AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.926

Tillsatsvärme vid körning (motortemp osv)

Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Tillsatsvärmen ska ju stötta motorn att få upp tempen vid körning, visst stämmer detta? (f11 2011)

Kan man se i någon undermeny när tillsatsvärmen är igång?

Ni som som har tillsatsvärme/p-värmare upplever ni problem att nå rätt arbetstemp i motorn?
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Vad jag vet finns det ingenting som indikerar att värmaren är i gång då den stöttar motorn. Jag märker det mest då jag kör en kort sträcka och att värmaren brummar efter att jag har stannat motorn.

Motortempen avläst via oljetempmätaren kommer upp i normalt läge.
Minns inte hur kallt det har varit som mest då jag har varit ute med bilen. Kanske som mest minus 10 grader. Min bil har nämligen bara rullat runt omkring i Stockhomstrakten och här har det inte varit så kallt de senaste 5 åren. Kanske som mest nedåt minus 15 någon natt.

Hur som helst upplever jag ingen nackdel, vad beträffar klimatet, med att bilen drivs med diesel. Värmen kommer acceptabelt snabbt enligt min mening. Troligen på grund av att värmaren hjälper till.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Hur snabbt är det Waterfly?

För mig tar det minst 2 mil innan nålen pekar hyfsat rakt upp, ibland tar den sig inte till mitten öht utan rör sig oftast i området till vänster om mitten. Idag -7 grader.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Jag vet inte. Jag brukar inte titta så snabbt på nålen efter start ty oljan brukar ta längre tid på sig att bli varm än kylvattnet. Men får du värme i bilen så är väl det mesta bra.

Jag skulle inte vara så orolig.

Vänligen Näckrosen.

I rather go ponding
Ma
18
Mauru
520d F11 xDrive Msport -16
Ca 1,5-2 mil tar för min bil också till nålen är rakt upp , med motorvärmare igång innan 20-30 min, har inte varit mer än -5 grader i Stockholm .
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
På min gamla F10 535d xdrive så pekar nålen rakt upp inom en mil, kanske 8 minuters körning även när det varit nedåt -20. Hade ingen tillsatsvärmare och enbart en blockvärmare som gjorde vare sig till eller från.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Webasto'n värmer inte motorn. Under 5-8c (kommer inte helt exakt ihåg) tänds webaston om klimatanläggningen är påslagen. Då värmer den ett litet kretslopp som ger värme i kupen snabbare. När detta lilla kretslopp når 65-67c öppnas en ventil, som gör att "kupe-kretsloppet" kopplas ihop med motorns kretslopp, och webaston stängs sedan av.
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Skulle gå att sätta en indikeringslampa som lyser när värmaren är på.

"har inte varit mer än -5 grader i Stockholm ."

Jo, det har det.
(0 är mer än -5.)

"Kanske som mest nedåt minus 15 någon natt."

Du menar som minst... ;-)

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Intressant Sim. Och helt galet dumt designat! Varför inte göra som alla andra och värma motorn som sen ger värme till kupén. Nu förstår jag varför det går så trögt att få motorn varm.

Om den hade värmt motorn hade bränsleåtgången minskat betydligt. För att inte tala om slitage.

Har förut letat om det här med att bygga om så att tillsatsvärmen värmer motorn men set jag funnit är att den då inte räcker till. Skulle dock gärna bygga om så att den endast värmer motorn istället för kupén om det gick.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
I dag en liten tur till återvinningscentralen. Ca +1 ute. Tillsatsvärmningen var igång. Efter ca 4 km började oljetempnålen att röra sig. Efter ca 9km stod nålen i läge klockan 11. Sen var jag hemma igen.

Vänligen Näckrosen.

I rather go ponding
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Fahlekorv;

SA536; Standheizung är byggd till folk i kostym, som vill ha varm kupe och inte skrapa rutorna. ;-)
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
"Webasto'n värmer inte motorn. Under 5-8c (kommer inte helt exakt ihåg) tänds webaston om klimatanläggningen är påslagen. Då värmer den ett litet kretslopp som ger värme i kupen snabbare. När detta lilla kretslopp når 65-67c öppnas en ventil, som gör att "kupe-kretsloppet" kopplas ihop med motorns kretslopp, och webaston stängs sedan av."

Det här känns inte rätt.
Har fått info om att när man startar bilen så öppnas ventilen som skiljer motorkrets och kupékrets så att vätskan cirkulerar i både motor och kupé.

Att den bara värmer kupén när den används som parkeringsvärmare är ju klart men när värmaren startar under körning så måste ju syftet vara att värma både motor och kupé.
Har fått info om att ventilen som skiljer kretsloppen styrs av om motorn är igång eller inte och inte temperaturstyrd. Värmaren har dock en tempstyrning när den ska starta och gå som stödvärmare.

Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Jag tror också att det är som "Le Boeuf" säger.

Jag märker att varmluften direkt efter att man startar bilen (och värmaren sen tidigare har varit igång) är svalare. Troligen på grund av att motorn tar mycket av värmen.

Eller så beror det på att kupéfläkten går ned i varv efter påslag av tändning (kylvattnet blir nu direkt kallare) och att jag därför inte känner den varma luften på samma sätt som om motorn är avslagen och fläkten går fortare.

Detta ger mig en idé om att mäta temperaturen på luftutblåset dels då bara värmaren går och dels direkt efter start av motorn.

Vänligen Näckrosen.

I rather go ponding
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Har i dag gjort lite temperaturmätningar av luften som strömmar ut under ratten.

Utetemp ca -3.

Startar kupévärmaren. Efter ett tag är den inströmmande luften ca 50 plusgrader.
Kopplar på tändningen utan att starta motorn. Tempen sjunker efter ett tag med ca 15 grader.
Kopplar av tändningen och låter värmaren åter igen få upp tempen till ca 50 grader.
Startar motorn.
Tempen sjunker till ca 20 grader trots att tempreglaget står på max luft bara till golv och fläktfarten är lika hög som då bara värmaren gick.
Kör i väg.
Efter ca 3 km börjar oljetempnålen att röra sig.
Efter ca 4 km är åter den inströmmande lufttempen upp i 50 grader
Nu kopplade jag över till auto-läget.

Det verkar som att det räcker att koppla på tändningen för att koppla in motorn i kretsloppet.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Vilket annat forum får man sånt egnagemang? Underbart waterfly!

Jag funderar dock, om man inte kör kupevärmaren innan man startar bilen - kommer den då börja värma motorn när man startar bilen eller först kupén och sedan motorn. I och med waterflys mätning så antar jag att motorn får värmen på en gång när motorn är igång.

Det är ändå märkligt att den i så fall inte lyckas ge motorn nog mkt värme för att nålen ska leka rakt upp.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Turen i går var för kort (bara 5 km) för att få upp oljetempen. I dag blir det en längre tur. Tidigare vintrar har jag inte upplevt att motorn skulle vara för kall under körning.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
ju
164
juha01
F10 -15
Om jag startar kupévärmaren så är bilen varm på en kvart i regel. Om jag startar bilen och låter den gå på tomgång samma tid så är den inte varm på den tiden!

Alltså öppnas en ventil när motorn är igång som gör att mer vätska ska värmas upp av webaston än vad som ska värmas när bilen är avstängd. Webaston går dock i bägge fallen om det är tillräckligt kallt ute.
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Jag funderar på att testa skärma av grillen med gaffatejp för att se vad det ger för effekt. Bör väl inte kunna skada åtminstone.

Oftast når oljan 70-80 grader när jag accelerat upp till motorvägsfart och sedan går det långsamt, långsamt uppåt 94 grader när det är minusgrader ute. I nedförsbackar tappar man också några grader så om man blir av med en del luftdrag så borde det göra livet lättare för motorn?
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Jag hade för mig att det finns luftspjäll som hindrar kylning av fartvinden då motorn är kall. Eller är jag helt ute och cyklar?

/Näckrosen

I rather go ponding
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Fanns för övre delen av kylet, dvs bakom själva grillen. Fanns på min -14, finns inte på min -16
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.