AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.752

E39 svårstartad i minusgrader när den är kall

Sida 1 av 2
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Någon som vet vad som kan vara fel när en 525 -02 är svårstartad när det är minusgrader och bilen är kall.
När motorn är varm startar den med en gång även när det är minusgrader ute.
När den har stått ute under arbetsdagen och man skall hem efter 8 timmar så är den svårstartad , funkar inte första startförsöket så kör jag med full gas ( ingen soppa som tillförs då ) och det tar ca 5-7 startförsök innan den startar ( startmotorn får vila mellan varje startförsök )
När den går i gång så går den som vanligt , inga problem med motorgången
Tomgången är stabil
Batteriet är nytt ca 2 veckor
Kan det vara kam /vevaxelgivaren eller temperatursensor ?
Visa användare
2
Rexmark
530 Touring -00
Hade ett liknande problem på en volvo, en säkring som hade ärgat och bränslepumpen gick då knappt när bilen var kall. Tog många år innan jag hittade felet, efter att jag rengjort startade den alltid klockrent.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan vara lämpligt att göra en felkodsavläsning och även göra en "live-läsning" så du ser felkoder och vilka temperaturer motorstyrningen "tror" att det är på motorn och insugsluften.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
se
661
seb_540
328i M F30
Finns ett tomgångsspjäll som kan vara trögt.
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
ligger felkoderna kvar ?
Varit plusgrader det senaste , så bilen startar på första försöket
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Nu har jag läst av felkoder

det jag hittade var
123 Thermostat heater KFK
KS Ground or open Circuit
Errorcode 7B 72 01 28 17 15 9B 86 91 91

Tog bort felkoden och körde en sväng , kollade felkoderna när jag kom tillbaks
och då hade samma felkod kommit tillbaks.

Kan detta var anledning till att bilen är svårstartad när det är runt +4 grader eller lägre temperatur ute ?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej det gör inte motorn svårstartad, det är ett mycket vanligt fel och det är värmeelementet i termostaten som är kass.

Dess funktion är att värma på termostaten extra mycket så den öppnar mer än normalt för att få bättre kylning vid extrema belastningar när motorn är varm.
Normalt inget du behöver i vårt klimat om du inte kör extremt hårt med bilen eller drar mycket tunga släp på bergsvägar...

Har du gjort en live-avläsning så du ser vilka värden som motorn arbetar med?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Kollade lite värden med motorn igång
Tomgång , 1500varv och 2000varv , men har ingen aning vilka värden jag bör titta på.
Tog lite kort på olika bilder

Vilka värden skall jag kolla på ?

Fanns faktiskt en felkod till från början
8 Air flow meter

KS Ground or open Circuit

errorcode 08 B2 02 28 15 0D 5B 00 91 8D

Men den kom inte tillbaks efter jag nollat felkoderna

Får ta och läsa ut bilen nästa gång den inte startar med en gång och se om den kommer tillbaks
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Kan vara dessa värden du menar

Men tyvärr så kollade jag dom bara alldeles efter jag startat upp bilen ( mellan 1-5 min efter uppstart skulle jag gissa )
Coolant temp 15.75 grader C
Air intake temp 6.75 grader C
Total air consumption HLM 20 kg/h
Ignition angel 1.88
Coolant water outlet temp 6.00 grader C
Oil temp 6.13
Injection time 3.51

Tillägg När jag startade upp bilen idag så startade den med en gång
Häromdagen testade jag att ta bort kontakten till luftmasse mätaren när motorn var igång , kan det vara pga detta som felkoden kom
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Om motorn går runt utan något som helst tecken över huvudtaget att tända till, och så plötsligt startar den och går som vanligt är det ju ett tecken på at det är något styrdonet inte "fattar" var motorn är, pga defekt kam- eller vevaxelgivare. Minns ej riktigt, men den behöver väl båda för att starta? För att veta vilken cylinder som skall tända?

Om man hör att bränslepumpen går lite kort när man slår på tändningen borde det inte vara bränslet. Det går nämligen att rycka ur säkringen till pumpen och motorn startar ändå alltid direkt. många gånger i rad. Jag har provat. :)

Tror alltså det kan vara kam eller vevaxelgivare. På kamaxelgivarna brukar det läcka olja. Tror inte heller det är nån mening med "klassisk felsökning" typ leta tjuvluft eller liknande om felet är "binärt".
ma
7.450
marin849
Men en "reality check" med INPA skulle jag göra, dvs titta på live-värden för alla givare till motorstyrningen.
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Var också inne på kam- eller vevaxelgivare , men den är bara svårstartad när det är säg +5 grader eller kallare ute.
Står i garage på natten och startar varje morgon utan problem , men efter en dag på jobbet och det är kallt ute så är den svårstartad.
Idag när jag kopplade upp datorn mot bilen så startade den med en gång.
Var ute och körde en sväng och den går perfekt.
Kan det ändå vara kam- eller vevaxelgivare ?

Är det PWG och DKP värden jag skall kolla ?
ma
7.450
marin849
Men vad menar du med svårstartad?
Är den totalt död eller spottar o puttrar det?
ma
7.450
marin849
Kolla alla värden du kan hitta o se om de verkar rimliga. Tex. temperaturer, ändrar sig värden på kamaxelgivarna, visar den motorns varvtal när startmotorn går och den inte startar? Om nej = styrdonet har inte ens fattat att motorn går runt = byt givare.
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
startmotorn drar runt som vanligt men bilen tänder inte
Om den inte startar på första försöket ( ingen gas )
Så försöker jag starta den ( låter startmotorn jobba i ca 10sec med gasen i botten)
vid ca 5-7 försöket så startar bilen och går sedan som vanligt.
Stänger jag av motorn och startar bilen efter 10 min till en timme efteråt så startar den med en gång

Har inte haft möjlighet att kolla med datorn i kopplad när den inte startar , händer bara när jag skall hem från jobbet.
ma
7.450
marin849
Hm, kan det vara startspärrsproblem? Prova den andra nyckeln.
När den väl startar efter ett antal försök startar den då direkt som om inget hänt?
kr
512
kris
E93/E90/F07/997.1S
701/999s/FZ750
Hej, jag hade exakt samma fel på min 320i E46 -01.
Efter 2 vintrar (och många svordomar) bytte jag DME-relä samt bränslepump-relä. Därefter var det aldrig problem. Jag bytte båda samtidigt så jag vet inte vilket som var lösningen. Kostade inte många kronor (150 för båda tror jag) så byt båda.

Lycka till
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Har provat med den andra nyckel ingen skillnad
Japp den startar direkt som om inget har hänt

Byte av relä kan jag ju testa.
Får bara införskaffa dessa först , om jag inte har några liggande

He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Bytte DME reläet i torsdags , och körde en sväng ca 2 mil , parkerade bilen i garaget.
På fredag morgon startade den med en gång och jag åkte till jobbet ,
när jag skulle åka hem efter ca 8-9 timmar och det var +4,5 grader ute så startade den med en gång , så det kan bero på byte av DME relät.
Får se hur det ser ut de närmsta veckorna , jag återkommer.

Köpte även ett bränslepumps relä , och passar nog på och byter det med ( när jag ändå har det hemma )
kr
512
kris
E93/E90/F07/997.1S
701/999s/FZ750
Låter lovande! Dock strulade min mest vid lägre temp. Håller tummarna! Tack för återkopplingen.
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Bytte även relät till bränslepumpen igår.
Dum placering av det relät , var bra mycket enklare att byta på tidigare årsmodeller av E39.
Hade innan det en gång när den inte startade på första försöket , men den startade på andra försöket.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.