|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Är det någon som har eller vet av någon hemsida som möjligtvis har sprängskiss över differentialen till en BMW 550i e60? Har fått glapp på vänster drivaxel ut från diffen. Sitter väl nått lager där antar jag? får ett knackande ljud när jag kör. Mvh! | |
| Realoem! | |
![]() 13.402 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nja, där finns inga bra sprängskisser på de interna differential-delarna. Men dessa öppna differentialer är uppbyggda på samma sätt. Du har ett yttre och ett inre tapered kullager för ingående fläns och pinionen, sen har du ett tapered kullager för varje utgående drivfläns (och på denna sitter sedan drivaxelns inre cv-knut). Glapp är ju inte samma sak som glapp. Det kan ju glappa på olika sätt och vid olika ställen. Denna utgående drivfläns låses ju fast med ett snap clips (detalj #14), kan detta ha lossnat? Länk Det är inte glapp i inre cv-knuten? Är splinesen skadade? Är det glapp axiellt, vertikalt eller horisontallt (om du står vid vänster bakhjul och tittar rakt in i differentialen)? Hittar inget mer i ETK för E60. Men när män var män och sprängskisser var sprängskisser (på den gamla goda E34-tiden) - då hade du följande lager för ingående fläns och pinion : #6 och #7 Länk lager för utgående flänsar : #5 Länk |
| Slangen:tänkte mer på att lagret borde kanske finnas med. Men det kanske ej är utbytbart då. | |
Jo, lagret finns med i skisser för äldre modeller (från den tiden då man faktiskt reparerade saker) som tex E34 men inte på E60. Jodå, det ska vara utbytbart (det brukar vara standardiserade kullager men problemet är att man först ska veta vilket lager det är - säkrast är att läsa av direkt på kullagret - men sedan ska man även hitta en leverantör också vilket inte är så lätt för privatpersoner). Fast det hade ju underlättat om det fanns ett artikelnummer. Här kan man förresten se rent visuellt de olika delarna (yes det är en LSD från en E34 men en öppen från en E60 ser i princip likadan ut inuti - enda skillnaden är att det kanske är kullager istället för koniska rullager för de utgående flänsarna) Länk Men först och främst så ska man ju fastställa att det fakiskt är lagret. Att det blir ett så kännbart glapp i detta lager låter lite ovanligt. |
|
Nu är jag inte så high på sånt här men ska in på måndag hos en mekaniker som verkligen kan bilar och se! Ursäkta att jag var otydlig i texten men axeln går alltså att rycka upp och ned lite men inte på höger sida... det verkar dock vara för stort glapp för att vara lager tycker jag men vem vet. Det är mycket möjligt som du säger att det har lossnat snap clips men det vore ju för lätt med min tur. Tack för länkar och hjälp iallafall! Ska försöka komma ihåg att skriva här igen sen när vi hittat felet. |
|
Det är bra att du får den undersökt av en duktig mekaniker/tekniker. Om jag fick gissa hej vilt så skulle jag gissa på en dålig inte cv-knut. Men följ upp när du har mer info - ska bli mycket intressant! |
|
Differentialen är bytt och verkar vara ett lager på höger drivaxel som havererat. Det var även glapp på ingående axel alltså från lådan. Men nu är allt borta och bilen fungerar fint! 👍 Tack för all info samt hjälp! Mvh |
|
Tummen upp för uppföljning! Förr var det inte alls vanligt med denna typen av lagerhaveri, men visst det kan ju inträffa på alla (men exempelvis verkar 1-serien vara lite extra drabbad med lager som orsakar oljud efter typ 10000-15000 mil). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.