AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
57.009

Funderingar på att införskaffa en i3

Sida 24 av 29
10 mars 2022 lade jag beställning på en Tesla Model Y Performance. Pris inkl leveranskostnader rätt så precis 779 tkr. Samma bil kostar idag enligt Teslas hemsida 739 tkr om man lägger till leveranskostnader. En sänkning med cirka 5%. Ursäkta jag ser inte det dramatiska.

/Anders
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Det var en höjning däremellan och Performance är den modell som sänktes minst. Model Y Long Range sänktes 139 tusen.

Det dramatiska är inte sänkningen i sig heller utan att man i somras kunde sälja begagnade till högre pris än nya då efterfrågan var så stark. Nu kan Tesla inte ens lyckas fylla orderböckerna.
Men vad är det dramatiska med att ett antal begagnat handlare i somras gjorde sjukt dåliga inköp? Bilar som de sen begärde 100 tkr mera för än nypris och som ännu är till salu?

/Anders
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag vet inte om det inte går fram men det jag försöker säga är att i3 är just överprissatt, iom Testas prissänkning är än mer tydligt. Det är en bil i stil och storleksklass med Renault Zoe eller Nissan Leaf om än mer premium. Renault E-tech är liknande storlek men full av buggar mm fick jag just information av en som nyss köpt en. Prisminskningen börjar synas och det är början på en trend, som jag beskriver och någon tar upp. Den behöver ned kanske 20% på sikt för att vara säljbar. Jag skulle tro att BMW Financial Services erbjuder handlaren att köpa i3an för 300kkr ink vinterdäck i vår sommar och att den står i hallen i kanske 325kkr. Folk som köpt sig en elbil eller entusiastbil på befintliga eller lånade pengar för att tjäna pengar får helt enkelt skylla sig själva. Urbota korkat för den delen, girighet är...:)
Det blir bra detdär, ett litet krig Taiwan-Kina eller Nordkorea-Sydkoreo lär får hela planetens ekonomi i gungning och tillstånden där är minst sagt ostabila. Tid för visa.
Mvh
Asken
Du siktar tydligen på världens undergång Asken. Jag förstår verkligen inte vad du ser skulle vara bra med ytterligare ett krig. Dum kommentar! Låt folk köpa, leasa, eller låna till sina bilar om så är. Det har väl ingen annan med att göra isåfall. Ett ytterligare krig, ja då är knappast bilägandet ett av de större problemen.

/Anders
Det kan ju bara du själv besvara Mårten! Om du är så pass osäker som det känns så skulle jag rekommendera dig att behålla vad du har.

Sen vet jag inte hur du räknar? Audi kostnaderna känner jag inte alls igen från de offerter som jag fick. Min offert på en operationell leasing på en fullmatad Q8 55 ligger på ca 9.300,- exkl. moms med noll kontant och garanterat restvärde. Skulle du ta en sån och samtidigt sälja din Tesla så bör du dessutom få loss en del kapital att förränta på något sätt, antingen genom att köra finansiell leasing med 20% cash och ännu lägre månadskostnad eller på annat sätt.

Men som sagt det är bara du som kan göra valet. Känns det inte bra? Avstå!

Mycket med olika typer av investeringar är ju vad man prioriterar i livet. Boende, bil, resor, festa, röka, shopping, tre vinare på helgen osv?

Varför inte ta en Y ? Billigare lär det inte bli. Du gillar ju dessutom Tesla och du ska inte ta Audi om det inte känns bra för dig!

/Anders
Du tog tydligen bort ditt inlägg så bortse från mina tankar.

/Anders
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag förstår att jag varit otydligt. Med att priset ska ner 20% för att vara säljbar beggad är i3. Där dom idag står i 370-400kkr beroende på modell och mil för 2021 så behöver de senare igår börja snarare nnedåt en bit över 300kkr, just för att Tesla numera erbjuder mycket mer för pengarna plus att man får en mycket större bil som har mycket längre räckvidd. Då faller en i3, även i Charged Plus lätt beggad för 409kkr. Så tänker jag, det fyller ut lite. Sen får man tycka vad man vill men jag tror
allt som rör elbil får röra sig lite nedåt i dagens boostade elprisvardag?
Med krig Kina-Taiwan. På Taiwan tillverkas majoriteten av världens halvledare idag, om jag är rätt påläst. Det är precis att det numera finns ett överskott av halvledare. Om, mot förmodan kan vi säga, Kina väljer att bomba sin blivande koloni Taiwan tillbaka till 1900-talet så lär lagren sina på halvledare, även om andra delar av världen kan tillverka det med så har de en betydande del. Kina lär väl i sin tur få kraftiga sanktioner, plus att USA och Japan, som lär bli indragna släpper ansenliga mängder bomber som att försöka slå tillbaka anfallet, plus en massa missiler och robotar som Putin gör. Viss skillnad dock. Nordkorea har väl alltid varit aggressiva mot grannen. I princip kan man säga där att ju sämre landet och befoikningen mår, desto mer agerande i provokation mot Syd med ursäkten att de är kapitalistiska och amerikanarna är imperealister som vill dom ont. Förlusten i Koreakriget 1953 svider hårt än idag, det var där det började.. Korea levererat en hel del av de batterier som går till elbilar i världen, tillverkar halvledare och har en riktigt stor bilindustri, med mycket nya elbilar. Ni vet själva. Bombar nord syd, antagligen med kärnvapen(no limits på totalitära regimer..) så slås ett helt land ut. Det som är kvar av små styrkor och USA slår tillbaka. USA har flygbaseri Japan, på ögruppen Guam bland annat. Båda dom är föremål för angrepp om nordkorea eller Kina väljer att slå till mot, jag ovanstående. Då kommer USAs doktrin att man måste slå tillbaka. Sen är det i full gång..lVad kommer dessa tankar då ifrån? Det är inte mycket jag studerar i media men lite koll på militära siter och notiser om länder med totalitära regimer och vad de kan hitta på. Just för att hålla mig tacksam för att vi lever i en fredlig del av världen.
Ni får avgöra om det ligger något i mina tankar men dessa scenarior skulle enligt mig kunna drabba bilindustrin på många vis. Blir det sen, mot Kina, sanktioner rent hypotetiskt tänkt, där tillverkas idag flesta elbilsbatterier i hela världen(samt investeras i nya fabriker i EU) och mycket mycket elbilar som letar sig hit så..
Jag hoppas på det bästa men nu visar jag något som kanske inte syns i media varje dag. Visst får folk göra som dom vill. Jag väljer att dela mina tankar. Jag kallar det sund överlevnad och insikter som får mig att veta lite bättre vad jag bör och inte bör göra när jag ska eller inte ska köpa en elbil. Ska blir det, frågan om är när. Med den konjunktur vi nu ser början på så väntar jag ett par månader och ser. För ett halvår sedan var diskussionerna kring "köpa bil" helt annorlunda mot nu i det här forumet.
Det bästa exemplet på att förändra tänk är nog mig. iI i4 tråden i forumet, läsa vad jag skriver på sidan 34 om ev att folk kommer avbeställa bilar om det blir förändring i konjunkturen och kommentarer idag. Vi är där idag, det böjrar me diX50 som folk beställt. Eller se fem tio sidor bak i den här tråden. på det här forumet hur jag var säker på att få en förlängning av leasingen till en låg kostnad, bara för att de vars leasing gick ut i Juli-Oktober förra året fick det. Ie BMw ville inte ha hallarna svämma över med nästan nya i3, vilket de kommer få i år istället iofs hehe Man måste bjuda på sigsjälv och inte ta sigsjälv på så stort allvar. Däremot tar jag innehållet i plånkan ganska seriöst, det har lätt för att gå ut mer än vad som kommer in.
I allt jag skriver, utgå ifrån att jag har fel och känns något rätt i magkänslan av det du läser, då är chansen för att resonemanget stämmer rätt väl.
Mvh
Asken
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Anders, jag tog bort inlägget då det var off topic i det här ämnet. Jag räknar med vad det kostar mig "privat". Vad det står på fakturan varje månad är bara en del. Förmånsvärde på över 10 tusen är en annan. Sen har du den höga räntan, den relativt höga elförbrukningen osv. Totalt sett så blir Audin väldigt dyr om man inte gör som du och säljer den vidare nästan direkt. Räknar kallt med 50% värde efter 36 månader. Under här nya ekonomiska klimatet så kommer nog även dyra elbilar straffas hårt. Vill man ha bra andrahandsvärde får man hålla sig till ID.4 o dyl.

Du vet att jag inte "gillar Tesla" särskilt mycket. Tror du tyckte Model Y var bättre än vad jag tyckte t ex. Jag gillar inte plastratten, jag gillar inte den enda skärmen, jag gillar inte frånvaron av radar och parkeringssensorer, jag gillar inte Teslas "kvalitet" osv osv. Hade jag inte haft mina tvivel så hade jag inte tvekat.

Men nu är det ju så att Tesla bygger de mest allround elbilarna om man behöver utrymmen, räckvidd, prestanda, pris...

Audin är bekvämare, tystare, snyggare och allt sånt. Men kan det vara värt 6 tusen extra i månaden? Särskilt som den blir besvärligare att ladda på långresor, är tråkigare att köra...
@Asken, du kan väl bespara den här sajten med dina krigsteorier eller studier från "militära siter"! Jag tänker och orkar inte kommentera ditt senaste inlägg i den frågan.

Däremot komponentbrist har det ju varit i drygt två år nu och det gör det väl endast i så fall till en fördel för de som idag redan äger en fungerande elbil om det skulle bli ännu mera problem i produktionsleden.

Om nu alla elbilar skall rasa i pris så lär ju även alla övriga fossila bilar också gå ner i värde. Fortfarande så är drygt 50% av nybilsförsäljningen till laddbara bilar.

Vad sen en begagnad I3 är värd efter leasingperiodens slut, är väl sedan endast BMW FS "problem". Knappast leasetagaren. Sen om alla leasetagare på I3 helt plötsligt skall ha Tesla får väl framtiden utvisa. Det är ju totalt olika typer av bil skulle jag säga, inte minst storleksklass.

Däremot så tycker jag det är rätt oacceptabelt att du sätter dig över människor som gör sina egna val angående ex vis bilköp på kredit, billeasing mm. Det har varken du eller jag med att göra! Folk är inte "korkade" för att de gjort sina val. Blir bilägandet ex vis för dyrt, ja då får man väl kanske dra ner på något annat. De kanske får skippa en fjällresa, eller en solresa eller liknande.

Jag har svårt för den här "besserwisser" mentaliteten, som till och med i oktober mailar mig på min privata arbetsmail och har synpunkter på till vem jag överlät min I3 som jag inte behövde och som stått i två månader utan användning, med någon form av krav på "hembudsklausul" att den måste erbjudas till någon BMW CS medlem!

Det vore bra om man på ett bilforum kan hålla diskussionen till just bilfrågor. Spekulationer om framtida nya krig kan föras i andra forum som säkert finns för den intresserade. Själv har jag nära anhörig som är i fronten i Ukraina och jag får tillräckligt med daglig obehaglig information därifrån, utöver all annan information i svenska nyheter.

/Anders
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Plaststolarna i Tesla kan jag köpa de är inte premium, men ratten har jag inte ens reflekterat över det dryga halvåret och snart 2k mil jag kört MYP. Jag får gå ut idag och känna vad det kan tänkas vara :) Värmen i den är väldigt skön iaf

Denna bil är outstanding i allround hänseende för vår lilla familj iaf som kör kors och tvärs endel i region och landet och många resor i närområdet.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Jag kanske överdriver. Har bara en kort provkörning på MYP och M3P. Tycker materialet i ratten är tråkigare och det slits inte på samma fina sätt som en ratt i naturläder heller. Är rädd att ratten ser förjäklig ut efter ett par år. En riktig skinnratt slits ju med värdighet. Blir en patina.

Jag har plaststolarna i vitt på min Model S och jag tycker de är väldigt bra. Tycker funktionen och känslan är minst lika bra som på dakota-skinnet jag haft i många av mina BMW. Jag blir inte lika svettig i Teslans stolar då vitt inte drar åt sig lika mycket värme som svart (som jag haft förr) och om man spiller något så drar inte materialet åt sig nånting då det ju är plast. Det är även mycket mjukare och skönare än dakota t ex. Nu på vintern upplever jag inte plasten som lika kall som skinn heller.

I i3:an har vi suite-inredningen med skinn. Det är ju mycket finare än dakota och så men det är sämre vad gäller kyla och värme.
Jag upplevde inget speciellt med varken ratt eller stolar den korta tiden jag hade min YP. Man satt helt okay osv. Kvalitetskänslan var åtminstone på ny bil mkt bättre än vad jag hade förväntan, men har ju även läst motsatsen hos andra som hämtade ungefär i samma veva i juni -22. Det är väl mera andra bitar som "är ovant" med Tesla som den ensamma skärmen mm men säkert en vanesak. Det många verkar störa sig på är väl där regnsensorn, eller brist på den, dåligt lyse, autopilot som ibland tvärbromsar osv. Just nu diskuteras på Teslaforum på FB mkt angående vinterkörning och den verkar ju klara det tämligen bra som jag förstår det. Det är väl regeneringen som man får vara försiktig med och vänja sig vid om det är halt ex vis. Däremot så är den ju samtidigt väldigt bekväm med enpedalskörning när man vänjer sig. Så funkar ju även Polestar 2 och även på EQE kan man ställa in den enkelt även om jag kör på "normal" där och då beter sig bilen som vanligt.

/Anders
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
ps. Anders, vad gäller Audin så hamnade mitt restvärde lite lägre då jag kör så pass mycket. Ca 3500 mil per år. Men även din kostnad innebär ju en kostnad på ca 11 tusen netto privat enbart för bilen. Sen tillkommer försäkring, vinterdäck, service, elektricitet... I min kalkyl tar jag med allt, även milersättningen man kan ta ut skattefritt. Då hamnar man tyvärr på uppåt 13 tusen i månaden för en bra utrustad 55:a om man behöver köra mer än snittet.

9300 + halva momsen blir 10 462:-/mån. Ganska exakt samma som förmånsvärdet.

Företaget får skatta och betala arbetsgivaravgift för den summan, oavsett om det är lön eller förmån, och betala det som hade varit min nettolön till leasinggivaren istället för till mig själv. Det är ju den enda skillnaden egentligen. Det som hade varit min nettolön hamnar alltså hos Audi finans istället och då är det ju rätt självklart att nettolöneavdraget är vad min privatekonomi får "betala".

Hade man inte haft bilen så hade man privat fått ~10500:-/mån mer i nettolön, allt annat lika. Företaget har ju ungefär samma kostnader om man tänker att man tar ut lön upp till brytpunkten.

Visst kan jag kompensera och ta ut ännu mer i lön men då blir det rejält dyrt för företaget då man måste gå upp och betala statlig skatt också, vilket känns onödigt för mig.

Jag har samma tvivel när vi ska boka boenden på semestern osv. Jag är van att tänka på kostnader. Har ju en annan ekonomisk situation nu än jag hade som 30-åring men jag tänker fortfarande likadant. Ränderna går liksom inte ur. Var några år runt 2016/2017 som jag fick hybris men det gick över sen. :-)
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Lite OT här nu men min främsta kritik rörande framstolarna i MYP är materialet (jag har svart) som i somras kändes lite "blaskiga", utan att man blev blöt
De är dock mjuka och formen på stolarna är helt ok, trodde jag skulle sakna frånvaron av lårstöd mer trots långa ben
Övrig kritik: regnsensorn är illa, helljus automatiken funkar nu och tänder inte helt plötsligt på essingeleden med aktiverad autopilot (som den gjorde i tidigare programvaru ver.), men jag använder den ändå inte pga jag monterat led-ramp och behöver vara mer aktiv i på och av.
Jag har kört i -26 med god värme och i sammanhanget god förbrukning, igår var för övrigt det blixthalt i Sörmland och bilen kändes inte lömsk trots stark regen. och dubbfritt, men man får lära sig att det finns stark regen. som Anders skriver
Sedan var det ju saker man visste om innan, avsaknad av rails, 360 kamera, ingen sparka_under_bakluckan för att öppna (löst alternativ med Google assistant och Home assistant dock :)

Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
_pancho_, jag tycker det svarta materialet känns lite "grövre" än det vita. Kanske är inbillning också. Tror även det svarta lättare ser lite solkigt ut, ironiskt nog.

Fast å andra sidan är det väldigt mycket Miami Vice över det vita. Det är inte för alla men jag gillar det. :)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Lösningen på regen är att montera några såna här knappar bara så kan man justera mängder av funktioner precis hur man vill :) Länk

(Sen kan man tycka att man inte ska behöva göra det men möjligheterna finns iaf)

Fr
71
Freddan74
Kia Picanto-2016
MG4
Håll gärna denna tråd vid liv med vad Bmw Finans erbjuder för "deal" till alla som fick superdealen 2040 kr för ett år sen.
De första borde börja närma sig ett år nu?? *snyft*
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Fredde74: vi tänker rätt lika har jag noterat. Som du har konstaterat så är mina postningar mina egna reflektioner och tankar på precis det ämnet du beskriver. Vad händer sen då? Med ett perspektiv som räcker längre än näsatippen är lång. Tråd Visad 28.252 gånger med kanske 200 postningar i finns ett visst intresse, kul! Allt jag skriver här har med postningen att göra, hur påverkas priset på min i3ans lösenpris om jag inte får förlänga och det är aktuellt att köpa. Då menar jag både stora och små faktorer, den som inte är intresserad kan sluta läsa här.

I3 var ju på sista året när BMW erbjöd privatleasing för 3000kr i mån i Aug-Sept/Okt 2021 för vanliga dödliga för att få upp volym på bilen. Detta var när det var underskott på elbilar och de var väldigt högt värderade ska man ha i baktanken. Sen gjordes ett erbjudande till betalande medlemmar i BMW CS som besökte Bavaria Kistas klubbkväll 28/10 att få leasa en i3 med vinterdäck för, som du skrev 2040kr i mån. Sekunder efter erbjudandet presenterades, jag var ovetandes sa jag till förs ch, jag ska ha en, vart skriver jag under. Sen förlängdes klubberbjudandet, och jag tror även erbjudandet för vanliga dödliga blev förlängt med 1+1 månad. 40 bilar tecknade klubbmedlemmar.

Så var det väntans tider.

De första bilarna för de dödliga hade utr pkt Charged och började leveras Okt/Nov 2021, en absoluta majoriteten av skrev kontrakt de första månaderna på kampanjen. Det är de bilarna som börjar komma in i lager nu och lär fortsätta. Det finns en tanke med all denna info.

Jag fick min bil sista mars 2022 och var glad som alkis på bolaget 10:01 på en måndag morgon. Väl efter ett par månader började jag som den tänkande individ jag är fundera på vad ska jag åka efter mars 2023? Som du skrev tidigare i tråden, lika bra att vara förberedd för leveranstider på elbilar var 6-9 månader i snitt för de vanligaste. Jag tror det var kring sommaren att jag läste här att de ”vanliga dödliga” som skulle lämna tillbaka sin bil i Juli-Okt 2022 fick ett automatiskt förlängningserbjudande från BMW som de bara behövde godkänna i mina sidor så var det klart. Kostnad? 300kr extra per månad och förlängningen vara 12 månader till. Då antog jag att ett liknande erbjudande skulle komma framöver även för oss. Det gav mig hopp. Jag förmedlade mina tankar och flertalet kontakter med BMW Finans och min åf. Det såg ljust ut ett tag, sedan hade BMW bestämt sig för att de förlänger inga kontrakt efter 31/12 2022. Paralellet med det här märker jag stora förändringar i omvärlden. Det börjar med Ukrainakriget som gör att min bil blir sen, och kanske halvdussinet klubbkompisar, av dom 40 ovan, som jag känner. Sen att det blir tydligt att det blir konjunkturnedgång och att elbilsmarknaden är kraftig överhettad. Att vi fick leasa för 2040kr beror på att vi varit medlemmar i BMW CS i minst 6 månader vid kontraktets tecknande. Jag skrev både här och i4 tråden för ett halvår sedan att ”det är en tidsfråga innan folk börjar hoppa av i4 och iX kontrakt” och blev rejält påpälsad för det, omöjligt sa de. Nu, vart är vi? Jag flinar här. Man ska också veta att i3 var helt plötslig BMWs mest sålda bil i Sverige Mars-Apr 2022. 1800 bilar. Det är mer än dubbelt så många som såldes 2020 till exempel.

Antalet begagagnade i3 av årsmodell 21-22 hos alla BMW-åf var cirka 15 stycken i Nov-Dec 2022. Nu är de cirka 60 stycken. Min säljare hos min åf säger att dom är trögsålda. Det som visar det är att utav dessa ovan så är cirka 20 stycken prissänkta med 3-8% sen strax efter nyår. Vid en snabb koll så mindes jag de bilar som var av andra färger än vit, det var 4-5 stycken och de var med osålda. Nu kollar jag kanske var 14:e dag på wayke.se och bmw.se på beggade i3. Det för att få mig en bild, funderar ju på att köpa min bil när det inte verkar gå och lease om den. Och man vill ju få så mycket som möjligt för pengarna, ie så lågt köpa-loss-pris som möjligt. Nu är det enda man kan säga av allt detta är, om man tänker lite längre, säg ett kvartal framåt med följande tes. 60 bilar är mer eller mindre osäljbara till det priset som erbjuds, cirka 365-385kkr idag. Det konmer in minst bilar till första kvartalet, om inte 100. De lär tvinga ner priserna minst 3-8% antar jag. Rimligt eller ej? Är dom trögsålda fortfarande så måste de sänka mer för åf köper inte bilarna kontant, dom tar en finansiering hos BMW finans med förhoppning att kunna sälja snabbt med avans. Trögsålda i3 som det finns många av i lager så måste ner i pris framåt våren. De borde hamna under 350kkr för att röra på sig tror jag. Om inte lägre? Ser Ni i min tidigare postning finns ett längre utlägg om priser och värden. En ny i3 kostade mellan 410-500 kkr förra året vid köp.

BMW stänger ner sin i3 produktion 2022. De såg nog inte detta komma 2020 eller nått när beslutet fattades: Freddan hämtade ut sin ”kinapuff” skriver han tidigare i tråden, MG antar jag. Kineserna vräker ut elbilar i EU för mellan 300-550 kkr(och dyrare). Kineser överallt. Det segment i3 var i. Det priset en ”normal” familj kan förmå betala för en bil och inte det dubbla. Köpa högt belånad elbil verkar vara en trend.
Kineserna har överkapacitet och alla biltillverkare i EU underkapacitet, konjunkturen vänder och vad säljer bäst? En elbil du kan få direkt, med en kvalitet ”dödliga Svensson” inte bryr sig så mycket om, det ska bara gå att köra bilen, billigt. Kan det vara så enkelt att, Tesla sänker, beggade T3 börjar minska i pris, konkurrenterna börja sänka, konkurrenternas beggade bilar börjar sänka. Tesla och de Europeiska billtillverkarna får hård konkurrens av Kineserna som har stadsunderstöd och är uthålliga. Det startar en spiral 2024 som får priserna i små steg gå ned och ned?
Med lågkonjunktur som är långsiktigt påväg, fler saker tyder på det än att ännu en kraftig högkonjuktur kommer. Det är vad jag kan läsa och min personliga bankman sa sist jag pratade med honom. En lågkonjunktur kommer vart tionde år cirka. 1990-91, 2000, 2008-2009 och upp sedan 2012 kan man säga. Vet inte hur många 100%..
Jag tror att de som vill tjäna pengar på andras pengar kommer falla först och högst. Kapitalförvaltare och techbolag, även fastighetsbolag med hög belåning och fokus på kontor. Andrahandsuthyrningsföretag. Begagnat bilhandlare med stort belånat lager.
BMW Finanical services lär kanske få en och annan kundförlust på jänsteleasingbilar i företag som måste skära ner kraftigt eller går i konken.,.. Det är vad jag tror och väldigt få vill tro. Vi får helt enkelt se hur landets ekonomi tål det, upp el ned..

Jag såg nyss en reklam för kinesiska elbilsmärket BYD som betyder Buy Your Dreams, nej Build Your Dreams… Min dröm heter i3 120Ah för mig och en förlängning vore ett mirakel, sådana har hänt förut.

Jag återkommer med mina noveller närmare inlösen, nu ska jag klimatisera tills imorgon em! Passa på att njut, det bästa är gratis!

Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Varför tal om konjunktur och ev lågkonjuktur på gång eller inte? Det påverkar mina tankar om hur i det långa loppet hur min privatekonomi kan utvecklas. Inget jag är orolig för, det går ingen nöd på mig men det påverkar såklart om jag ska lämna tillbaka bilen. Eller behålla den och hur ska jag finanserar det isåfall. Det är ju upp till var och en hur man vill finansiera, det går jag inte in på för det ser så otroligt olika ut hos var och en med kontakter hos bank, finansbolag, åf och till sist, plånboken:) Har varken desperat behov eller brådska utan har bilar så det räcker, egentligen men...

Varför är i3 så bra? Den är färdigutvecklad och väl utprovad, passar min stadskörning perfekt, drar förhållandevis lite samt är riktigt kul att köra. Till skillnad från andra elbilar på marknaden som verkar ha kastats ut från utvecklingsavdelningen för att ha något att sälja. En kompis köpte en Renault Megane E-tech. Fullt av buggar, skärmar och instrument levde sitt eget liv ibland. Sen det här, man vet inte vad som inte är ok men det lär ju vara något rejält. Länk
Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.