AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
58.542

Funderingar på att införskaffa en i3

Sida 27 av 29
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Den 27/4 lämnar vi tillbaks vår i3. Bör ha kommit upp till 2400 mil då.
Istället tar min fru ut en i3s på 900 mil för 3600 kr/mån. Samma färg som tidigare, Blue Ridge Mountain och samma utrusning som BMWCS erbjudandet.
Visa användare
381
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
@REG och @Asken samma sits, höjning från 3250:-/mån till 4008 :-/mån med mer än ett år kvar, lär ju inte hjälpa att klaga, säga upp blir ju 40% av återstående leasingkostnad på ett bräde... Får ju vara nöjd med att senast man stod och tankade bensin var i november 2022 så den kostnaden mindre i alla fall och som sagt det är en billig bil att köra jfm andra alternativ.
Såg att Förenade Bil erbjöd 18 månaders leasing på begagnade I3:or, 3700:-/mån, lär antagligen inte stanna vid den summan.

/P-O
RE
80
REG
BMW iX40 MY-23 Sport, Comfort, Exklusive & Innovation. HK, Drag, Metallic och 22".

BMW i3s MY-22
BMW FS har klantat sig lite i kommunikationen här, ökningen/höjningen är inte fullt så dramatisk som den verkar.

I verkligheten är höjningen endast hälften av vad som framgår på nuvarande faktura. Bakgrunden och förklaringen till det är man på dessa avtal betalar i förskott, då höjningen gäller retroaktivt från 1/4 så kom inte den höjningen med på fakturan med förfallodatum 31/3, därför ligger höjningen för både april och maj på nuvarande faktura.

Fakturan för juni med förfallodatum 31/5 kommer i ditt fall (P-OA) att vara på 758/2 = 379kr + 3250kr = 3629k/mån.

BMW FS har även under föregående vecka beslutat om att erbjuda förlängning på privatleasingavtal som förfaller till sommaren, erbjudanden kommer att skickas ut under innevarande vecka. Förlängning sker då på befintliga villkor och miltalet flyttas över, så har du 1000 mil idag till ett visst datum 2023 så blir det istället 2000 mil till samma datum 2024.

Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Bilen återlämnad. 9992 km blev det. Trevlig bil, men leasing är inte för mig, vill gärna äga bilen. Köpte mig en x3 i förra veckan.
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Samma här, bilen avlämnad hos Bavaria.
10951km blev det.
Humlan är saknad, men det var bara ett prov under 1 år med elbil.
Nu så kör vi vidare med Dieseldoris
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
År det ingen av er som har leasat en i3 som är intresserad av den nya BMW iX1. Betydligt mer 'normal' bil med bl a bättre komfort.

Ve
1.668
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
iX1 skulle behöva bli billigare. Sinnessjukt dyr.
RE
80
REG
BMW iX40 MY-23 Sport, Comfort, Exklusive & Innovation. HK, Drag, Metallic och 22".

BMW i3s MY-22
Sannolikt använder många sin i3 som andra- eller tredjedel då den har ganska stora begränsningar i sitt användningsområde.

Att byta från en i3 då t.ex. med bonusdopad privatleasing till en bil för 750K utan möjlighet till bonus tror jag många drar sig för. Det finns idag ingen EV produkt hos BMW som motsvarar i3 i prisläge, billigaste EV (iX1) startar idag på 640K, räkna med minst 100K för att få bilen användbar, det är 740K + Vinterhjul minst 30K. 770K med 8% rabatt blir 708K. Det är väldigt mycket mer än en i3 och enligt mig minst 150K för mycket utifrån vad det är för produkt.
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Jag gissar att det kommer en tvåhjulsdriven version snart. Mini Countryman kommer med iX1:ans drivlina i två utföranden till hösten.

Jag förlänger nog min leasing ett år till, mest för att BMW inte har något alternativ till vettigt pris. Börjar bli svårt att motivera en iX1 när den har ett grundpris 140000 högre än Model 3 och ID.3.

Var nära att köpa M240 då BMW har en kraftig kampanjrabatt just nu på lagerbilar. Men med en årskatt på 15346 så börjar jag tveka..

Finns den fortfarande kvar i sommar så kanske ändå..
Ve
1.668
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Det tråkiga med en M240i är, förutom att drivmedlet kostar sjuka summor, att man måste börja skrapa rutor och sätta sig i en kall bil igen. Det har jag inte gjort på 6 år nu. Eller finns det appstyrd bränslevärmare även till småbilarna nuförtiden?
Verdi2:
Skatten stör mig mer än bensinkostnaden.
Halvförsäkring för 8200 året på M240 lockar ju inte heller..

Osäker på om det finns appstyrd bränslevärmare till M240, borde ju finnas kan jag tycka..
Da
308
Dafro
BMW IX xDrive60 -26
Clubsport: Förstår dig men att jämföra en BMW ix1 med en model 3 eller id3, är väl inte riktigt i samma liga. Visst m3 kommer längre men där slutar väl det positiva. Och en Id3 är väl sämre på allt.
Ve
1.668
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Dafro, välj en Model Y istället då. I mina ögon är den sjukt mycket mer bil för pengarna än en iX1.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Vad är värdetappet på en ny eller nyare bil idag? 50% på 3 år skulle jag säga, som ett ungefärligt snitt, oavsett kampanj. 25000kr om året i soppa mer eller 5000kr mer i el el 25kkr mer i skatt för en M550i är precis ingenting i sammanhanget. Beror på med vilka ögon man ser på världen... Med vansinne går det att motivera vad som helst, att ha två V12or man kör 50 mil året med var tex:) Första avg blir 4400 för att sen plana ut i 4100kr/mån i juni och framåt, tills nästa räntehöjning. Det är bara att inse att det blir inte roligare än såhär under 600kkr. Inte om man vill ha BMW-känsla. Sen finns det ett tjog elbilar till på marknaden men ingen som attraherar mig.
Kompisen skulle lämna tillbaka sin Blue Ridge Mountain metallic idag. Ett snyft och så frågade jag, hur ska du ta dig hem till Täby från Kista? Jo då visade det sig att det var en buss som gick i princip direkt utanför Bavaria tills hemhållplatsen där han kunde gå hem. Liten värld:) Jag har min BRM kvar ett år till, sa till en kompis att ja den är kul men inte lika kul som första månaden. Bilar är min hobby så denna får kosta helt enkelt. Hur ekonomin ser ut nästa år vet jag inte men nu mår den som jag, riktigt bra.
Mvh
Asken
Da
308
Dafro
BMW IX xDrive60 -26
Verdi2: mitt svar var till clubsport, ix1 är alldeles för liten för mig. Du tror väl inte att jag skulle köpa en tesla Y? Här kanske man vågar skriva vad man tycker utan att bli lynchad som man blir på TCS…

Finns ingen fulare bil ön Y och den är liten, har galonklädsel, bullrar och kvalitet som man förväntar av en amerikanare. Men visst när LR kommer under 450 så kanske jag släpper mina ideal och slår till, men tveksamt.
Ve
1.668
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Jag tycker på fullaste allvar att Model Y är snyggare än den överarbetade iX1 och den är ju lika rymlig som en iX i praktiken. Minst. Särskilt bullrig är den faktiskt inte heller. Tycker den är helt ok.

Dock går den för hårt över ojämnheter och så gillar jag inte att den saknar radar och parkeringssensorer. Men som läget är nu med ekonomin och priser så hade jag köpt en sån om jag tvingats byta bil imorgon. Antingen den eller Xpeng G9.

Ps. Du tror att jag är nån slags fanboy eller hur? Sanningen är att jag slutat besöka Tesla-forumet då jag inte står ut med fanboyeriet.
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Jag håller med om att Tesla Model Y är väldigt prisvärd. BMW iX1 är en i sammanhanget liten bil. Baksätet känns väldigt obekvämt eftersom golvet är höjd (jämfört med X1:an) för att batterierna ska få plats under golvet.

Da
308
Dafro
BMW IX xDrive60 -26
Nope, tror inte du är någon fanboy, tycker du är väldigt vettig och räknar med att du förstår när jag inte är fullt allvarlig. Undviker också det andra forumet när det handlar om tesla trådar av samma anledning, men visst lite i andra trådar men inte så mycket löngre, bla pga en som börjat på t och slutar på z.

Jag upplevde Y som bullrig men var P och jämför med X5, E-tron och IX som ör tysta bilat. Sätet ör också för lågt. Rymlig jämfört med IX kan jag inte hålla med om, större fram och markant större i baksätet men ev så går det få in lika mycket i bagaget.

Kollade på Test av G9 igår och hade inte varit från kina så kunde jag nog övervägt den.

Har inte prövat IX1 så jag vet inte hur den ör men visst garanterat mindre. Men allt är snyggare än Y. ??

Ps. Mestmotor har ett test 26/4 och jämför med Y i slutet och dom tycker ix1 är tystare och mer komfortabel än Y.
Någon som råkat ut för extra avgifter i samband med återlämnandet? För tex skador.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.