AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
9.985

Våga motortvätt?

Sida 1 av 2
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Hej!

Har en E91 320d -09. Har inte motortvättat den sedan jag köpte den för 5 år sedan. Då jag ej vågat. Så jävla mycket sladdar och skit i motorrummet. Det e ju skitit som fan på dom flesta ställen förutom plast detaljer som man enkelt kan torka med lite polish. Vågar man sig på en motortvätt? Skall då motorkåpan sitta kvar? Troligtvis gissar jag på att spridarbrunnar etc etc där under inte vill bli blöta.
Transocean
Ah, du vill tjäna mindre på den bilen? Motortvätt= fusk
Visst vågar du göra en motortvätt eller rättare sagt du behöver inte frukta över att göra det. Spridarbrunnar på en diesel skadas inte över lite vatten så du kan gott tvätta med eller utan motorkåpa.
Bara tvätta! Länk

///Micke
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Transocean:ha ha ha,det e fan sjukt smutsigt o grus som ligger på luriga ställen
där ac ledningar går.

Tack grabbar då vet jag! Får köra en tvätt o sedan köra en sträcka så motorn blir ordentligt varm då borde lite torka?. Då jag ej har garage.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Undvik avfettning och vatten på generatorn bara.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Kom på det att kupefiltret är ju helt oskyddat på E90/91!! Kommer bli pisseblött. Täcka över med stor handduk? Sedan har ju spridarna kontakter och sådant trevligt på sig. Men vill ju gärna ha rent under motorkåpan då det e skitit därunder. Här är en bild på hur det ser ut. Men han har plockat bort kåpan som sitter under kupefilret och själva kupefiltretskåpa.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Länk Våga?
No
160
No1MAXIMUS
X5 3.0 -04
740iA -00
Jag skulle inte köra med högtrycket så nära.
Om du sprayar med avfettning och gnuggar med en borste så ska du ju bara skölja bort den lösa smutsen och rengöringsmedlet. Till det behöver du inte använda en högtrycksspruta.

Vet ni vad skillnaden är på en snigel och en BMW?

På sniglarna sitter slemmet utanpå...
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Lite svårt o komma åt skrubba vissa ställen bara. Jo som han kör på vågar jag inte. Hans kupefilter är så genom blött det kan bli! Då kupefilter sitter upphöjt oskyddat från en sådan attack :-) kupefilter o dess kåpa måste man skydda med en stor handduk. För som sagt det är oskyddat underifrån. Under motorkåpan sitter ju spridare och elektronik till dessa och han går liss ordentligt där. Så vete tusan om jag vågar köra utan motorkåpan på. Även att det sktigt o lite sotigt där under. Rädd för o skada kontakter och ledningar till spridare och skena. Men det frestar att få rent runt spridarbrunnar etc. Kåpan går ju ner o täcker en del på framsidan så man får ju inte bort skit från egrkylare vatten pumpen etc.
No
160
No1MAXIMUS
X5 3.0 -04
740iA -00
Plastfolie på de delar du inte vill ska utsättas för onödigt mycket väta.
Använd långa målarpenslar för att komma åt. Finns att köpa i järnaffären. Ta styva penslar och om du vill ha lite styvare kan du klippa ner borsten.
När du är klar kan du ta en hink med vatten och en mikrofibertrasa för de ställen du inte vill spruta vatten och kemikalier.

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Inte undra på att din bil rostar om du bara tvättar de lackerade ytorna på utsidan;-)

Du törs motortvätta om du gör det med omdöme. Jag motortvättar mina bilar med regelbundenhet. Kallavfettning och högtryck i kombination med diskborste. Jag har gjort det sedan första bilen och aldrig fått problem av det. Jag ser det snarare som att om något skulle sluta fungera efter en motortvätt så är det dags att byta ut den komponenten. Självklart kör man inte med högtrycken riktad mot elektriska komponenter.

**BMW-ägare i 36 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Mats: :-) Motorummet har klarat sig fint från rost förvånsvärt nog :-)) Tvättat o vaxat bilen som normalt folk annars. Man kanske vågar köra över motorn då utan kåpa om man sveper en bra bit ifrån?

Maximus:Tack för tipsen!
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det finns väl egentligen bara en regel angående motortvätt: spruta inte med högtryckstvätt på nära håll rakt mot kontaktstycken? Samt en bra avfettning som inte missfärgar plastdetaljer?

Alexander
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Tips på avfettning?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Det är bara att köra på. Ingen fara med högtryck, men tänk på att inte köra för nära och inte på samma ställe för länge. Svep fram och tillbaka i en jämn hastighet.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Vågar man köra utan motorkåpan :-((((
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Tänk på att avfettning/tvätt kan avlägsna eventuella rostskyddande medel/vax som kan ligga på i motorrum.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Under mer än 30 år har jag grundligt motortvättat alla mina BMW med avfettning och högtryck, åtminstone ett par gånger per år.
Har aldrig haft ett enda problem av detta, även om jag kanske varit lite orolig de första gångerna jag tvättat någon ny bil.
Den jag tvättat med högtryck flest gånger är nog min E34 1989 som jag fortfarande har kvar i min ägo. Som sagt, aldrig något bekymmer
No
160
No1MAXIMUS
X5 3.0 -04
740iA -00
Min pappa hade en Chrysler som motortvättades med elfel som följd. En massa kontakter och reläer fick bytas ut.
När jag kör med högtryckssprutan brukar jag hålla den på ett sådant avstånd att det bara är en dimma som spolar av smutsen och inte den hårda strålen.
Jag gnuggar ju smutsen med borste först så den har ju redan lossnat innan jag går på med vatten.

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Maximus:Precis så jag tänkt. Får bli så. Fan att man inte kom på det tidigare o göra tvätten bara :-). Har ju tyvärr inte tillgång till garage så bilen står ute dag o natt. Ska bli lite mildare väder imorgon så får passa på då. Natten ska tydligen inte bli fryspunkt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.