|
|
|
|---|---|
|
Okej, sakligt och fakta, tack. Jag har läst diverse trådar men tycker att faktan är bristfällig, bara många som tycker eller tror sig veta osv.. :S Diselbox eller mjukvarutrim? Majoriteten skriker om man nämner box, det gör även jag, men varför? Jag har inte hört någon som haft problem med boxar de sista typ 10 åren. Hjälp mig, vad är det som är dåligt eller som är så mycket bättre med det ena eller andra? Jag sneglade på diselkrafts trim och det var en bra spec i förhållande till pris, från 190 hk till 240hk och från 400 Nm till 500 Nm. Vad är max för lådan? 320Xd 2016. Sen är det dumt att snåla på en bil för 550 0000kr men man vill ju inte kasta pengar i sjön bara för att. | |
| Länk | |
Transocean |
@ palin lover Fin motivering du hittade där :-) ". Den viktigaste faktorn för att välja en mjukvarutrimning över en trimbox är att varje företagsmjukvara är annorlunda och det är väsentligt att den har utvecklats på ett bra sätt för att försäkra sig om att ökningen av kraft inte sliter ut motorkomponenter i förtid. En trimmjukvara är inte bara en trimmjukvara, den är resultatet av en persons kunskap!" |
|
Det är det jag menar...att en ha en konkurrent som källa blir bara fel. Det verkar ändå som att det inte finns så mycket att ta på...eller? :) |
|
Transocean |
@_masitaly_ Är det för 2016 modellen? Om ja, skippa alla boxar, boxar passar för 10 000 kr klassen. Du kommer att få problem med täpta PDF blaah blaah blaah, nej...glöm boxar. |
Verdi |
Ytterligare en partsinlaga förvisso men ändå: Länk "I en modern bil finns komplexa styrsystem som samarbetar med varandra för att allting ska fungera på bästa sätt. En dieselbox manipulerar vissa signaler i primärt syfte att antingen öka insprutningstiden eller höja bränsletrycket. Detta sker helt utan att bilens övriga styrsystem registrerar det. Det innebär att en dieselbox lurar bilens styrsystem och följden blir att en mängd värden och styrdata inte blir korrekt beräknade: * bilens färddator kommer att visa för låg bränsleförbrukning * antisladdsystemet (ESP) störs pga felaktiga värden på vridmoment * automatlådor får felaktiga värden på vridmoment * momentsänkning vid växling (för komfort och hållbarhet) bibehålls ej * regenerering/tömning av partikelfilter sker ej optimalt * beräkning av avgastemperatur störs * beräkning av serviceintervall störs * diagnossystemet störs" Men läs gärna på om moderna boxar. Jag vet inget om dem. Men det verkar vara skadligt på väldigt många sätt om man ska tro BSR. Skadar automatlådan, partikelfiltret, stör serviceintervallet osv. |
|
Provar Bluefin super chip mappning från UK och är imponerad av min X3 2,0 d 2008. Vridmomentet är maffiga 453 nm vid 1745 rpm och körbarheten har blivit betydligt bättre, drar ofta husvagn och tunga släp så har märkt en betydlig snålare bil vid släp körning ca 1 dl trots vinterdäck, min bil är inte aut. Bränsleförbrukningen mätt vid pumpen. Har tidigare haft en bilverkstad och monterat många Kcr boxar och det har varit få reklamationer, men bilar som rullat väldigt många mil på kort tid har visat sig tappa effekt och börjat rycka vid jämn fart på låga rpm, detta har Kcr åtgärdat på garanti. Men tycker att man får bättre körbarhet vid mappning. |
|
|
För 320xd 2012 så är vridmomentskurvan väldigt platt i mellanregistren. Det finns en tydlig vridmoment begränsning vid 380Nm. Efter installation av Performance Power Kit (PPK) så flyttades kurvan upp till 420NM. Det är väsentligt att ha i åtanke att BMW inte bara byter styrboxen utan även programmerar om växellådan, byter ut intercoolern respektive kylfläkten till en rejält större. Trots alla dessa hårdvaran-sista förändringar så har de av något skäl valt att inte lyfta spärren för momentet högre än 420Nm. Så 500Nm känns som att det väl passerar vad drivlinan skall klara av. Det innebärär ju en 25% höjning! Jag är helnöjd med min trimning med PPK, även om det brann i plånboken. |
|
|
Hej, Förutom nämnda bieffekter så är ett stort problem med boxarna att de allra flesta endast höjer bränsletrycket för att öka effekten (ökad ladd i sig höjer inte effekten på en diesel). På en modern diesel med Common Rail-insprutning har man insprutningstryck på uppåt 2000 bar och det är väldigt höga tryck. Det går inte att höja maxtrycket speciellt mycket innan man får lysande motorlampa eller i värsta (men även sällsynta) fall havererade spridare eller pump. Att haverierna är sällsynta får tillskrivas BMW/Bosch som har lagt in så mycket övervakning i styrsystemen att den varnar innan det är fara och färde. Det egentligen största problemet med boxarna är ju att de knappt ger någon effektökning jämfört med mjukvara. Det handlar om att få in mer diesel i förbränningsrummet och att höja bränsletrycket är en dålig väg för detta. Med mjukvara kommer man åt allt. Momentbegränsare, insprutningsmängd, gasrespons, korrigeringsmappar, railtryck, öppningstider på spridarna, rökgasbegränsare, lambdravärden etc etc. På strypta motorer som ex. 116/316d, 325/525d sitter strypningen i momentbegränsningen och inte i bränsletrycket. Dom har samma tryck som sina storebröder. Tittar man på tillverkarnas egna mjukvaror som Polestar (Volvo) och PPK så höjer dom inte bränsletrycket alls. Svensk Motoroptimering (SMO) höjer inte heller maximalt bränsletryck. Även om mjukvaror skapar möjlighet till bra resultat (vilket inte boxar gör) så är den per automatik inte bra. Det gäller att utvecklare vet vad den håller på med och känner till drivlinans begränsningar. Den som ger högst effekt är per automatik inte den som är bäst. En felaktig mjukvara är farligare än en dieselbox just därför att den kan manipulera interna säkerhetsfunktioner. Jag skulle välja mjukvara före box men isåfall något beprövat. Antingen BMWs PPK eller Svensk Motoroptimering (SMO). Flåklypa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.