AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.813

Sälja bil privat - vad tänka på?

ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Håller på att sälja bil privat. Lite fundersam över en del som hör av sig och börjar undra hur man genomför en affär på tryggast sätt. Några tips vad att tänka på samt do´s and dont´s?

Tänkte använda swisch som betalningsorm - några risker med detta? Ser man på en gång att betalning kommit in på konto?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hur dyr bil ska du sälja?

Swish fungerar bra och enkelt, du ser pengarna direkt. Men swish har en standardgräns på kanske 10 000kr. Köparen måste ställt upp gränsen innan de besöker dig, så din utmaning blir att ha kommunicerat med köparen innan och fått den personen att göra detta.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Tar bara någon sekund eller två att ändra beloppsgränsen för Swisch via mobilen.
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Instämmer i att Swish är bra, överlägset faktiskt. Då ser du direkt att du fått pengarna och det går inte att dra tillbaka betalningen i efterhand eller luras på annat sätt. Men som sagt behöver köparen ställa upp sin beloppsgräns i förväg.

Transportstyrelsens app "Mina fordon" är också mycket bra, med den kan du göra ägarbytet direkt och slipper fundera på om Posten slarvat bort ägarpappren. Bilen står på den nya ägaren när han kör därifrån och det kan inte bli något krångel. Dock händer det att appen ligger nere med tekniska problem ibland.

För övrigt har jag sett dina annonser och båda bilarna ser trevliga ut, jag har tittat bl a efter sådana. Typiskt nog bestämde jag mig för att köpa en annan bil alldeles innan annonserna dök upp.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det enda riktigt viktiga är att inte skriva över bilen förrän du ser pengarna på ditt eget konto. Nöj dig inte med en bekräftelse eller dylikt från någon annans bank.

Swish funkar upp till 150k, dock behöver du aktivera ditt bank-id för utökad användning (eller vad det heter exakt) för att kunna höja beloppet första gången.

-------
//Lövet
Använder du sunt förnuft så räcker det väldigt bra. Det som låter "för bra för att vara sant" är oftast heller inte sant osv. Akta dig för de här bilnasarna som lurar till sk förmedlingsuppdrag men aldrig har för avsikt att betala dig. Gör upp affären på bank, det är säkrast och bäst för båda parter, alternativt en postväxel.

/Anders
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det här med att göra upp affären på bank... De flesta av oss har väl tid att titta på alternativt visa upp en bil under helgen i samband med privatköp, då blir ju det svårt.

Postväxel, då borde väl swish vara smidigare? Här pratar vi väl inte bilar som kostar över 150´? rille000, vilken bil ska säljas?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Postväxel har jag inte använt senaste 10 åren, ingen har frågat heller. Alla köp har varit antingen Swish eller banköverföring om vi haft samma bank. Jag skulle inte ta emot en postväxel idag, ingen aning om hur en äkta sådan ser ut. Gå till bank har bara behövts vid olika banker eller om beloppet var högre än 150.000kr.

-------
//Lövet
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Pengar först på kontot innan dess lämnar man inte ifrån sig bilen, bra grundregel.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Och som köpare skulle jag vilja ha bilen i samband med att jag med säljaren som vittne för över pengar från mitt bankkonto.

Lika lite som säljaren vill lämna ifrån sig bilen utan pengar på kontot vill väl jag betala 150000 och åka därifrån utan bil. ;)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
När väl köpare och säljare är överens om en affär brukar det känns bäst för båda om man går ifrån bilen och sätter sig vid tex köksbordet och sköter alla papper.
Då gäller det alla personer som är inblandade i affären följer med. Inte att tex köparens polare står kvar ute vid bilen.
Köparen överför pengarna, nycklarna lämnas över och ägarbytet sker.
Om man fortfarande gör på det gamla hederliga viset genom att skicka per post så är det säljaren som ska behålla beviset och posta lappen, alt att man åker gemensamt till postlådan. Aldrig lämna över det ansvaret på köparen.
Ingen går till en bank idag om man inte ska lösa ett befintligt lån på bilen, idag görs det mesta upp på plats med banköverföring till samma bank eller Swish.

Förstår inte varför man gör en höna av en fjäder faktiskt.
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Alla Porschar jag sålt har affären gjorts på banken. Det har kännts tryckt för alla inblandade, trygghet skall man inte underskatta.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Marin849: Då skulle du aldrig få köpa bil av mig. Det går som köpare att stoppa överföringen på alla svenska banker även efter signering. På vissa banker redan i internetbanken, andra via kundservice. Det är helt livsfarligt som säljare att släppa iväg en bil innan pengarna faktiskt nått mottagarkontot.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det visste jag inte, jag har inte haft den funktionen i nån av mina banker. Att stoppa överföringen EFTER ,att pengarna är dragna från kontot alltså.

Jag köpte min nuvarande bil så, från en firma. Jag gjorde överföring från min bank på deras dator. Men jag borde alltså ringt banken och bett dem sätta tillbaka pengarna. ;)
Hur stoppar man en överföring som man gjort tex via bank på nätet?
Vad jag vet så finns ingen sådan info på swedbank.
Sålde precis 525an, köparen hade Swedbank, fick tag i en bekant med Swedbank då jag har annan bank. Detta skedde på en helgdag. Hade inte det gått hade vi gjort upp på bank en vardag.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Delorian: Swedbank har inte det i internetbanken men kundtjänst kan göra det. SEB har (åtminstone tidigare) direkt i interbanken. Det går att backa överföringen till nästa settlement mellan bankerna dvs ungefär 4 timmar på en vardag och ett dygn på helgerna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.