AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
587

E39 går sämre ibland när det är blött och snö ute?

N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Jag har vid två tillfällen märkt att bilen helt plötsligt fått ett annorlunda dovare ljud och liksom tappat effekt. Det har varit just då det varit blötsnö ute, som om det skulle bero på att det kommit in snö/vatten någonstans där det inte borde finnas.
Har via instrumentpanelen fått felkoden d78100 men den behöver översättas till något förståeligt så jag vet inte om det ens är relaterat.
Jag upplever också att förbrukninngen gått upp med nästan 1-2 dl sedan det blev kallt och jag bytte till vinterdäck men det kan också vara normalt då det blivit en del tomgångskörning.

Är det någon som har en idé?
Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
Någon ide har jag tyvärr inte men det påminner mig enormt mycket med en Toyota som jag hade en gång i tiden. Så fort det var fuktig ute gick den skitdåligt. En gång stannade skiten mitt i söderleds tuneln och då fick jag nog och sålde bilen.
I mitt fall va det el relaterad tror fukten trängde sig in olika kontakter som jag låste tillfälligt med wd40 men ryckande återkom efter vis tid.
Så köp en burk wd och prova.
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Det har inte varit nåt problem i somras när det var regn. Men nu när det varit snö och modd... Och just det där med att motorljudet låter annorlunda. Tycker nästan det påminner om när jag hade hål i ljuddämparen på min gamla Mazda. Eller som att något skulle vara helt inpackat så att resonansen ändras. Motorljudet blir som högre men dovare. Svårt att förklara.
Har inte upplevt att den gått ryckigt dock. Bara tappat lite effekt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.