AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.804

Köpråd pendlare

Huvudbry!

Behöver en bil för pendling till nytt arbete ca 8 mil tur&retur

Inland södra Norrland. Delvis E4 men 80 icke E4
Pris Max 300k. Och modell dör minst värdeminskning såklart och byte efter ca 2-3år
Xdrive ett krav, 20d vlir de antar ja då 30d blir för dyr.
Igentligen kan 1,3,5 x1 va intressant. Bränsle ekonomi hög betydelse. Och vilken sv dessa som har minst problem då jag inte ägt någon Bmw av senare modell . Hr provkört alla modeller men kan ej komma till beslut

Har dock ej haft möjlighet att köra de på dåliga vägar. Utan kört på "fina" Sthlm vägar

Kommer att åka själv 90% då sambo har egen bil. Även fjällresor semester osv

Transocean
Tittar du på en nybil?
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Bor själv i Stockholm men har åkt väldigt mycket Norrland med min X5a. Det funkar bra på större välasfalterade inlandsgenomfarter men inget vidare när vägen är riktigt ojämn. Jag tror runflatdäcken har stor skuld i det hela, men BMW är också allmänt hård fjädrade. Satsa på riktiga ballongdäck och inga lågprofil.

Annars har andra tillverkare rätt bra alternativ i prisklassen som tydligen ska ha väldigt mjuka chassin. Toyota Rav 4 och helt nya Peugeot 3008 SUV, hade förmodligen själv kör nåt sådant framför en X1 om jag bodde utmed riktigt dåliga vägar. Den senaere har också mycket bättre säten i allt ovanstående förutom 5-serien med komfortsäten.
Ej inte ny bil. Men nästan ny bil

Andra märken har så klart kollats in. Viktigt förbrukning 0,5 Max 0.6

Golf. Volvo osv subaru
Nya 3008 var riktigt fin!
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Audi A8

Billigt köp, dyr drift. Fantastisk att köra.

:-)
Ne
81
NewUser
E350 CDI 4-matic -11
A3 2.0 tdi -10
Av de du listat och med prioritet på komfort och förbrukning skulle jag välja mellan mindre diesel på 3 eller 5-serien. Komfortstolar är ovanliga på 520 xd så sportstolar som prioriterat tillval oavsett modell och sedan 17" däck eller ännu hellre 16".

Tolkar fokus på förbrukning som att ekonomi är relevant aspekt. Förenklat kan du väl räkna med halverat värde efter 3-4 år så bil för 300k tappar 150k medan en för 200k tappar 100k på samma tid. Slår betydligt mer än om bilen drar 0.5 eller 0.6 med andra ord. För 200-250k bör du få en hyfsat ny 318 xd eller 320 xd.
Do
38
Dollypart
323ti cpt-00
120d xdrive-13
Klarar du dej med en liten bil så 118d med xdrive. 261.900 på Molin Bil i Sundsvall -
ny bil.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

krusaren: Har du provkört även 3-serie GT?
Grymt stort bagagesäte om det är av betydelse och lastar mer än vad man kanske kan tro...

Börjar bli dags för mig att byta ut pendlaren (E91) och jag väger mellan liknande alternativ, dock inte 1-serie/X1 då jag tycker den är för liten.
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Det tar emot att säga det men det finns många andra bilmodeller som är mer komfortabla än 1- & 3-serien på vägar med sämre standard. BMW är överlag rätt så fasta i chassit vilket ger en bra respons till föraren men kanske inte så komfortabelt i det långa loppet.
Om jag skulle pendla skulle jag gå på en 3-serie GT eller 5-serie.
Hej i för input

Ja ja misstänker. Volvo e bäst å köra inlands södra Norrland. Och del is E4
Grusväg osv. 3 serie GT verkar annars väldigt vettig med utrymme

Svårt. Har fortfarande ej funnit bil. Och måste ha en före jul 😅
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.