|
|
|
|---|---|
|
Jag har har en 320-07 kombi automat som nog är ett måndagsexemplar....har haft den i två år och det har varit en del bekymmer....sen tillhör jag den skaran som inte tycker om att byta bil (tråkigt) plus att jag har svår pälsdjursallergi så det är inte så lätt att hitta bil till mig....men till mitt problem med denna bil! Min man vill knappt svara längre när jag ringer då han misstänker bilproblem... Jag har disco i instrumentpanelen med alla varningslampor! Detta uppstår vid start! Alla lampor blinkar, billyktorna släcks och tänds samtidigt som fläkten inne tystnar och kommer igen. Samtidigt kommer det upp ett rött kugghjul med utropstecken i mitten och bilen vill inte växla upp! Ibland så spärras växellådan helt! Jag har avhjälpt dessa fel ibland med att stanna bilen. Låsa dörrarna med fjärren och låsa upp igen och starta om igen och då funkar det. Har haft bilen inne på verkstad och byt batteri De har även kollat så att alla kablar ifrån batteri och framåt är ok! Men de hittar inget! Nu pratas det om styrbox! Men vilken ska man börja dra I ? Det finns väl mer än en? Jag lämnar till en mindre verkstad som är väldigt seriös som har kontakt med andra verkstäder i landet men de kliar sig alla i huvudet....sist var den där i 3 veckor! och de hade provkört bilen flera ggr utan problem! Men när jag kom och hämtade så började det direkt! Igår när detta uppstod så lätt jag bilen stå på tomgång efter start i ca 10 min och startade sedan om den och den gick helt felfritt utan problem! Jag var runt på ärenden och startade och stannade flera gånger utan problem! Kan det vara fukt problem någonstans? Jag vänder mig till er då jag undviker bmw verkstad då det känns som när jag frågat runt om detta fenomen att man bara gissar och chansar och vill byta ut en massa som egentligen inte behövs...där jag lämnar bilen är tacksam för tips vad han ska leta efter och börja dra i ! Någon som har erfarenhet av detta? Fixar Nina | |
|
Hur långt har bilen gått? Har verkstaden läst ut felkoder och vilka felkoder har de då fått fram? Om inte - det är första steget i felsökningen i dylika fall! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja det har läst ut felkoderna men det säger ingenting om felet som uppstår :) Bilen har gått 17 000 mil Fixar Nina |
|
|
Mer exakt; vilka felkoder får de fram? Hur laddar generatorn när discot börjar? Låter spontant som ett elfel som har med laddningen att göra - det påverkar i högsta grad växellådans funktion. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Generaton är bytt i våras ( För visso köpt begagnad) då den la av helt....jag har inte exakt vilka felkoder de fick fram...men jag kan försöka att ta reda på det! :) Fixar Nina |
|
|
Låter som jordfel. Då kan man få vilka konstiga beteenden som helst. Kontrollera jordkablar att de har bra kontakt med chassiet. Vänligen Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
En mätning av exakt hur laddningen ser ut (helst oscilloskop-kurva) när du får "disco", är nog en extremt viktig ledtråd i felsökningen! En begagnad generator kan i princip vara kass när man köper den.... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
För lite loggbok och var noggrann, typ är det så här års eller mer på sommaren. Vid kall bil såväl som varm bil - kylvätska eller utomhustempö - båda kan vara bra info. Om någon värmeberoende faktor finns felsöker man ofta med att kyla som kylsprej eller kall luft och värma med värmepistol t.ex på en styrbox. Räcker det att slå på tändning och du får disco? Då kan man lugnt gå igenom medan det står och fladdrar. Eller är det först när bilen startats och laddar, som man nämnt här något med laddningen? Är det varje dag eller varje gång du använder bilen du märker något, eller är det helt ok inemellan? Alla sådana iaktagelser är viktiga för att ringa in fel. Så notera i din telefon eller på papper, dag, tid, temperatur och felyttring. Felkoder sedan - är det allt möjligt som du nämnde kan det vara jordfel som man varit inne på eller styrbox. Särskilt jordfel kan peka på vilka ologiska fel som helst. Men man sparar snabbt tiotusentals kronor om man träffar rätt - har din man likadan bil eller finns likadan på verkstaden - då kan man växla över en box och se om det har verkan. Tycker t.o.m det verkar rimligt att verkstaden tar hem tänkbara boxar - och att man inte behöver köpa utan bara att växla över och se tills man träffar rätt. Så bra verkstad börjar inte bara byta en sak i sänder utan att veta först. |
|
|
Tack för all input jag fick om min bil :) ! Sorry att jag inte repostat! Men jag hade inte så mycket mer att komma med då verkstaden hade mycket och jag behövde någon form av bil ;) Så Jag hankade mig fram under december månad och alla julhelger då jag var i behov av bil! Jag lät bilen stå på tomgång ca 10 min innan avfärd! (Ja jag vet miljöförstöring...) stannade bilen och startade direkt och sedan funkade allt och bara till att åka! Lämnade iväg bilen förra veckan och gick på tipset om generatorn! (Tack!) Då jag kom på att alla problem började ju egentligen strax efter generatorbytet...... Nuvarande generator byte gick på garanti men tyvärr fick vi inte veta hur det stod till med den generator som satt i då rätt person på det företaget inte var tillgänglig för att kolla det så de hade bara lämnat ut en annan istället :) . Hämtade bilen igår och jag vågar knappt skriva det....men den har startat två ggr nu (kallstarter) utan disco i instrumentpanelen!! Vågar man hoppas på att det är löst? Tycker även att automat lådan växlar mjukare... Kan även tillägga att innan det sista generator bytet (då man letade efter felet) så har den även fått nytt batteri och batterisensor. Hoppas att det är löst så min man hinner lugna ner sig och förhoppningsvis glömma så bilen kan stanna :) :) Fixar Nina |
|
| Härligt! Hoppas det håller sig nu! :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.