AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.166

Hjälpmedel, oljeavtappning

In
58
Inkog
325d E90 M-sport man -07
Hej, ni som köper 20-litersdunkar (t.ex.) med motorolja, typ 0W-40 från Aral. Hur tappar ni oljan från dunken till påfyllningskannan? Finns det något vettigt hjälpmedel att köpa från t. ex. Biltema eller Jula?
Använd en tratt.
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Jag köpte med denna Länk

Men det går bra att hälla så en tratt funkar utmärkt.

Hälsn Peter
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Bra vet jag inte om det går första gången man häller ur dunken. Då är nog kranen inte så tokig.
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Jag har för mig att det gick att hälla bra direkt från början. Jag tror det satt någon plastmojäng i utloppet som gjorde att det gick bra.

Nackdelen med den köpta pipen är att det rinner ruggigt sakta.

Hälsn Peter
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Ni som köper 20l-dunkar, hur lång tid tar det för er att tömma dunken efter det ni öppnat den? Är det ingen risk att oljan suger åt sig fukt under tiden?
För mig skulle det ta dryga 3 år att tömma en 20l-dunk så jag skulle köpa 3*5l + 5*1l...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har två bilar som körs rätt mycket så jag köper en dunk ungefär efter ett år.

Annars är det ingen fara att låta oljan stå i dunken så länge korken är väl åtskruvad och oljan förvaras under "normala" temperaturer och står fuktskyddad (under tak).
Bäst är jämn temperatur men i ett normalt garage fungerar också.

Arals/Castrols dunk är lite svårhanterad tycker jag och det blir en del spill (i alla fall när jag hanterar dunken) så till den dunken tycker jag nästan att det är ett krav med tappkran för att inte slabba för mycket.
Finns att köpa via t ex. BDS, Mekonomen och Autoexperten om man inte vill beställa från Tyskland. Samma kran som till Castrol; 71mm DIN.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag kör med en gammal krönt tvåliters oljekanna, från sextiotalet. Fungerar förträffligt men finns nog inte att köpa nya. Min kommer från morfars Koppartransmack:)

Här är en likadan, men tyvärr rostig. I alla fall på utsidan. Länk

**BMW-ägare i 36 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Da
65
Danne80
Bmw 316 Compact -98
Ett tips är att du inte lyfter upp dunken utan låter den stå på golv eller arbetsbänk och lutar den. När du lyfter upp dunken och häller så är det lätt hänt att du råkar "ska ka till lite" och häller för mycket så det inte kommer in någon luft i dunken och spillandet är ett faktum.

Kanske inte så pedagogiskt förklarat men tror du förstår vad jag menar.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Använde den länkade tappkranen Länk vid senaste oljebytet. Det funkade bra, vände upp dunken för att släppa in luft när flödet blev lågt.
Det är bättre att det rinner sakta än att det rinner för fort.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Transocean
Luta bredsidan och det spiller inte. Funkar även när du skall fylla på spolarvätska.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.