AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
57.016

Funderingar på att införskaffa en i3

Sida 25 av 29
Da
292
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Artikeln är låst, kan du sammanfatta lite kort?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Dafro, det är helt korrekt. Artikeln passerade när jag lät ögat flyta över Aftonbladet. Nu är ju kvällstidningarnas journalistik som den är men något ligger ju bakom när dom skriver bluff med versaler. Det var bara ett exempel av de två(av många som finns) på nya konstruktioner. Jag åkte häromdagen med en Taxi Stockholm, en EQE. Den hade stått på verkstad 2 gånger på kort tid för att fel på drivlinan kom upp..
Det finns säkert mer info på MB-forum, en bekant på AMS berättade att BMW är bland dom bättre när det kommer till fel på nya elbilar. Tydligen hade MB en del elektronikproblem. Taget från deras läsarutdersökningar antar jag. Den som vill gräva i detdär får fortsätta, ville egentligen inte posta det här på ett BMW-forum men när du frågar så, jag nu är det gjort:)
Mvh
Asken
Da
292
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Tack.

Med bättre när det kommer till fel på nya elbilar så antar jag att du menar färre fel på BMW, går ju tolka tvärtom också om man läser som fan läser bibeln, :)
Fr
71
Freddan74
Kia Picanto-2016
MG4
I snitt mellan februari-maj ska bmw finans hantera ca 300 i3/prr månad som som lämnas åter . Spännande tider framöver👍
@Asken. Nu är det så att jag ägt /leasar en EQE 350+ sen strax före midsommar. Jag vill bara berätta att den är och har varit totalt felfri och en fantastiskt bra elbil på många vis. Framförallt oerhört bra komfort, utrymme och inte minst väldigt bra och lång räckvidd. Kan varmt rekommenderas.

Sen - låt folk och företagare att finansiera sina bilar som de vill. Jag själv ex vis finansierar alltid mina bilar. Dyrare bilar som Mercan och min kommande IX är för dyra att köpa cash och momssmitta dem så de blir väldigt mkt svårare att sälja nästa gång. Sen behöver man inte ha dålig ekonomi för attta billån eller leasing. Jag värderar det som att jag inte binder kapital i en bil utan kan låta det jobba på andra sätt. Det är inget FEL att ha lån Asken! Det beror på hur man använder kapitalet. Du får dessutom inte lån om du har dålig ekonomi!

Så måla ”inte fan på väggen” för de, som jag själv, finansierar sina bilar!

/Anders
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Freddan74, Låter som att priset på i3 kommer sjunka ihop. Kanske borde jag försöka överlåta leasingen snarast? Eller så gör jag som med Teslan och låter prisdumpningen bli ett bra tillfälle att köpa ut bilen privat. Det senare känns trevligare. Köpte bilen för 375' i augusti. Kan jag köpa ut den för typ 250' till hösten så blir jag överlycklig.
Fr
71
Freddan74
Kia Picanto-2016
MG4
Cirka 5500 kr verkar det vara som gäller för 18 månader med 1500 mil enligt folk på facebook.
Är det någon som funderar på att slå till....???
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Freddan74, är det 5500kr/månad i 18 månader för en begagnad i3? Om så är fallet så är det ju verkligen natt och dag mot vad man fick en ny för, 12 månader bak i tiden.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
5500-70000/36=3500kr/mån, vad var den första hyran nu igen?

RE
80
REG
BMW iX40 MY-23 Sport, Comfort, Exklusive & Innovation. HK, Drag, Metallic och 22".

BMW i3s MY-22
Självklart har bonusen på 70000 en stor påverkan på priset, det är bara att dela 70000 på 12 månader så har man svaret.

Men, detta är ju helt ointressant för perioden månad 13 och framåt.

Räknat på en månadsavgift till BMW FS på ca 3000kr så har BMW FS efter 12 månader fått in 106000kr på bilen.

Den kostnad som ska reflektera en eventuell förlängning eller re-leasing är alltså bruttopriset dag 1 minus 106000 och förväntad värdeminskning månad 13 - 24 (30).

Med det sagt så har jag svårt att se att en månadskostnad på 5500-6000 från månad 13 känns rimlig, snarare tvärtom.

Vi får väl se vad som händer under våren och hur marknaden utvecklar sig, men att erbjuda re-leasing för nästan dubbla priset säger i alla fall mig att BMW FS primärt inte är intresserade av den affären. Vi får se som sagt!

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Prissätter BMW dem helt fel så får de ju behålla ett stort antal så det är inte omöjligt att de först sätter priset de vill ha, ser hur det går och sedan accepterar fakta och inser att de måste bli av med bilarna.
Fr
71
Freddan74
Kia Picanto-2016
MG4
Bmw finans kryper till korset :-)

Just nu erbjuder vi dig möjligheten att förlänga ditt leasingavtal i 12 månader med kontraktsnummer som går ut 2023-05-01. Vid en förlängning bibehåller du din nuvarande månadshyra.
RE
80
REG
BMW iX40 MY-23 Sport, Comfort, Exklusive & Innovation. HK, Drag, Metallic och 22".

BMW i3s MY-22
Grymt bra om det stämmer!

Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Haha, ja de är nog lite kallsvettiga för tillfället. Lite pengar är bättre än inget.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Freddan74, vilket månadskostnad är det de erbjuder dig att fortsätta till?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Lite sent för många dock, med tanke på att det behövs en viss framförhållning för att hinna skaffa en ny bil. Frugans åker tillbaka 1 april.
Fr
71
Freddan74
Kia Picanto-2016
MG4
Just nu 3300 kr/månad
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Någon som leasar via BMWCS-erbjudande som fått erbjudande om förlängning?

Freddan74 och jag beställde samtidigt och fick leverans samma vecka. Jag via BMWCS och han med "vanligt" och något dyrare avtal.

Jag har inte fått något erbjudande om förlängning som han fått.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Acey, det var kanske först när BMW Finans märkte hur många bilar som återlämnades som de fick anledning att agera. Fram tills dess så kan de ha varit hyfsat självsäkra.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tror också det är så. Marknaden kommer knappast klara av att absorbera alla i3or som spottades ut i samband med diverse kampanjer ifjol. Ännu mindre när i3:an kanske rullat som en skön andra- eller tredje- eller fjärdebil hos många. Enkelt att göra sig av med när tiderna blir dystra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.