AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
56.987

Funderingar på att införskaffa en i3

Sida 8 av 29
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Sorry Anders. :)

Japp, i3 är grymt trevlig i stan. Särskilt i parkeringshus o andra trånga ställen. Vändradien är föredömligt liten och så är den lätt och pigg i låga hastigheter. Sen så är insteget ganska högt och bekvämt. Nästan lite åt SUV-hållet.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Den här BMW CS-dealen på i3 gäller alltså alla auktoriserade handlare?
M-bilar nämndes tidigare men har 91 mil till närmaste M-bilar...
Hade en i3 nyligen som lånebil vid service. Känns som min gamla yaris ungefär med hög sittposition och såklart piggare med elmotor. Bilen har ju förvisso BMW-emblem men kunde lika gärna vara vad som helst. Utseende är ju förstås subjektivt men det är ju ingen nackvridare direkt utan en riktigt ful skapelse.
Säkert grym ekonomi med aggressiva kampanjer som den som diskuteras här.

Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Nej det är ju ingen bil du tar ut på kurviga vägar eller kört fort med på motorvägen och jag håller med om att det inte är en bil med BMW-gener på det klassiska viset.

För mig är det en renodlad stadsbil. Kör den ogärna på landsväg då jag tycker jag blir lite åksjuk faktiskt. Antagligen beroende på den korta hjulbasen, den lite hoppiga dämpningen och så den högre sittpositionen som gör att man känner av karossrörelserna mer än om man sitter lägre. Men i stan finns det ingen bil jag hellre sitter i.

Utseendet tycker jag känns modernt fortfarande. Jag gillar att den inte är sådär "macho" med jättenjurar, feta spoilers och massa bling bling utan att den utstrålar något annat. Något mer avslappnat. Tror även fler lägger märke till en i3 än en 3-serie. ;)

Rent generellt tycker jag BMW är på väg åt fel håll designmässigt. Det blir bara fler och fler designelement. En massa veck och knixiga detaljer i plåten samt vulgär front. Titta bara på hur de förstörde LCI:n på G30 genom att förstora njurarna.

Länk
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Håller med Verdi2 om design av i3, det krävs att man är trygg i sim mansroll om man kör i3 eller som jag Audi A2 som ju utseendemässigt är en föregångare.
Sedan verkar BMWs designavdelning inte få till designen på nya modeller som i mitt tycke har för mycket Bäver-utseende.
Länk

Stenback:
Jag fick samma deal hos M-Bilar iaf kan inte svara för hur det är hos övriga återförsäljare.
Fr
71
Freddan74
Kia Picanto-2016
MG4
Hur många har nappat på dealen för 2040 kr som Bmw Club Schweden erbjöd!?
Jag som ej är medlem längre..
Fick bittert bita ihop o betala 2720 kr
Pappa samma sak.
Även detta en mycket bra deal tycker vi!
Så kom igen!
Hur många slog till på 2040 kr/månad???
Sjukt billigt!
Måste nog bli medlem igen,,,,

Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Ja det var riktigt billigt. Jag hade nappat om vi inte redan haft en i3 som vi är nöjda med. Några år äldre visst, men även med mer utrustning och med Rex som faktiskt är väldigt trevligt att ha.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Att köra i3 kostar 2-3 kr milen i el. Kubistaren 12 kr milen i diesel men tankas en gång i kvartalet. En X3 20 d kostar 19 kr milen i diesel om man kör HVO100 och tankas varje månad. Lagom till våren kommer i3an till handlaren och Preem får mindre att göra.
Mvh
Asken
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Jag bytte färg på min, och tog helsvart. Hoppas jag inte hamnar allra sist i kön :)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Erik G: årets tilldelning av svart och vitt är slut så det är årsmodell 2023 som gäller för dig:) Skämt och sido, man kan ändra vad man vill fram tills veckan innan prod. I dessa fallen tror jag det är mitten av feb. Varje ändring förutom färg kostar mkt i månadskostnad så det är inte värt det, jag kollade i ett par fall men lade ner.
Mvh
Asken
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Hehe, Asken, jag vart nästan nervös för ett tag :D
Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Volvo XC60 T6 Recharge -24
Är detta ett erbjudande som är aktuellt ännu?...

¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej, nej det gällde till mitten av dec.
Mvhj
Asken
Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå
Porsche 911 Carrera S Cab -20
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Volkswagen eGolf -19
Ni som har beställt i3 med BCS dealen, vad har ni fått för leveranstid.
Jag beställde en den 12 november, fick besked idag att jag ännu inte fått någon produktionsplats för min bil…..
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Lemans Blå: Jag räknar med att jag har min bil i början/mitten av April och jag beställde 28/10.
Mvh
Asken
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Långa leveranstider på i3. Fick besked om leverans mitten på februari vid beställning, men bilen har ännu inte fått en produktionsplats... Beställde 8 november.
Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå
Porsche 911 Carrera S Cab -20
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Volkswagen eGolf -19
Säljaren trodde i förra vecka att Maj var väl det troligtvis leverans…
Beställde 12 November…
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Fick mail häromdagen att bilen gått vidare till nästa steg i produktionplaneringen. Vad det nu betyder. Beställde min den 12:e november.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Lev blir lagom tills dom har sopat gatorna och man slipper vinterdäck eller stenskott på nya bilen. Det roliga blir dom som velar kring att beställa en ny I3 idag. I över en månad har det inte funnits en enda ny I3 att köpa i Sverige förutom några dyra demobilar. Det har varit enbart fabriksbeställning som gällt om och som Ni märker sex månaders leveranstid. Nu finns det två bilar i lager såg jag. En I3 kalkyl blir inte så svår. Charged plus 460kkr. Minus miljöbonus 70 kkr. Minus klubbrabatten 37kkr. Det gör 353kkr, plus ev vilka vingerdäck man vill ha. Vilken annan elbil av rang får man för dom pengarna? Inget som är unikt och kul iaf. Det är snart sluttampen som gäller och jag gissar att när vi får våra bilar vrider BMW om nyckeln till låset på fabriken och bygger om den för tillverkning av andra elbilar...
I3 är en unik produkt som inte funnits eller kommer att finnas igen. Det närmaste som kommer från BMW det närmaste året är ix1. Om det blir någon I3 uppföljare återstår att se. Vision Circular? Det är bara en tillfixad I3, inga stora nyheter i den.
Jag vet att i framtiden kommer alla elbilar att hålla andrahandsvärdet mycket bra.
Fler vill ha elbil än de som finns tillgängliga begagnade och alla har inte råd att köpa nytt. Bensin Diesel kommer säkert bli ännu dyrare och strömmen har nog inte lika stor ökning i pris jmf med vad de kan hitta på i nya fossilbränsleskatter:)
Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.