|
|
|
|---|---|
|
Hej som rubriken lyder har jag snöat in mig på att införskaffa en e90 325i. Dom jag har kollat på är ca 05-07or som ligger på ca 70-80000kr. Bilen ska användas varje dag. Några speciella svagheter eller punkter man ska kolla på? Bilarna i fråga är ju ändå runt 10år gamla och rullat ett x antal tusen mil, så är det i dagsläget en bil man kommer kunna lita på? (Första inlägget här så ursäktar om jag gjort någon miss) | |
|
Välkommen! Vattenpumpen brukar hålla 15-20.000 mil. 10.000 mil bytesintervall på tändstift. Kolla om de är bytt. N52-motorn är lite känd för att kunna ticka/ventilknacka. Det är mest ett "kosmetiskt" fel. Av vad man läst verkar N52 mer tillförlitlig än N53. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Min 325-06 hade inga problem så länge jag hade den (ca 1,5 år) Förutom att den som många vad jag förstår drog mycket olja. Har läst att BMW anser att 1 lit/100mil är inom toleransen, vilket också min nästan drog. En bekant hade en 325-10 och han fick byta högtryckspumpen och spridare på den, verkar inte vara helt ovanligt. |
|
| Tack så mycket för svar! Så man kan känna sig hyfsat trygg över att köpa denna bil då? Inga "extrema" problem som är så hemskt vanliga på just dessa?! Vad tycker ni om miltalet? De jag tittar på har gått mellan ca 16-20000 mil. Eller ska man istället för mil kolla på skicket och hur bilen blivit servad? | |
|
2 vanliga fel är ac röret ärgar sönder vattenpumpen brukar gå innan 20000 mil 2 hyffsat dyra saker. Annars är det väl en kanon bil. Jag kommer byta min pump i sommar då har den nästan rullat 15000 mil |
|
| Okej tack! Får nog bli en 325a framåt nu då;) | |
|
Ja man åker bra i dom. Sålde min igår... --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Jag har kört vår 325i som pendlarbil från 7000 mil till dagens 27000 mil. Det mesta har fungerat bra och utöver service är vattenpumpen bytt vid 25000 mil och två tändspolar genom åren. En rostig ABS-ring som behövde rengöras i år. Se upp med "lacksläpp" invändiga dörrhandtag mm, som var vanligt på tidiga bilar. Den drar ca en liter olja per 500 mil. Mer än andra bilar jag haft men inte alarmerande mycket. Så våga köp och var inte rädd för långa mil på en för övrigt välskött bil. Men givetvis är låga mil en fördel. **BMW-ägare i 36 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.