AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
723

bmw 330ci rasslar under bilen vid vissa varvtal

li
2
linzor
Bmw 330i touring -07
Börjar bli jäkligt trött på allt rasslande, skakande och oljud jag får när jag gasar samt när det är guppig väg. Så nu tänkte jag fråga er här på Autopower.

Det är så att jag har en bmw 330ci -02 som rasslar väldigt mycket när jag gasar och oftast så är det mellan 2-3000 rpm men även vid lite ojämnare vägar och då kan man köra i vilken hastighet som helst och vilket varvtal som helst och det rasslar ändå. Det rasslar även när man kör i höga hastigheter, tex 140 km/h och över och då vibrerar det nästan mer, känns som att det är något som verkligen ska gå sönder när det låter och vibrerar så. Det känns som att något vibrerar under mina fötter fast över hela bilens bredd så att säga, det känns som det iallafall.

Jag har läst lite att det kan vara vanosen, men det är jag väldigt skeptisk mot då det vibrerar väldigt mycket i kupén men det kanske det gör när vanosen rasslar? är inte så jättekunnig.

Är det någon som har en aning på vilka delar jag ska kolla på ifall det är något som kan sitta löst eller om det är något fel på någon del får ni gärna dela med er av detta så jag kan känna och titta på lite delar. Har ni några frågor så är det bara att fråga på!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om ljudet kommer från under växellådan ungefär, är det troligen staget som håller avgassystemet som är sönderrostat!

Vanligt och man behöver byta det var fjärde år ungefär.

Rostar av i övre klämman som håller själva avgassystemet - staget är skruvat i växellådan. Brukar vara lite svårt att se då det går av på ovansidan och avgassystemet och staget skymmer sikten - men rucka lite på avgassystemet och känn med fingrarna!

Billigt som reservdel och enkelt att byta om man bara kan lyfta upp bilen/komma under den.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
li
2
linzor
Bmw 330i touring -07
Tack för svar Johan B, får allt försöka palla upp bilen eftersom man inte har tillgång till någon lyft här i lessebo.. Något annat du har som förslag man kan kolla på runt det området? eftersom det är därifrån jag känner vibrationerna. kan tillägga att ljudet är ganska så dovt låter inte som metall mot metall.

MVH Linus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.