|
|
|
|---|---|
|
Min Z4 är snart nio år och enligt plan skall det bytas tändstift på "inspektion 2". Det blir normalt på ungefär 10000 mil. Eftersom det bara blir ca 200 - 300 mils körning så har jag inte kommit dit än. Jag byter olja+filter varje år och bromsvätska vartannat. Den har nu gått knappa 6000 mil. Vad tror eller tycker ni, vänta till "inspektion 2" om kanske fem år? eller byta nu? Hälsningar Peter | |
|
Så länge den går bra skulle jag låta nuvarande sitta kvar. Jag har lite svårt att se vad som skulle åldras med tiden på ett tändstift. Där är inge olja som drar till sig fukt och blir utspädd, där är inget gummi eller plast som åldras och blir hårt och skört. |
|
|
Nej, stift åldras inte under normala förhållanden, de slits däremot i takt med antalet gnistor som hoppar mellan elektroderna. Möjligen att det blir korrosion på anslutningen med tiden, men då skall det nog vara väldigt fuktigt och då får du i så fall samma problem i anslutningen i tändspolen... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag var i samma läge som du är i, kört för lite i förhållande till serviceordningen. Men jag tänkte att -wtf, det kan ju inte skada och den går kanske "bättre" med nya stift?!? Så jag lämnade nyligen in min. Kan meddela att bilen går precis som innan, ingen skillnad med nya stift. Jag körde iofs bara från verkstaden via besiktningen och sedan hem till vinter-idet, så det kanske ska "adaptera" innan man märker effekten? Är det bara stiften du tänker hoppa över vid servicen så lär det inte bli några problem. Min zäta fyllde 10 år för några dagar sedan :) |
|
|
Yeddheng: Det är nog som Johan o jsn skriver, går bilen bra kan man vänta. Enligt boken är det bara bromsvätska som åldras. Det står inget ens om motorolja!!. Tack för svar och grattis på 10-årsdagen. Hälsn Peter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.