|
|
|
|---|---|
|
Datorn i bilen visar 1500mil till byte av bromsbelägg bak Det är visuellt 10mm kvar på belägget. Hur går det ihop? Bilen gått 3500mil. Borde vara 5000mil kvar. Tips?? | |
|
Har haft samma "problem", de har fått ställa om intervallet två gånger i samband med annan service. Deras indikator verkar riktigt kass på att estimera antalet mil, ärligt talat. Så tipset blir nog att be dom ställa upp antalet mil vid nästa service. Sen verkar inte det hjälpa klockrent, för ungefär vid varje service jag har lämnat in bilen på så har bilen tyckt att det är dags för nya belägg... |
|
|
Haha..ja mycket märkligt och 99% av 100 lämnar in bilen för bromsbyte och dom byter klossar för att tjäna pengar? På min GT fungerade det här bra dock. Funderar på att nolla det själv. Det sitter en trestegs givare på oket. Den lär vara på första steget så nollar man och steg 2 på givaren träder in om 5k mil så kommer den ställa om sig snabbt. Det andra är ju bara död räkning som bmw verkar ha misskyckats med :-) |
|
| Köp en ny givare på tex eBay för 80kr och plugga in i kontakten där nuvarande sitter. Återställ klossarna, dra ur och plugga tillbaks den gamla. Klart! | |
| Givaren visar 0ohm. Det kommer givaren från ebay göra också. Det är mjukvara som gäller för att ändra intervallet. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@kamel2 : Är det 3-stegs på nyare modeller som tex F20-orna? På E60-modeller och däromkring och framåt så började man använda 2-steg slitagegivare. Eller det kanske bara en definitionsfråga om man ska kalla det 2-steg eller 3-steg? På E60 fungerar det som så att att - nya givare har i princip 0 ohm i motstånd (sluten krets) - när bromsbeläggen har slitats ned och det är några millimeter kvar så kommer givaren att ha ett motstånd på 470 ohm - när bromsbeläggen är helt utslitna så kommer givaren att att visa oändligt motstånd (öppne krets) |
|
Ja 3-steg är det. Sedan blir det till ett typ 12bitars ad-värde där mjukvaran får sina mappningspunkter från den här sensorn. Mellan punkterna sker död räkning och det är mycket svårt att få till rätt. På min GT hängde sladden mot hjulet. När det blev avbrott i sladden stod det typ byte bromsbelägg inom 100mil eller något liknande. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Vilket är det extra steg som inte finns på E60 (se min beskrivning ovan)? Ha ha, ja den dödräkningen har jag garvat åt många gånger. Kred till den stackars ingenjören som fick uppgift att göra denna hopplösa funktionalitet. Han måste ha skakat på huvudet och gjort cirkelliknande rörelser runt tinningen med sitt pekfinger och gått tillbaka till sin plats... Sensorerna täcker ju bara 25% av alla bromsbelägg, och med tanke att man inte bromsar längre med bilarna vilket gör att de flesta bromsok sitter halvt om halvt fastrostade, så kan man nå metall-mot-metall innan den säger det måste bytas. Nedräkningen är ju bara för show, bara så man har några siffror att visa för oss konsumenter (vi konsumenter gillar siffror för det ger förtroende - vi är däremot fullständigt ointresserade av hur dessa tagits fram och detta gäller alla områden inte bara bilindustrin). Får erkänna att när jag bytte bromsbelägg en gång på min E34 så glömde jag att hänga dit sladden innanför luftnippelns hatt och mycket riktigt så skavdes sladden av mot fälgkanten efter ett tag. Been there, done that... Slarv av mig, men det var bara att göra om och göra rätt... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.