AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
56.991

Funderingar på att införskaffa en i3

Sida 26 av 29
Har nu kört mina 1000 mil och har fortfarande 2 månader kvar på kontraktet. Läst igenom kontraktet och det enda som står om övermil är det kostar 12,50kr/mil ink moms. Nån som vet om det finns någon övre gräns eller andra kostnader?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nej det är bara att köra på
Fr
51
Fredrik8
M3 Coupe -96
335IX Sedan -10
328IAM Touring -13
I3 -22
Hej

Har passerat 1100 mil nu, skall lämna tillbaka innan den 1/5. Om jag förstått rätt så är det bara köra på:)

Men det står även i kontraktet att om det aviker mer än 10% så tillkommer en kostnad för extra mil, samtidigt som det står i början av kontraktet att övermil kostar 12.50 kr. Man kan ju tolka det som att en avikelse på 10% är okey utan extra kostnad eller? Alltså 1100 utan att betala extra för de 100 milen. Någon som har koll på detta?
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Hej,
Jag hade fel, dagens tips är att inte ladda med vanlig stickpropp. Smält uttag och elbrand som följd i huset. (Då hade jag ändå ställt ner strömstyrkan till 6A) Laddade Teslan.
Kommer ladda i min laddbox i fortsättning.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Trist Slippy! Blev det allvarliga konsekvenser eller endast mindre skador?
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Det gick bra mest dålig lukt samt ett uttag som smälte. (Uttaget var inte det jag laddade i utan ett annat som låg på samma säkring, dessutom var uttaget tomt)
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Låter som ledningen gick vidare från det brända uttaget till laddarens uttag och matningen var skarvad i det första uttaget. Mao glappkontakt!

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Steaman, det är ju inte direkt ovanligt att man kopplar vidare från eluttag och en av alla felkällor som finns. Det behöver inte vara glappkontakt, men kan vara det. Ett vanligt schukouttag är dimensionerat för konstantlast av högre strömstyrka så kontakten kan vara bra installerad men håller ändå inte.
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Min bil lämnas tillbaka den 26:e april. Tråkigt, men ca 4000 blir för dyrt, får mycket bensin för det...
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Grelle: Det var ju ett uttag tidigare på samma kavel som smälte och laddarens maximala strömstyrka var inställd på 6A så det var ju inte själva kontaktytorna mellan stickpropp och Uttag som blev överhettat.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Steaman, korrekt att det var ett tidigare uttag som brändes. Det kan vara kontakten i det uttaget, eller skenan i det uttaget som gick så varm att plasten brändes. Det kan vi inte veta baserat på infon vi har här.
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Så, nu var den återlämnad. 11300km blev det
Fr
71
Freddan74
Kia Picanto-2016
MG4
Beklagar sorgen :-(
Min tur 28 april :-(
Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå
Porsche 911 Carrera S Cab -20
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Volkswagen eGolf -19
Min skall också tillbaka den 28/4.

Den har snart passerat 2000 mil. Första 6 månaderna så blev det 1125 mil och en snittförbrukning på 1,29 kWh/mil. De senaste 5 månaderna har jag kört 835 mil med ett snitt på 1,69 kWh/mil. Så kylan sätter sina spår på förbrukningen.
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
26 är det min tur o lämna in bilen
Da
292
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Vad tror ni priserna på dessa kommer landa på, om det nu kommer in en hel del?
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Hoppas på prispress så jag kan köpa ut även vår i3:a till hösten.
Fr
71
Freddan74
Kia Picanto-2016
MG4
Håll koll på hur många som exporteras
Kanske är högvilt me tanke på våra svenska pesetas?
RE
80
REG
BMW iX40 MY-23 Sport, Comfort, Exklusive & Innovation. HK, Drag, Metallic och 22".

BMW i3s MY-22
Fick på senaste fakturan en höjning med 26,5% från föregående månad, det känns som ett skämt. Jag har full förståelse för att den allmänna kostnadsökningen kan slå igenom även på detta, men 26,5% är helt orimligt. I detta rör det sig om en privatleasing 12 mån från juli 2022.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej REG:
tack för din postning. Har du fått någon höjning sedan Juli 22? Jag tog ut min bil 28/3 och fick en höjning sept 22 till 2200kr i nov 22 till 2500kr. När jag förlängde fick jag en ny premie på 3700kr. De lade på cirka 300kr i förlängningsavgift utan att de informerade om det. Två dagar efter jag förlängde kom en räntehöjning så från i junbi 23 betalar jag 4100kr i mån. Jag funderade länge om jag skulle göra som 90% av dom med BMW CS erbjudandet som fick leasa för 2040kr/mån ink vinterhjul men beslutade mig för att förlänga. Nu vet jag den riktiga kostnaden. Alrik Söderlind håller nu på att kolla av privatleasingmarknaden i Sverige. Toyota är stora och har fast premie i 36 månader oavsett månadskostnad. Toyota Yaris Cross 3900kr i mån, vinterhjul 480kr/mån. Sen får man räkna på bensinkostnad 1500kr kanske. I i3 ingår vinterhjul och service. Elen räknar jag till 250kr/mån. Fortfarande är i3 billigast i Sverige förutom Funky Cat då men den räknas inte. Samt det är en BMW. Att finansiera en enklare elbil kostar även det mera. Då får man dessutom betala vinterhjul rakt av och service. Dock får man äga bilen själv. Jag bara är tacksam att jag fått ha bilen så otroligt billigt så länge, gratis är aldrig gott och gratis varar aldrig för evigt. Sen tycker jag BMW FSs räntejusteringar inte är helt logiska. Jag frågade om jag kunde lämna tillbaka bilen när sista räntehöjningen kom till 4100kr i mån. Det kostar 35% av det kvarstående leasingavgiften plus moms att lämna bilen imorgon alt kan man överlåta kontraktet till någon annan. Inget av altrnativen är aktuella så jag rullar vidare i min glädjekub:) Orkar inte hålla på att bråka om några hundralappar när jag nu lärt mig vad privatleasing innebär, att man mer eller mindre "tvingas" in i ett ekorrhjul av att byta bil med jämna mellanrum. Det visste jag inte innan och Gud så kul jag haft med min i3 samt tiotusenlappar i mindre soppakostnad tills den ska tillbaka nästa år totalt. Lite vänligare för miljö i storstan men kostar för naturen att ta fram. Just det. MB EQE diskuterades tidigare i tråden. Mötte en person som jobbade på en verkstad. De hade mycket riktigt haft inne ett par EQE som rullade som taxi, ett par av dom hade blivit stående ett par veckor på verkstad. En bil fick dom först byta batteriet på. Det var tydligen rätt enkelt att byta, i princip lossa bottenplattan så kommer man åt det. En bil hjälpte inte batteribytet så de fick byta huvudkabelstam. Tog typ 2 dagar att byta. Så blir det när mna skickar oporvad teknik ut till kunderna direkt och låter dom göra kvalitetkollandet ute hos kund när de kör. Det bevisar det jag skrev tidigare, MB har högre grad elektronikproblem än BMW på sina elbilar. Sen är den inte direkt vacker men hur många elbilar är det? Man får hoppas att folk inte är så sinneslöa i längden att det väljer MB BEV eller ICE. Mercedes äker man BMW kör man:) Nu är novellen slut.
Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.