AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.263

E39 v8 535-540 ventiltick vanligt?

pa
271
panda666
535ia 97 sedan
Hej! Ska strax kolla på en e39 535 som gått runt 30k mil manuel och undrar ifall det är farligt med ventiltick? Den ska enligt ägaren ticka när motorn blir varm och inte höras när man sitter i bilen. Hörs när man lyssnar vid huven och vid tomgång. Hörs 500rpm efter tomgång och försvinner när man gasar mera. Bilen är en 99 med vanos. Vanos ska vara kontrollerad. Kedjan är bytt. Kan det vara farligt att motorn pajar eller är det ok? Bör en tjockare olja stoppa ljudet?

Tack på förhand
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
Ingen som har lite tips eller råd så att man vet ungefär hur det är?
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Hade samma problem på en -97 för ett par år sedan - visade sig till slut att det berodde på ett tändstift som var löst, kollat det?
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
Hej!

hördes det också när bilen var varm? nej det här är ett tänkt köp nu. ska kolla igenom bilen innan köp och vill vara säker på vad jag kollar och lyssnar på. Dom flesta säger att man ska byta till en annan olja och att det är ett vanligt oljud på v8orna. Ska kolla på det du sa också.
Transocean
Nu hadde jag föregångaren M60 men det är inte mycket som skiljer M60 från M62, min M60 tickade ja, utan att den gick dåligt, dom drar också gärna stora mängder olja...upp till 1 liter på 100 mil utan att man kan säga att motorn är defekt...
Transocean
Och en tjockare 5w-50 olja hjälpte inte, dessa motorer kan utan problem köras med t ex Biltemas 10w-40 då dyr olja är pärlor åt svin pga all oljeförbränning.
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Penda666: Det tickade varm än kall
Transocean
Sålde min V8:a vid 36300 mil, enligt fordonsregistret rullade den ytterligare 14 000 mil innan avregistrering :-)
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
Tack för svar. kollade på en 535 e39 99års modell som lät som en diesel när den är varm. knackar från motorn när den är varm. Blev lite avskräkt och köpte inte. Är det normalt att den ska låta så? enligt ägaren så ska vanoset vara kontrollerad och kedjan bytt, men kan inte garantera nått såklart för han hade inga kvitton utan skulle ha fixat allt själv..
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Gör man ett byte av kamkedja helt själv så vore man väldigt korkad att inte behålla någon slags dokumentation alls. Kvitto på material, bilder, ja någonting. Det är ju ändå ett så pass tidskrävande och dyrt arbete så att man skulle "glömma" att dokumentera någonting låter ju suspekt...
Bara materialet för byte av kamkedja + släpskenor kostar ju många tusenlappar

En 535 E39 är ju generellt ganska oattraktiv då det egentligen bara är fördelar med att välja storsyskonet 540. Och att den sen gått 30.000 mil hade i alla fall fått mig att tacka nej.
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
a det var ju så ungefär ja tänkte, bilen gick bra endå för övrigt men kände inte att ja ville punda ut pengarna när motorn lät sådär endå. Skulle det vara nått lättare tick skulle ja köpa, på sms sa han att det var ventiltick men tyckte inte det lät alls som det, lät som ett jäkla diesel/dieselknack.
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Glidskenorna i plast lär man vilja se till att de är bytta vid såna miltal. Min 740 var knäpptyst bortsett från normalt spridartick. Kunde dock skramla till nån kort sekund vid kallstart.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Håller med Turbovin, mina M62'or har inte tickat ett skit, förutom från spridarna.
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
hur låter det från spridarna då?

den ja lyssnade på lät precis som en diesel. knackade alltså så att man hörde glasklart. så fort man öppnade dörren när man satt inne hörde man direkt. Lät som knack och inte tick alls.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.