|
Sida 23 av 29
|
|
|---|---|
|
Det låter ju bra, men BMW-Kista får nog mycket att göra då :) Sen blir nog leasingavgiften högre än idag, säkert 1000-1500 Kr, om inte mer. |
|
|
Förlängningsofferten är på 18 månader och 15000km och vinterdäck ingår. 5544kr i månaden. Det gör nästan 100kkr på 18 månader på en bil som är värd 400kkr i vår. Efter 18 månader lär dom knappast ha sänkt utköpspriset med 100kkr man bet in. Vad ska man ha istället? Tittar man på MG så kostar de 4500kr/mån och ska snart höja sa en förs ch för MG. Cupra Born har en specialare på ett par bilar kvar, även det i samma härad. Zoe och Leaf går bort och nya kineser utan man har sett dom på marknaden något år vad de går för de går bort. i3 är en ypperlig bil. Köpa ut med BMW finans som ny långivare betalar man 7,95% ränta för. Gäller väl lika för leasingen. Hela den här historien får ligga och vänta tills feb mars för mig, vet varken in eller ut nu men förlängning känns inte som ett speciellt ekonomiskt alternativ. Vad får man för 400kkr på banken? 10kkr i ränta per år kan man väl räkna med. Mvh Asken |
|
|
Med den prissättning kommer många lämna tillbaks den. Utköpspris blir intressant Å andra sidan hämtar jag min kinapuff i mellandagarna (hoppas) = 70000 kr i bonus 350000 kr netto :-) |
|
|
Min gissning på en blandning av intuition och magkänsla tror jag utköpspris landar mellan 375-385kkr med vinterdäck och den fria servicen. Kanske lite lägre. Tittar man på 2021 bilar idag med kring 1k mil Charged så kostar de kring 380kkr. Då har handlare en marginal på det priset så om jag förstår min säljare rätt så blir påslaget vid utköp från BMW FS lägre än om man skulle köpa bilen från handlaren i hallen. Det blir mycket i3or i lager hos handlarna skulle jag gissa.. Nån kinesisk lådbil med 43572 Varta småbatterier blir det inte på min uppfart:) Snarare blir det svårt att vänja sig att vara utan rymdskeppet, den bästa bil jag haft på minst ett årtionde.. Såg en 2022 beige met i3 120Ah med 780mil på mätaren Charged Plus för 398kkr(sänkt från 408kkr) hos Bilia(bmw.se) och det utan vinterdäck antar jag. Det finns få vettiga elbilar under 550-600kkr och det blir då mer eller mindre tomhylsor om man lägger nivån ovanför det som finns i regionen 350-450kkr. Men visst är man bortskämd.. Trevlig fälg! Asken |
|
| Trist att det inte blev förmånligare att leasa vidare, bilen är kanon nu på vintern med värmare och korta körningar till jobb/skola. Mitt kontrakt går ut nu i sommar och mitt bundna elavtal till hösten. Funderar på en F20 118i som ersättare till i3an, hur kommer ni andra att göra?:) | |
| Visst är elen dyr men om man laddar nattetid så är det ändå överkomligt sett över hela året. | |
| För mig så blir 5544 kr i månaden för dyrt, så jag lämnar tillbaka den, om det inte ändras, tyvärr, det är en mycket trevlig bil som passar utmärkt som pendlarbil för mig och frun då vi åker tillsammans. Får köra gammel-x3:an tills vidare, eller fruns mini. | |
|
Nä, ska de ha betalt för övermil dessutom så blir det inte så prisvärt. Men det där priset ni fick förut kommer ju aldrig tillbaka. Det byggde på att BMW hyrde ut bilen ett år, cashade in bonusen, och sålde den sen som "nästan ny" på en annan marknad. Troligen Norge. Dvs en rovdrift på svenska skattepengar. Dessutom har räntan höjts kraftigt och det ger också utslag. |
|
|
För det första har jag lärt mig att vara väldigt tacksam för den tid jag åkt fantastiskt billigt, sånt varar inte för evig, helt tydligt. Att åka el, oavsett elavtal eller inte kostar mellan 4-7 kr milen med i3. En fossilbil i stadstrafik kostar 15-30kr milen i bränsle, speciellt vintertid. Som jag skriver, för samma pengar som förlängningserbjudandet får man liknande bilar nya på marknaden men inte med vinterhjul och inte i närheten så kul. Räntorna kan vi inte göra något åt och det är ganska vettigt med de för den sjuka konjunktur som varit i ett tiotal år där folk lånat till allt ifrån Skilodge i Åre till en Thailandsresa eller ett utespa är över. Folk får börja tänka. Sen att vi som åker i3 alltsom oftast inte tillhör den shoppargruppen som jag beskrev kan vi inte göra något åt, tyvärr. BMW FS ger oss inte 2,9% i ränta bar för att vi är med i BMW CS:) Om bilen kostar säg 380kkr minus klubbrabatt ink vinterdäck, sen som Verdi2 skriver 70kkr i miljöbonus och kanske 15-20% marignal på bilen så ser Ni ekvationen själva. Plus ett antal tusenlappar för att BMW ska låna upp pengarna för att köpa den internt till BMW FS. Sen vart man tar ut marginalen på bilen internt är en annan sak. Jag tror exceltyskarna vill räkna marginal genom hela kedjan. Det är därför bilarna hamnar hos svenska auktoriserade återförsäljare numera inte exporteras. Tittade man på bmw.se på beggade i3 för 1-1,5 månader sedan så kom ett 20-tal i3 upp. Nu är det närmare 100st, de allra flesta Chargedbilar med lite utr, privatleasingtomhylsor, dock lilla navin. Molins har tex ett erbjudande, privatleasa en i3 2021 typ 1000 mil och få vinterdäck på köpet. Jag ger mig sjutton på att det är samma avtal som jag skriver ovan och de skickar med vinterdäcken som ingick i första leasingen:) Bavaria Kista har ett 10-tal återtag som står utanför och väntar på rekond och sånt för att sen ställas in i hallen som lätt begagnade. Sen kommer en våg privatleasing vid ja-feb och en april-maj med returer. Med tanke på hur det ser ut och det kostar att åka fossilt(folk åker många gånger stora tunga bilar) och priser på bränsle så tror jag att små elbilar under 500kkr blier en trång tröskel när ekonomin blir sämre framöver, för vi har bara sett början än. Folk behöver alltid byta bil, förr eller senare. Har man inte så mycket att låna som sist man köpte en tex V60 D4 för 500kkr så kanske en mindre elbil blir en kompromiss. Kanske 350-400kkr för kortkörningar. Då finns kineser, lite beg i3, ID3 och annat. Många är vana att åka stor "bekväm" bil i Sverige, säkerhet. I övriga Europa mest förutom Tyskland, Österrike och Schweiz då är bilar väldigt dyra, ofta pga skatter och där åks det Golfklass, och mindre som mest populära. Den trenden kanske kommer hit med? Nu är detta bara teorier men jag gissar att BMW kan resonera såhär, bilen är redan till mycket betald till miljöbilspremien och intern marginal. Handlarna köper bilarna av BMW FS. Jag tror att de flesta bilar är sålda i Sverige inom ett halvår. Det kan ju bli så att till våren, om det finns många bilar kvar, att BMW centralt gör en kampanj på motsvarande BMW iX40. Den stora SUVen de haft ett hundratal kvar i lager länge som nya. Folk vill ha iX50 med över 50 mils räckvidd och väntar på fabriksbeställning. En privatleasing har erbjudits för 11kkr på iX40, inte många tecknade. Då gjorde de kampanj, leasing 12 mån 1000mil för 7kkr ink vinterdäck och vips så var lagret nästan slut och de fick ut bilarna på vägarna för lagerhållning kostar... Nu är små elbilar de som har framtiden för sig för helt plötsligt betalar vi för elen som resten av Europa betalar tack vare Nordpool, europeisk konkurrens och div kablar runt hela Östersjön:) Det är skillnad i elförbrukning på i3 och iX60 tex och räknar man elkostnad på 3 år 5000 mil så helt plötsligt ser man sånt man kanske inte tänker på vid pumpen med en 525 e39. Mvh Asken |
|
|
Nu när jag var inne på bmw.se som jag gör någon gång ibland för att kolla på i3-bagmarknaden så visst, någon av vad jag gissar är leasingåtertagen erbjuds med "privatleasing 5200kr/mån, privatleasing 6400kr/mån" typ. Sen räntekampank 3,95% på lite äldre bilar. Det dröjer inte länge så är det omsättning i lagret. Framtiden ligger för mindre "snålare" elbilar. E-up lär ligga lika till som Audi A2 tidigare, betalas en del. För min egen del räknar jag såhär. Ska jag privatleasa en ny elbil kostar det lika mycket som avtalet ovan och då blir det ett märke jag antagligen inte kommer att vara lika glad efter att ha kört bilen, kort som långt. Driften på ett år och 1000mil räknar jag 6000kr för el. Halvförsäkring kostar 3500kr och helförsäkring 7000kr(men jag vet att många har fått högre premie), service var 24:e månad 2000kr/2=1000kr, en omgång nya däck inom 36 månader 6000kr/3= 2000kr, tvätt och rekond 1500kr. Värdetapp 6-10%/år beroende på hur elpriser och konjunktur utvecklar sig. Det är en helt ok ekvation. Sen hur man finansiera är helt individuellt. Vad jag förstår efter lite läsning på i3 Sweden forumet så är det som behöver bytas är, främre stötdämpardamasker pga pga dåligt material, var 5år/5000mil på ett ungefär och bilens lilla 12V batteri vart 5-7 år. Ruta pga hur den ser ut i konstruktion och grus på vägbanan(samt det jag tror folk ligger nära varandra i ytterfilen påverkar:)) men turan har ju inte med kvalitet att göra. Sen är det bara att köra i3 i 15000mil, då är det dags för belägg och ev skivor. Denna helhet får mig att överväga köp och behålla, länge. Till sist, när var ett bilköp för oss här inne logiskt? Gillar man en bil och vill köpa den så kan man argumentera detta till oändlighet, haha:) Mvh Asken |
|
|
Asken: jag log över din sammanfattning, man lyckas nästan alltid övertyga sig själv genom att räkna på olika sätt, pröva ett räkna på ev merkostnad mot en standard bil, då brukar det inte se illa ut. :) |
|
| Asken, trist att erbjudandet var så dåligt. Men inte helt oväntat. Jag minns att vi diskuterat ditt erbjudande i andra trådar och att du varit tämligen saker att du ska förlänga och du har antytt att du utgått ifrån att du skulle få samma eller nära samma erbjudande och att det varit upp till dig och sen var det klart. Det där priset du hade var ju dopat och det var ingen stor överraskning att när dopingen försvinner (bidragets påverkan) så är det tillbaka till normalläget igen. | |
|
Dafro: ja det kan spåra ut lite ibland. Tex tråden "köpa iX" osv. Där kan man tro att diskussionen de sista sidorna hör hemma på ett Audi e-tron, Q8 e-tron forum om 21 eller 24" fälgar samt varandet av digital backspegel eller S-linepaket:) Grelle: ja saker och ting förändras. Mitt antagande utgick ifrån att BMW FS applicerade samma erbjudande till de som hade ett kontrakt 12 mån som gick ut Juli-oktober i år. Det var ett kontrakt som "vanliga kunder" kunde förlänga, antaligen en del av de Chargedpaketerade bilarna som kommit tillbaka nu. De bilarna kostade 3000-3400kr/mån de första 12 mån. Sedan erbjöd BW FS en förlängning med kostnaden +300kr i mån upppå den befintliga utan att man behövde kontakta kundtjänst. Sen om avtalet är 6 el 12 mån låter jag vara osagt men jag tror att det är 12 mån. Nu har dom ändrat policy och då får man fatta nya beslut. Även de "vanliga kunder" som tecknat i3 under samma period som vi klubbmedlemmar och vill förlänga får betala 5500kr i mån om dom vill gå in i en period till, oavsett tidigare besked ifrån BMW FS, då kundtjänst inte visste vad som skulle beslutas, tror knappt någon visste det förräns det fattat beslutet. I slutändan så är det bara en bil, varken mer eller mindre, en trevlig liten sådan. Mvh Asken |
|
| Är väl bättre att köpa? | |
|
Som svar från BMW FS så har åf, i detta fallet Bavaria, förköpsrätt på den bil jag kör idag så jag får helt enkelt ta ett köp med min säljare. Så var det utrett. Mvh Asken |
|
|
Holmgrens verkar ha fattat vinken o tar vettigare betalt för leasing BMW I3S Leasing 12 månader 3495 kr Länk |
|
|
Yes, helt korrekt! Holmgrens är en av få BMWhandlare som hoppat på BMWs drive om Re-leasing, dvs leasa begagnade bilar. Noterade detta före jul. Får se vad Bavaria och eller BMW FS gör med sitt begagnatlager i Mars... Mvh Asken |
|
|
Nu börjar det....Länk sök på "i3", bil efter bil blir sänkt, 10, 15 eller i några fall 20kkr. Leasingbilar som lämnats tillbaka och fler blir det i vinter och vår, de flesta levererades i våras för kampanjen, inte klubb, pågick till senhösten vill jag minnas. Det såldes 1800 i3 förra året, var typ 10:e vanligaste elbilen i Sverige. Någon sade att M-bilar Group hade 10 i3 i lager, Bavariagruppen har 16, Bilia fler. Nu när förlängning av leasing erbjuds till 5500kr, förut, klubb 2500kr idag, ca 3500-3800kr för "vanliga" kunder. Många vill inte ha det ink mig så bilarna lämnas tillbaka. Och somsagt, den åf man beställt bilen hos har förköpsrätt hos BMW FS. Samt, efter priserna ovan har sänkts, sänkte Tesla priset på Tesla 3, även kallad T3 i olika modeller mellan 100-150kkr. Nu börjar den på 519kkr, i4 e35, som jag tror inte släppts i Sverige än, 615kkr. Dock har Teslans standardutr försämrats en del. Samt det är en amerikansk konstruktion med allt vad det innebär, de facto. Faller i3 120Ah Charged Plus 1000mil till under 350kkr under våren, jag det tror jag, minst, för att dom ska få bilarna sålda. Det verkar som att Charged Plus står brutto i hallen för 380-390 kkr och Charged 20-30 kkr under. Kommer desperaterbjudande i Februari, fortsätt leasa bilen för 3500kr i månaden? Den som lever får se, jag lever vidare, BMW med biogas(har faktiskt haft en 316g Compact!),el eller ICE ockkså, det löser sig:) Mvh Asken |
|
|
Värdet på bilarna faller inte pga Teslas prissänkning. De faller för att efterfrågan störtdyker. Vilket är anledningen till Teslas prissänkning. Dvs sänkningen är ett symptom och inte orsak. Ni som vill fortsätta köra era i3, ha is i magen. Lämna till och med in bilen som tänkt först. Jag törs nästan lova att BMW kommer få panik och erbjuda er en bra deal. |
|
|
Jisses vilken panik ni verkar ha, ungefär som världens undergång, sansa er lite kloka män. /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.