AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
9.968

Våga motortvätt?

Sida 2 av 2
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Sänk trycket så slipper du oroa dig.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Ja, ja, en Chrysler kan nog innebära diverse problem, motortvätt eller inte...
Som sagt, själv har jag gått på rejält med fullt tryck. På vissa detaljer, som generator och el-central har jag hållit lite längre ifrån, men inte varit överdrivet försiktig.
Det har alltid fungerat för mig. Jag har ju som sagt hållit på i 30 år och med många olika bilar, inte ett enda problem någon enda gång.
Nästa gång kommer jag köra på precis som vanligt, utan att vara det minsta rädd för eventuelle problem som följd.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En högtryckstvätt kan generera väldigt höga tryck som t om kan blåsa bort lacken om man är tillräckligt oförsiktig....så kraft finns det att trycka in vatten som letar sig in i tätningar som inte är dimensionerade för så höga tryck!

Så ta det lite försiktigt med högtryck - rätt använt är det bra men kan ställa till det om man är oförsiktig!

Problemet med att "motortvätta" generatorer är nog främst avfettningen - den kan tvätta bort oljan från bronslagren (är porösa bronsdelar som är mättade med olja) och då förkortar man livet på dessa lager avsevärt!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Transocean
Motortvätta idag utan högtryck i max fem sekunder, fick noja...tvättade kupefiltret,luftfiltret med duschgel, dammsög luftfilterbehållaren, och körde Biltemas AC rengöring först direkt genom systemet från motorrummet och sen innifrån med luftcirkulation.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag brukar använda bilen efter motortvätt så att allt vatten som blir stående på diverse ställen försvinner när motorn är varm. När man sedan parkerar torkar mototvärmen resten av motorrummet.
se
661
seb_540
328i M F30
Min F30 fixade det ej, stannade på E4an med massa felkoder. Blåste torrt med tryckluft, men hade en felkod som höll i sig en vecka. Så jag gör inte om det. Nu pratar vi inte högtryck, utan vanlig vattenslang utan munstycke.
Tvättar min f20 utan problem, använd sunt förnuft såklart... :)

se länk
Länk
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Har nu motortvättat min F11 två gånger och F20 en gång. Precis som vanligt har jag gått på både mycket och rejält överallt med min högtryckstvätt (en Kärcher hemma-maskin, alltså inte en industri-maskin), har möjligen försökt hållit munstycket lite längre ifrån när jag tvättat generatorn etc, men i övrigt har jag inte alls varit försiktig.
Inga som helst problem.

Snart tar jag ut min gamla E34 igen och då kommer jag som vanligt (för 28:e året...) att göra motortvätt även på den.
Hittills har jag aldrig haft något problem så jag räknar kallt med att det kommer fungera även i år...
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Som flera andra här har jag motortvättat mina bilar årligen och jag har inte snålat på högtryck eller medel.

Aldrig haft ett problem.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Allt kan hända...vet om en fd arbetskamrat som motortvättade en Passat, blev utbyte av några tändspolar (eller om det var alla) efter den tvätten..

Men det är nog inte speciellt vanligt med sådana problem ändå..gäller väl att tvätta någorlunda försiktigt och helst inte med för högt tryck så borde det gå utan allvarligare konsekvenser.

Undrar hur många motortvättar som går "snett"... i procent?

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.