gjort samma erfarenhet men till slut etablerat kontakt med en pålitlig leverantör och kunnat sälja (näst intill) hundraprocentigt fungerande kits. Med både engagerad support och garanti. Synd att han slutat (väl?), men det har kanske med modernare bilar, och därmed en minskad efterfrågan, att göra. Som sagt, om du inte redan har beställt, kolla med Ola. /Lennart |
|
|
Ett enkelt sätt att slippa tänka på strömförbrukning osv är ju att koppla om pin 16 i OBD-uttaget från fast B+ till tändningsplus, så startar det hela först när man vrider på tändningen. Denna skall ju normalt ändå vara till, och motorn startad, när man kör diagnos osv. På så vis kan OBD-interfacet alltid sitta kvar i uttaget utan att man riskerar dränera batteriet osv. FP |
|
|
Ja det hade ju varit trevligt. :) Har kontaktat OlaO men som sagt har han slutat och fick enligt egen utsago tag på sina grejer på annat håll så det blir bara till att beställa och hålla tummarna. Wish me luck... |
|
|
Sedan om det är lämpligt att ha igång alltid är kanske en annan fråga, speciellt om man kör trådlöst med BT eller WiFi mot telefon ellet surfplatta/dator osv. Man lyfter ju inte sällan frågan om riskerna med att bilen kan hackas osv, man behöver ju inte bjuda in till detta i onödan... FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.